מתמטיקה היא שיתוף. היא מדע, היא אמנות והיא גם פעילות חברתית. מה בעצם עושה מתמטיקאי?

"מתמטיקה היא שיתוף. היא מדע, היא אמנות והיא גם פעילות חברתית". מה בעצם עושה מתמטיקאי? יש בכלל עבודה כזאת? ומה עושים שם כל היום? נשמע משעמם להפליא! צפו בסדריק וילאני, מתמטיקאי צרפתי צעיר שזכה במדליית פילדס בשנת 2010, מספר על סיפור האהבה שלו למתמטיקה, ואולי תופתעו. 

צפייה מהנה! אחרי הפעלת הסרטון תוכלו לבחור בכתוביות בעברית.

הסרטון הופק בידי TEDxObserver, מרצה: סדריק וילאני; תרגום: יפעת אדלר, צוות דוידסון אונליין

מדליית פילדס היא הפרס היוקרתי ביותר בתחום המתמטיקה. הפרס מוענק אחת לארבע שנים לארבעה מתמטיקאים לכל היותר מתחת לגיל ארבעים. האיחוד המתמטי הבינלאומי בוחר את הזוכים בפרס על סמך תרומתם לתחום המתמטיקה וכעידוד להישגים עתידיים.

סדריק וילאני, שזכה בפרס בשנת 2010, הוא אחד המומחים המובילים בתחום המשוואות של התיאוריה הקינטית של הגזים והפלזמות ובתחום הטרנספורטציה האופטימלית.עבודת הדוקטורט שלו עוסקת במשוואת בולצמן.

הישראלי הראשון שזכה במדליית פילדס הוא פרופ' אילון לינדנשטראוס מהאוניברסיטה העברית בירושלים. הפרס ניתן לו בשנת 2010 תודות להישגיו במחקר בתחום הצפידות המידתית בתורה הארגודית, ענף מתמטי שפותח כדי לחקור את תורתו של בולצמן, ושימושיהן של תוצאות עבודותיו בתורת המספרים. צפו בריאיון קצר שנערך עמו לרגל קבלת הפרס.

האישה הראשונה שזכתה במדליית פילדס היא מרים מיזרחאני, מתמטיקאית אירנית שסיימה את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת הרווארד ומכהנת מאז 2008 כפרופסור למתמטיקה באוניברסיטת סטנפורד. היא זכתה בפרס בשנת 2014 על הישגיה בחקר יריעות רימן. חלק ממחקרה מבוסס על עבודתו של פרופ' לינדנשטראוס.

אנדרו ויילס, שהוכיח את המשפט האחרון של פרמה, היה ראוי לדעת מתמטיקאים רבים לקבל את הפרס. אבל הוא סיים את ההוכחה בגיל 41 ועקב מגבלת הגיל הקשיחה של הפרס לא היה יכול לקבל אותו. האיחוד המתמטי הבינלאומי החליט להעניק לו פרס חליפי על הישגיו.

"ליצור מתמטיקה,להמציא מתמטיקה,לגלות מתמטיקה חדשה – זאת העבודה שלי. להבין את העולם בעזרת נוסחאות מתמטיות". כך מתאר וילאני את עבודתו כמתמטיקאי. וכך הוא וחבריו מוצאים תגליות חדשות. תגליות שחושפות עולמות מרתקים ומופלאים שבסופו של דבר רבות מהן טמונות במכשירים שימצאו את דרכם לשימושנו היומיומי.

נהניתם? צפו בסרטוני TED נוספים באתר דוידסון אונליין.

3 תגובות

  • מתמטיקה בלב

    אבל אני שורדת

  • מתמטיקה בלב

    נכון

  • מוחמד

    אהבה זה דבר קשה