רבים מהסיפורים שאנו בוחרים לספר לעצמנו על העתיד מבטאים חרדה עמוקה – וחסרת יסוד – מפני הטכנולוגיה והידע

לפי הסיפור התנ"כי, חווה טעתה כשבחרה לאכול מפרי עץ הדעת. היא יכלה להישאר בגן העדן, בחוויה החמימה של חוסר המודעות והידיעה; לקחת את הגלולה הכחולה של המטריקס. אך במקום זאת היא בחרה בחטא, בגלולה האדומה. ולא סתם חטא – החטא הקדמון, הראשוני, הבסיסי ביותר: היא בחרה להתנסות, היא בחרה לדעת. התוצאה, לפי הסיפור, הייתה אסון. כמו בחירתו של פרומתאוס להעניק לאדם את האש, כמו השאיפות של בוני מגדל בבל, כמו איקרוס שעף קרוב מדי לשמש. במיתוסים העתיקים השאיפה להרחיב את הידע האנושי לא מובילה לשום דבר טוב.

מחברי המיתוסים האלו חיו בעולם שבו מרבית בני האדם היו חקלאים עניים שלא ידעו קרוא וכתוב, הלילות היו חשוכים וההתפתחות הטכנולוגית זחלה לאיטה בצורה כמעט בלתי מורגשת. כיום אנחנו חיים בעולם מתקדם הרבה יותר, טכנולוגי ומודרני ועשיר. אנשים בני זמננו משתמשים במערכות תקשורת מתקדמות כדי להזמין כרטיס לסרט בקולנוע, נכנסים לרכבם המשוכלל, נוסעים ברחובות הכרך הבוהקים באורות מלאכותיים, נכנסים לקולנוע ומתיישבים מול המסך הענק.

במה הם צופים? אולי זה אחד מסרטי "פארק היורה", שבהם הניסיון להקים לתחייה את הדינוזאורים מוביל לקטסטרופה; ואולי זה עוד סרט קומיקס שבמרכזו מדען מרושע אשר פועל מחוץ לממסד המדעי כדי לקדם טכנולוגיה חדשנית או לשנות את הסדר החברתי מהיסוד – עד שגיבורי-העל גוברים עליו ומחזירים עטרה ליושנה. הם יכולים לבחור גם באחד הסרטים הרבים על בינה מלאכותית חדשנית המאיימת להשמיד את האנושות, או על מגפת זומבים שפרצה בעקבות חמדנותו של תאגיד מסתורי. ואולי מתחשק להם לחזות בעתיד פוסט-אפוקליפטי, שבו חטאיהם של בני האדם הובילו להשמדת סביבת המחייה שלהם, מעין שחזור עתידני של סיפור נוח והמבול, או סדום ועמורה?

אפשר להמשיך עם הדוגמאות, אבל אני מניח שהנקודה ברורה: ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה של מדע בדיוני משקפים לא פעם מיתוסים קדומים שמזהירים מפני מה שיקרה אם לא נרסן את הקידמה הטכנולוגית. העידנים השתנו, אך לא הפסיכולוגיה האנושית.

היחס של המדע הבדיוני לקידמה טכנולוגית אינו רק עניין לניתוח ספרותי-אקדמי. סיפורים הם חשובים. בני אדם מונעים במידה רבה על ידי סיפורים, ואף נוטים להתעלם מעובדות כשהן סותרות סיפור יפה ומושך. כך בנוי המוח שלנו – ולא בכדי אחת השיטות היעילות ביותר לשנן פרטי מידע רבים היא להמציא סיפור שמחבר את כולם.

חישבו למשל על ההשפעה של יצירות כגון "סיפורה של שפחה" או "משחקי הרעב" על האופן שבו רבים כיום תופסים את הממסד הפוליטי. אם נחזור עוד עשור אחד אחורה נמצא גם את הסרט מבוסס הקומיקס "ונדטה", ממנו לקוחות מסכות גאי פוקס, שהפכו לסמל בהפגנות אנטי-ממסדיות ברחבי העולם. דימויים מהיצירות הדיסטופיות הללו ואחרות חוזרים על עצמם שוב ושוב בשיח הפוליטי.


מחאה בשיקגו בהשראת "סיפורה של שפחה" | צילום: ChicagoPhotographer, שאטרסטוק

מחקר משנת 2019 ניסה לבחון את ההשפעה של סיפורים על אופן המחשבה, על ידי חשיפת נבדקים ליצירות מסוגים שונים, שאחריה הם התבקשו לענות על שאלונים. נמצא כי חשיפה לדיסטופיות הגדילה במידה ניכרת את הנכונות של הנשאלים להצדיק אלימות פוליטית. בדיקה נוספת שללה את האפשרות שהסיבה לתגובה הזאת היא רמת האלימות של הסרטים, וקבעה שהקשר הוא ספציפי לתיאורי עתיד דיסטופי.

