היקום שלנו מואר באורם של אין-ספור כוכבים, שכמו השמש שלנו מתיכים כל העת דלק בליבתם ומפיצים כתוצאה מכך חום ואור.

אולם היקום לא היה כזה תמיד. מיד אחרי המפץ הגדול לא היו בו כוכבים, אלא. הוא הכיל רק חלקיקים יסודיים שאפילו לא התרכבו עדיין לאטומים, וביניהם היו כלואים פוטונים רבים. היקום היה אז בתקופה שמכונה "העידן החשוך", שכן לא היו בו מקורות אור.

אם כך, איך השתנה היקום שלנו עד כדי כך?מתי ואיך התחילו להיווצר כוכבים? במה היו הכוכבים הראשונים שנוצרו שונים מהכוכבים המוכרים לנו כיום? והאם אנו יכולים לעשות תצפיות אסטרונומיות שישפכו אור חדש על התקופה הראשונית הזו בהיסטוריה של היקום?

הסרטון שלפנינו עונה על השאלות האלה.

הסרטון תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הופק ודובב בידי טוני דרנל במסגרת פרויקט Deep astronomy

ירון גרוס
המחלקה לפיסיקה של חומר מעובה
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין

הסרטון הופק ודובב בידי טוני דארנל במסגרת פרוייקט Deep astronomy
סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין

הסרטון הופק ודובב בידי טוני דארנל במסגרת פרוייקט Deep astronomy

12 תגובות

  • דניאל

    תרגום בסרטון

    כן הופיע תרגום לעברית

  • שרון שבק

    העידן החשוך

    לא הופיעו תרגום בעברית

  • אלכס לכיש

    כתב חידה נוסח חמיצר.

    ארז מכובדי,
    כל מה שאני מנסה לעשות הוא לפצח, בעזרתך, את כתב החידה שהניח לפנינו משה רבנו.בתחילת 5 הספרים שהוריש לנו ובעצם לאנושות כולה.
    משה בן מימון שעליו נאמר ממשה עד משה לא קם כמשה, ניסה אף הוא את כוחו בפתרון החידה, אך התברר לו עד מהרה כי ידיעותיו בחכמת השמיים אינן מועילות כל צרכן.
    לא כך המצב היום. ההתפתחות האדירה שחווה המדע במאה ועשרים השנים האחרונות, סיפקה תשובות מאליפות לקושיות העתיקות.
    לכן, כל זמן שאינך מסתמך על התשובות שמציעה הקבלה, אלא אתה נצמד לעובדות מדעיות, אינך עוסק בתיאולוגיה אלא בפיסיקה או ביולוגיה.
    אני מציע שתפתח עבורי והדומים לי, מדור שיקרא: "פיצוח החידה של פרשת בראשית" או כל שם מולח יותר, כאשר הכלל יהיה כי מותר להציע פתרונות שיסתמכו על חוקי מדע מוכחים בלבד.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    צר לי אלכס אבל זה לא המקום ואני לא האדם לכך.
    יום טוב
    ארז

  • אלכס לכיש

    דברי שבח לאכסניה.

