מחזור חייו של כוכב גדול מורכב מכמה מחזורים קטנים. תחילה חומר מתקבץ יחדיו עקב הכבידה על מנת ליצור את הכוכב. תהליך של היתוך מימן מחל בליבת הכוכב ונוצר שיווי משקל בין כח הכבידה המנסה לגרום לקריסת החומר פנימה ולכוחות הדוחפים את החומר כלפי חוץ עקב ההיתוך שבליבה. כאשר המימן נגמר הכוכב קורס טיפה ואז מתרחב דווקא ומחל היתוך של הליום בליבה וכך הלאה. עד שנגמר כליל החומר להיתוך בליבה, והכוכב קורס ומתפוצץ בסופר נובה מרהיבה, משאיר מאחוריו חור שחור או כוכב נויטורונים.

הסרטון  הראשון שלפנינו מסביר ומפרט אודות תהליך מרתק זה, וממציע פעולה פשוטה להמחשתו באופן שגם ילדים ואנשים ללא הבנה בתחום יוכלו להבינו בקלות.
 

 

בסרטון השני, מובאת פעילות ביתית המסבירה את מושג הצפיפות ומראה כיצד כוכב יכול לקרוס לנקודה קטנה, תוך כדי שהוא שומר על המאסה לשו ומעלה את הצפיפות שלו

 

 

ובסרטון השלישי מובאת הדגמה הממחישה כיצד שבירת שיווי משקל בין כוחות הפעולים לקריסה כלפי פנים וכוחות הדוחפים כלפי חוץ, יכולים להביא לקריסה כלפי פנים. 

 

 

הסרטוניםן תורגמו בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטונים הופק ודובב על ידי Nasa

 

 

 

מאת: ירון גרוס
המחלקה לפיזיקה של חומר מעובה
מכון ויצמן למדע
 
 
הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • משה

    כוכבים

    איזה סרטונים מעניינים!, בדיוק בשבילי הם מדעיים ומשעממים (בדיוק כמוני)

  • דני דין

    סרטונים

    מאוד מעניין אבל למה אין תרגום בשני הסרטונים האחרונים?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום דני
    לצערי הרב לא קיבלנו אישור מהיוצר לתרגם את שני הסרטים האחרים.
    כל טוב
    ארז