השפעת הדיסטופיות הבדיוניות על המשתתפים עלתה אפילו על זאת שהייתה לצפייה באלימות משטרתית במציאות, בקטעי חדשות אמיתיים. סיבה אפשרית לכך היא שסיפורים בדיוניים בנויים באופן מושך וקליט, בעוד שאירועים אלימים בעולם האמיתי נוטים להיות מורכבים, ולא תמיד ברור מי שם הטוב ומי הרע, אם בכלל יש במציאות חלוקה ברורה כזאת.

כפי שסיפורה של חווה המקראית עיצב את אמונותיהם של בני אדם במשך אלפי שנים, גם לספרות המדע הבדיוני יש השלכות משמעותיות על האופן שבו אנחנו תופסים קידמה טכנולוגית בעולמנו. וההשלכות הללו בעייתיות למדי.  

הטכנולוגיה ורמת החיים

העיוות הברור ביותר של יצירות המדע הבדיוני הדיסטופיות הוא ההתעלמות שלהם מהתרומה הניכרת של הקידמה הטכנולוגית לרמת החיים ולאיכותם. למעשה, לו חווה הייתה מתהלכת בעולמנו המודרני, היא בוודאי הייתה נדהמת מההתקדמות המהירה שחלה ברמת החיים במאות השנים האחרונות. מאז סוף המאה ה-19 שיעור העוני בכל רחבי העולם נמצא במגמת ירידה לפי כל הגדרה אפשרית של עוני, תוחלת החיים עולה, ואילו תמותת התינוקות והילדים פוחתת. גם מאפיינים סביבתיים כגון מידת הזיהום של האוויר והמים נמצאים במגמת שיפור במדינות מפותחות מאז תחילת המאה ה-20, וכיום המגמה מחלחלת גם למדינות המתפתחות.

קשה למצוא ממד כלשהו של רמת החיים שאינו במגמת שיפור מתמדת. המגמה ניכרת בגודל הבתים של רוב הציבור, ביכולת לתקשר עם קרובים המתגוררים בעיר רחוקה, לטייל למקומות אקזוטיים או ליהנות ממגוון רחב של מופעי תרבות ובידור שבעבר היו נחלתם של עשירים מופלגים בלבד, ועוד.


שיעורי העוני במאתיים השנים האחרונות הולכים ופוחתים | מקור: Our world in data

המגמות המבורכות הללו הן תוצאה ישירה של קידמה טכנולוגית. הירידה בעוני החלה דווקא באזורים המתועשים ביותר, מכיוון שהייתה תוצאה ישירה של הגידול בפרודוקטיביות שהגיע עם התיעוש, כלומר היכולת לייצר יותר בפחות משאבים. אינספור התפתחויות והמצאות, כגון מכונות הטקסטיל, קפיצות דרך בטכניקות עיבוד המתכת, התפתחות מנועי הקיטור ובעקבותיהם החשמל, הפחיתו מאוד את שעות העבודה והמשאבים הנדרשים לייצור כמות נתונה של ביגוד, מזון, ריהוט, דיור ושלל מוצרים אחרים. כך גדל כוח הקנייה של רוב בני האדם, ומיליוני אנשים מסוגלים לראשונה לחדש את המלתחה שלהם באופן שוטף, ולא רק פעם בכמה שנים, או לאכול בשר כל יום – דברים שכיום נראים לנו מובנים מאליהם.

העלייה בתוחלת החיים והירידה בתמותת ילדים ותינוקות, שהחלו עוד לפני צמיחת הרפואה המודרנית במאה ה-20, הן בעיקר תולדה של אותן המצאות שאפשרו למשפחות לרכוש ביגוד טוב יותר לחורף, לספק תזונה טובה יותר לילדים ולאימהות מניקות ולהתקין מערכות בידוד וחימום טובות יותר בבתיהם. לא פחות מכך הן התאפשרו בזכות עבודות תשתית ציבוריות לטיפול בשפכים בערים הגדולות, כשהתיעוש סיפק למדינות ולערים עוד ועוד משאבים למימון פרויקטים הנדסיים רחבי היקף. גם ממדים אחרים של איכות חיים, כגון תקשורת, תחבורה, בידור ותרבות, חבים לקידמה הטכנולוגית את השיפור שחל בהם. ועוד לא הזכרנו את פלאי הרפואה המודרנית, כמו אנטיביוטיקה, חיסונים וטכנולוגיות דימות, שמצילים חיים באופן יומיומי בשילוב הדוק עם תעשייה וטכנולוגיה.