    כלל לא מובן לי כיצד זה לא צדה עיני אתר משובח זה מאז הקמתו. מאז ומעולם התענינתי במדע ובקוסמולוגיה ועקבתי אחר כל פרור של מידע וחידוש שהתפרסם בתחום. עתה, משיצאתי לגמלאות, יש לי אפשרות להקדיש זמן רב יותר לשיטוט ברחבי הרשת וכך עליתי על אוצר זה.
    הסרטונים המצורפים למאמרים מבוססים על התגליות העדכניות ביותר של המדע ומרחיבים את הדעת ואת הנשמה בהצביעם על יכולתו האינטלקטואלית של פאר היצירה האלוהית. כתלמידו הוותיק של פרופסור (אמריטוס) לפיזיקה, נתן אביעזר מאוניברסיטת בר-אילן, שהינו מהראשונים שזיהה כי תגליות המדע של המאה הקודמת תואמות בצורה יוצאת מהכלל עם המתואר בתחילת חומש בראשית, אני משתדל להמשיך בדרכו, ובעזרתכם אנסה להשלים משבצות ריקות נוספות מהתשבץ.
    אחד האתגרים הגדולים לפיצוח מהווה כידוע, תורת האבולוציה של דארוין. חוק הברירה הטבעית המנפה את המוטציות הכושלות, בהחלט מתקבל על הדעת. מה שאין כן הוא חוק ההתפתחות האקראית של המין. לי נראה כי כל השיטות שציינתם במאמריכם אינם אלא כלים בידיו של היוצר. די לעקוב אחר התפתחותו של העובר האנושי בכדי להתרשם כי המוצר הסופי מתוחכם מידי מכדי שיהיה פרי של יצירה אקראית.
    רבים ניסו להוכיח את קיומו של היוצר האלוהי, מי בדרך פילוסופית ומי בדרכים אחרות. לי נראה, כי ההתאמה הקיימת בין פסוקי התורה הראשונים הנמצאים בידינו מאז תקופת הברונזה ובין תגליות המדע האחרונות, דיין בכדי להוכיח את קיומו. מי לא זוכר את הוויכוח שנמשך אלפי שנים בנושא קדמוניות העולם. רוב העולם טען שהעולם קדמון והיהודים עמדו על דעתם שהעולם נברא. הרי עוד במחצית המאה הקודמת היו מדענים מכובדים שדגלו בתמונת העולם היציב. הוויכוח הזה הוכרע כידוע לטובת שומרי הברית. אני סמוך ובטוח, כי על סמך ההתפתחויות המדעיות המדהימות הצפויות לנו בעתיד הקרוב, נגיע למסקנה המתבקשת כי משה אמת ותורתו אמת.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תודה

    שלום אלכס
    ראשית תודה רבה על המחמאות. לגבי חלקה השני של תגובתך, היות ואנחנו אתר מדעי שעוסק במתן מידע מדעי, אני מנוע מלהכנס לדיון תיאולוגי. עם זאת הערתך לגבי תורת האבולוציה משכ את תשומת ליבי. אני מזמין אותך לקרוא את הכתבות הרבות שיש לנו על תורת האבולוציה, ובמיוחד "שגיאות נפוצות בהבנת תורת האבולוציה". שם אני מקווה שתמצא הסברים. אם עדיין יהיו לך שאלות או הסגות, אתה יותר ממוזמן להעלות אותן בתגובות בגוף הכתבה ואשמח לענות לך.
    כל טוב
    ארז

  • אלכס לכיש

    מקרה עין.

