כדי לחלק מתנות למאות מיליוני ילדים, סנטה ואיילי הצפון שלו צריכים לכל הפחות חור תולעת פעיל

לפי האמונה העממית הרווחת בעולם הנוצרי, מדי שנה סנטה קלאוס ושמונת איילי הצפון הנושאים את המזחלת שלו ממריאים לשמיים כדי להפיץ מיליוני צעצועים בכל רחבי כדור הארץ. את כל המשימה הכבירה הזאת הם נדרשים לעשות בתוך לילה אחד, בין ערב חג המולד לבוקר החג למחרת. במבט ראשון הספקנים שבינינו עשויים לחשוב שמדובר במשימה בלתי אפשרית, שלא לומר אגדה בלבד.

אבל הילדים הטובים שמחכים בשקיקה לביקורו יודעים היטב שסנטה קלאוס תמיד מקיים את הבטחותיו ומסיים את המשימה שלו בצורה מושלמת. עם זאת, המשימה הקשה שלו עוררה מאז ומתמיד סקרנות רבה, אפילו מצידם של פיזיקאים.

סנטה קלאוס, כמובן, רחוק מלהיות אדם שגרתי. סביר להניח שהוא גם פיזיקאי מבריק. מדענים רבים ניסו להסביר את משימתו הכמעט בלתי אפשרית בכלים רציונליים המבוססים על חוקי הפיזיקה בלי להישען על הדמיון בלבד. האם המדע באמת יכול להסביר איך סנטה, בגאונותו הרבה, מגשים את המשימה ה(כמעט) בלתי אפשרית הזאת?

חג המולד | צילום: PV productions, שאטרסטוק
בסוף המתנות יגיעו. חג המולד | צילום: PV productions, שאטרסטוק

המשימה של סנטה

על פי נתוני האוכלוסין המעודכנים לחודש דצמבר 2021, אוכלוסיית העולם מונה 7.9 מיליארדי בני אדם, מהם כשני מיליארד ילדים. אם נניח שכל ילדי העולם יקבלו מסנטה מתנה אחת לפחות, כי כולם היו ילדים טובים ומיוחדים השנה, המשמעות היא שסנטה יידרש לבקר בכ-600 מיליון בתים, לפי ממוצע של 3.5 ילדים למשק בית.

למזלו של סנטה, המשימה שלו מוגבלת לעולם הנוצרי בלבד – שמונה קצת פחות מ-2.2 מיליארד בני אדם, כך שעל פי אותו יחס עליו לבקר "רק" בכ-160 מיליון בתים. בכל בית הוא צריך להחנות את המזחלת שלו, להיכנס פנימה בסתר, להניח את המתנות במקום המיועד להן, לעצור לאכול את השאריות שנותרו מעוגיות החג, ובסופו של דבר לצאת למזחלת ולרכוב אל הבית הבא.

שוב ושוב, 160 מיליון פעמים!

לסנטה יש כ-32 שעות להשלים את המשימה הכבירה הזאת. אם נניח שהוא התחיל את ההפצה בדיוק בקו התאריך הבינלאומי ונע משם מערבה כדי לנצל באופן מיטבי את המעבר בין 24 אזורי הזמן של כדור הארץ, ושילדים ישנים שמונה שעות בלילה. כלומר בשנייה אחת הוא צריך להגיע לקצת פחות מ-1,400 בתים.

לפי האומדן הזה, בהנחה שסנטה קלאוס רק עובר מבית לבית (במרחק ממוצע של כשני קילומטר) בלי לבזבז שום זמן על חלוקת המתנות עצמה, ולא צריך לחזור לחדש את מלאי המתנות שלו בקוטב הצפוני, הוא יצטרך לנסוע במהירות של כ-2,800 קילומטר לשנייה, כלומר פי יותר מ-8,000 ממהירות הקול באוויר, שהיא 343 מטר בשנייה. אם לוקחים בחשבון את מסת המתנות שהוא צריך לשאת – מאות מיליוני קילוגרמים בהנחה שכל מתנה שוקלת בממוצע קילו אחד – תארו לעצמכם מה זה אומר!

כל פעם סנטה והצעצועים שהוא נושא יצטרכו לצלוח קשיים רבים כדי להגיע הלוך ושוב לבית וחזרה. סנטה קלאוס ושמונת האיילים האומללים יתמודדו עם האצה והאטה מתמידים שירסקו את עצמותיהם ואת איבריהם הפנימיים, התנגדות אוויר עצומה כתוצאה ממשקל המתנות העצום והמהירות הגבוהה, וטמפרטורת הכרכרה תעלה לרמה גבוהה פי כמה וכמה מזאת שנוצרת כשחללית חודרת לאטמוספרה. אומללים שכמותם!

