האלקטרונים באטום מסודרים ברמות אנרגיה. ככל שרמת האנרגיה גבוהה יותר, גדול יותר מרחקו של האלקטרון הנמצא בה מן הגרעין. האלקטרונים ברמה האחרונה קרויים אלקטרוני ערכיות כי הם אלה שקובעים את אופיו הכימי של האטום, כלומר: הם אלה שיקבעו אם האטום יגיב עם אטומים אחרים וכיצד, או לחילופין אם הוא יישאר אדיש (אינרטי). אם הרמה האחרונה מאוכלסת במלואה ע"י אלקטרונים, האטום יהיה יציב ולא יטה להגיב עם אטומים אחרים. אטומים שרמתם האחרונה איננה מאוכלסת במלואה יגיבו באופן שיביא אותם למצב של אכלוס מלא ברמה האחרונה, בין אם ע"י מסירה, קבלה או שיתוף של אלקטרונים.

דיאגרמות לואיס (קרויות גם מבני לואיס) הן ייצוג סכימטי של אלקטרוני הערכיות באטום וניתן לציירן גם למולקולות. הן מקלות עלינו את הבנת ההתנהגות הכימית של אטום כלשהו ואת חיזוי הקשרים שהוא ייצור עם אטומים אחרים. הדיאגרמות קרויות ע"ש הפרופ' גילברט לואיס אשר הגה אותן.

הסרטון שלהלן מציג כיצד קובעים כמה אלקטרוני ערכיות יש לאטום וכיצד לייצג את אלקטרוני הערכיות באטום ובמולקולה באמצעות דיאגרמות לואיס.
 

סרטון זה הופק בידי פול אנדרסן - מורה למדעים מבי"ס בוזמן במונטנה ארה"ב.
הסרטון תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין.
 

 

ד"ר מיכל קם
בוגרת מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

4 תגובות

  • גל

    קשר משולש- אפשרי?

    יש לי שאלה בנושא דו תחמוצת הגופרית. מדוע אני לא יכול לעשות קשר בין הגופרית לחמצן ובנוסף לכך בין החמצן לחמצן? שיראה בסוף כמו משולש.

  • רעות

    האטום המרכזי במבנה לואיס

    שלום,
    הייתי שמחה לדעת מדוע האטום הפחות אלקטרושלילי נמצא במרכז מבנה לואיס? זה לא מסתדר לי עם העובדה שהוא פחות "רוצה" אלקטרונים..

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןרן טבעוני

    האטום המרכזי במבנה לואיס - תשובה

    שאלה טובה. ככלל אצבע אטומים ירצו שמונה אלקטרונים בקליפת הערכיות שלהם מכיוון שזהו המצב היציב ביותר עבורם בדומה לגזים אצילים (כלל האוקטט). אם נסתכל למשל על פחמן דו-חמצני נראה שהפחמן הפחות אלקטרו-שלילי נמצא במרכז. הסיבה למיקום האטום במולקולה תלויה בעיקר במספר אלקטרוני הערכיות שלו וכמה קשרים קוולנטים הוא יכול ליצור. פחמן יכול ליצור ארבעה קשרים קוולנטיים ואילו חמצן רק שניים. מהסיבה הזו פחמן לרוב יימצא במרכזה של המולקולה. חשוב לציין שלאחר שנוצר הקשר הקוולנטי בין 2 אטומים שונים, האטום היותר אלקטרושלילי ימשוך חזק יותר את שני האלקטרונים בקשר ולכן הם יהיו יותר קרובים אליו.
    בדומה לפחמן גם לסיליקון ארבעה אלקטרוני ערכיות ולכן גם הוא יכול ליצור 4 קשרים קוולנטים ולרוב גם הוא יהיה במרכז המולקולה.
    מקווה שעזרתי.

  • דוד ברזילי

    הרצאה מועילה מאוד

    פשוט וקולע ....כל הכבוד