    ארז מכובדי, תענוג לשוחח אתך, ואני משבח אותך על צניעותך. באתר בשם "הגיון ומדע ישראלי" טוענים כי "המדע מלמד אותנו על צניעות". אך שם, הצניעות והם - אלו שני הפכים.
    ולעיניננו. הרבה יהודים טובים ומיטב פרשני התורה שברו את קולמוסיהם על השאלה מדוע ולמה הוכנס סיפור הבריאה לספר שעיקרו חוקים ומצוות? מכאן שאם הוכנס, הייתה לכך מטרה.
    תאר לעצמך שהמדע של ימינו היה מגיע למסקנה נחרצת כי היקום קיים מאז ומתמיד, מה היו יהודים טובים המאמינם בבריאה עושים אז? (ראה באיזה מצב עגום בנושא זה נמצאים היום מאמיני דתות המזרח). נכון, ספר התורה לא נכתב על מנת להיות ספר לימוד בפיזיקה, אך הוא כן נכתב במגמה להיות ספר המוכיח את מציאות הבורא. בסרטון שבכתבה למעלה טוען המנחה כי שרר תוהו ובוהו מוחלט ביקום עד חלוף התקופה של 380,000 שנה שבהם הספיק היקום העוברי להתקרר מספיק על מנת ליצור אטומי מימן ולהעשות שקוף, מה שאיפשר את פריצת האור. אבל הרי זה בדיוק מה שמתואר בפסוקים הראשונים של פרשת בראשית. המדע מכנה את החומר הראשוני בשם פלזמה, התורה משתמשת במילים שמיים וארץ, אז מה - גם הפלזמה וגם הארץ היו במצב של תוהו ובוהו. - ובסופה של התקופה פרץ האור.
    הן רק בשנה שעברה פרסם המדען הקנדי-אמריקני הידוע לורנס קראוס ספר בשם something from nothing, המתאר את הבריאה כיש מאין, טיעון יסודי של התורה שהיה ללעג ולקלס במשך דורות.
    ובאשר לאבולוציה. קראתי את המאמר שעליו המלצת בעיון רב ועדיין נשגב מבינתי כיצד אתה מצליח לשכנע את עצמך לגבי יצירת העין כי אקראיות במוטציות מסוגלת ליצור מערכת כה מורכבת. הרי לא מדובר באבר עצמו, בכדי "לראות" נדרשת גם כל המערכת הסבוכה של הפיענוח. כלומר העצבים המעבירים את האותות וחלקי המוח המנתחים את הפעימות של העצבים. לי זה לא מתקבל על הדעת.
    יום טוב לך.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אלכס
    ברשותך בוא נעביר את הדיון למאמר "שגיאות נפוצות בהבנת תורת האבולוציה" על מנת שגולשים נוספים יוכלו לקרוא את הדיון בהקשרו המתאים. אודה לך אם תוכל להעתיק את התגובה לשם בשביל שתוכל לקבל הודעה כאשר אענה עליה.
    כל טוב ויום נפלא
    ארז

  • אלכס לכיש

    היקום על-פי איינשטיין

    ארז מכובדי, עשיתי כפי שבקשת. מקווה לזכות בתשובה.
    אחד מהנושאים העיקריים הזוכים ללעג ולקלס של חסידי האתאיזם הוא משך הזמן הקצר שנדרש לבורא העולם להשלים את יצירתו.
    שבוע ימים של 24 שעות ליממה מול 13.7 מיליארד שנה שנמדדו בעזרת שעונים אטומיים מדויקים ומדענים קפדניים - היתכן?
    אז ביקום, המתקיים כבר למעלה מ 100 שנה על-פי חוקיו של איינשטיין התשובה היא חיובית.
    מדידת משך זמן על-פי איינשטיין תלויה במהירותו של המודד וכל מה שנשאר לברר הוא מי הוא זה שמדד את הזמן ובאיזו מהירות הוא נע.
    תסכים אתי כי לא היה קיים אז שום יצור אנושי שהיה מסוגל לבצע את המדידה. לכן הוטלה המשימה על המלאך מיכאל או המלאך גבריאל. אשר כידוע הם נעים במהירות האור ולכן הדיווח שלהם לבורא העולם היה מדויק. דרך אגב תנועה במהירות האור מאפשרת להם לחיות לנצח.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אלכס
    האתר שלנו עוסק במתן מידע מדעי, מענה על שאלות ודיון בנושאים מדעיים בלבד. אנחנו לא עוסקים בדיונים תיאולוגים - זה לא המקום לכך.

    אם תרצה לנהל דיון על מדע מבוסס ראיות אשמח לעשות זאת, ואני כבר יכול לומר שנושא גיל כדור הארץ והיקום הינו נושא מבוסס ראיות התומכות בעולם עתיק.

    כל טוב

    ארז

  • אלעד פלג

    העידן החשוך של היקום ולידתם של הכוכבים הראשונים

    הסרטון אינו מציג את התרגום

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    נסה ללחוץ על כפתור התרגום

    כפתור מלבני בחלק הימני התחתון של הנגן. בחר Hebrew ותהנה מהסרטון.