הגשר של סנטה במרחב-זמן? | איור: imagephotodesign, שאטרסטוק
הגשר של סנטה במרחב-זמן? | איור: imagephotodesign, שאטרסטוק

חור התולעת של סנטה

מכיוון שידוע שסנטה מצליח מדי שנה במשימתו ומחלק מתנות לילדים, יש להסיק שהוא מצליח להתגבר על כל הבעיות והמכשולים הללו, ועוד כמה שלא הזכרנו, ככל הנראה בזכות הפיזיקה. רוג'ר הייפילד (Highfield) משער בספרו "הפיזיקה של חג המולד" שסנטה קלאוס מתגבר על האתגרים והקשיים ומגיע אלינו בזמן בעזרת גשרי איינשטיין-רוזן, שמוכרים גם בכינוי הפופולרי "חורי תולעת".

בשנת 1935 הסיקו אלברט איינשטיין ועמיתו הפיזיקאי נתן רוזן את דבר קיומם של הגשרים האלה על סמך תורת היחסות הכללית. חורי תולעת מחברים בין שתי נקודות במרחב-זמן, כלומר הרצף הארבעה-ממדי של המציאות שכולל את שלושת ממדי המרחב ואת ממד הזמן, ולפחות להלכה יכולים ליצור קיצור דרך שיפחית את זמן הנסיעה וגם יקצר את המרחק.

למען הפשטות, דמיינו שרודולף – אחד האיילים המושכים את המזחלת של סנטה קלאוס, צריך לעבור מנקודה א' לנקודה ב' על דף נייר שטוח. כעת דמיינו שקיפלנו את הנייר הדו-ממדי דרך ממד העומק והצמדנו את שתי הנקודות זו לזו. כך יוכל רודולף לדלג מיד מנקודה אחת לאחרת וכך לחסוך לעצמו מסע ארוך ומפרך. אז אם סנטה הוא פיזיקאי מעשי מיומן במיוחד, אפשר לדמיין שהוא מצא דרך לקפל כך את המרחב-זמן במטרה להשלים את משימתו בתוך לילה אחד בלי להשאיר אף ילד מאוכזב.

גם אם אין עדיין למדע ראיות תצפיתיות לקיומם של חורי תולעת במציאות, מסעו המופלא של סנטה קלאוס בערב חג המולד מוכיח מדי שנה בשנה את קיומם. אחרי הכול, כל ילד בעולם הנוצרי יודע שלמרות כל המכשולים, סנטה יגיע כמדי שנה בערב ה-25 בדצמבר. אנחנו וילדי העולם מחכים לך, סנטה.

7 תגובות

  • אנונימי

    מקסים לשלב פיזיקה בדת ועכשיו

    מקסים לשלב פיזיקה בדת ועכשיו התור של סנטה קלאוס.

  • Itamar

    נחמד ביותר

  • Itamar

    נחמד ביותר

  • אלון

    אהבתי

  • joseph arodi

    מעניין , מלמד ומלהיב מחשבתית ותיאורטי

    מעניין , מלמד ומלהיב מחשבתית ותיאורטי
    לגבי סנטה??

  • אנונימי

    מעבר לטיפול המרתק בסוגיה,

    מעבר לטיפול המרתק בסוגיה, אפשר גם להתרשם מחוסר היכולת של מרבית האנושות להעריך סדרי גודל

  • יודע אחרת

    חג יפה עים עיוותים רבים

    אבל סיפור דמיני לא קשור להגבלות הזמן. הסנטה הזה יכול לפעול בו זמנית בכול הבתים באותה עת, כי הוא לא קשור למוסג הזמן. הזמן זה רק מגבלה אנושית ולכן קשה לאנשים להבין איך זה אפשרי. כשמדובר בדמות על אנושית, לא חל עליו חוקי הפיזיקה המוכרים לאנשים המוגבלים. ורק כדי לדייק: העולם "הנוצרי" לא "מאמין בסנטה", אלא החלק הגוי מהעולם ה"נוצרי" שלא מאמין בכתובים ושאין להם בסיס אמונתי כלל, אלא בסיס מיתולוגי והמנהג נותן אפשרות קטנה לחיות בתוך סיפור "נחמד" לרגע, כי לחיים של נוהגי המנהג אין אמונה באלוהים חי וקיים אמיתי. כמובן שבגלל שהמנהג כול כך נפוץ הוא השטלת גם בקרב ה"מאמינים", אבל שם גם מסבירים את תוכלת חג המולד התנכי וקוראים את הסיפור ההיסטורי איך שהמגושים הגיעו והביאו מתנות. מה שלא יודעים זה שבמשפחות רבות לא מגיע סנטה, אלא דווקא המגושים שמחלקים מתנות. אבל מגושים אילו בד"כ הם הילדים עצמם שמשחקים את הסיפור עפ"י הבסיס היהסטורי. מעניין גם שבסקנדינביה החג עים המתנות נחגג בערב החג, בארה"ב ביום למחרת, וברוסיה רק בינואר. כול הסיפור על הסנטה התפתח על בסיס אמריקאי על מחשבה כלכלית להרויח יותר כסף מחג המולד, כפי קרה להרבה חגים בכלל.