אך לפי חלק משמעותי מהמדע הבדיוני כל המגמות האלו עומדות להיעצר, והעתיד לא צופן בחובו שום שיפור ברמת החיים. למשל בסרטו של רידלי סקוט "בלייד ראנר", שהשאיר חותם עמוק במיוחד על עיצוב העתיד בקולנוע המדע הבדיוני, וביצירות רבות נוספות, בני האדם חיים בדירות צפופות בערי ענק מזוהמות, מלאות חסרי בית ועניים, מוקפות במדבריות חרבים. נראה כי רמת החיים שלהם נמוכה בהרבה מזאת שלנו. איני אומר שעתיד עגום שכזה אינו אפשרי, אך בהתחשב במגמות החיוביות של מאתיים השנים האחרונות – שהמשיכו למרות שתי מלחמות עולם ולא מעט מגפות ואסונות – תסריטים שליליים כאלה לא נראים סבירים במיוחד.


עולם עתידני חרב. דימוי נפוץ ומפתה, אך לא מציאותי במיוחד | איור: N. Steele, שאטרסטוק 

ריכוזיות פוליטית ואי-שוויון

הפחד מהטכנולוגיה ומהעתיד נוכח במדע הבדיוני גם בצורה מורכבת יותר, דרך הנחות פסימיות בנוגע להשפעת הטכנולוגיה על ריכוזיות הכוח הפוליטי והכלכלי ועל אי-השוויון. ביצירות מדע בדיוני רבות, כגון הספר "מכונת הזמן" של ה"ג ולס משלהי המאה ה-19, הסרט "אליסיום" (2013) או הסדרה "פחמן משודרג" (2018), הקידמה הטכנולוגית מעמיקה את אי-השוויון בין עשירים ועניים. יצירות אחרות, כגון "חולית" של פרנק הרברט (1965), מתארות עתיד שבו הסדר החברתי מבוסס על מעמדות קשיחים ועבודת כפייה, בדומה לפאודליזם של ימי הביניים.

במציאות, עד כה הקידמה הטכנולוגית דווקא הפחיתה את אי-השוויון במגוון דרכים. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא המהפכה שחוללה מכונת הדפוס, כשהורידה את מחירי הספרים, שברה את המונופול של הכנסייה על גישה לכתבי הדת ועודדה צעירים וצעירות ללמוד קרוא וכתוב. דוגמה אחרת היא הקידמה הטכנולוגיה הצבאית בעת החדשה: רובים זולים הרבה יותר משריונות וסוסים, והתפתחותם תמכה בצבאות גדולים המבוססים על כל שכבות הציבור, במקום צבאות של אצילים, כמו האבירים או הסמוראים, שהשאירו בידי אליטה קטנה את המונופול על השימוש בכוח.

המהפכה התעשייתית תרמה גם היא להפחתת אי-השוויון באוכלוסייה, בזכות הצורך בהון אנושי גבוה לשם תפעול הטכנולוגיה – נושא שעודד גלאור ואנוכי כתבנו עליו בהרחבה בספרנו "מסע האנושות". בעולם הטרום-תעשייתי, רוב האנשים התפרנסו מחקלאות, ולא היה להם צורך לדעת קרוא וכתוב או מתמטיקה. אבל מקצועות התעשייה הכבדה והשירותים דורשים השכלה והתמחות, אפילו ברמת הפועל הפשוט הנדרש לקרוא הוראות הפעלה של מכשור מתקדם. על כן הורים ומדינות החלו להשקיע בחינוך אוניברסלי, במקרים רבים בעידודם של התעשיינים. אין פלא שרמת ההשכלה בעולם עולה בהתמדה במקביל לקידמה הטכנולוגית.


מאתיים שנות חינוך. כיום ארבעה מכל חמישה אנשים בעולם זוכים לפחות לחינוך פורמלי בסיסי | מקור: Our world in data

אותו צורך בהון אנושי גם חיסל את הרווחיות של מוסד העבדות ושל עבודת הילדים. אחרי אלפי שנים שבהן כמעט כל תרבות גדולה בעולם החזיקה בצורה זו או אחרת עבדים נטולי זכויות, וילדים עבדו קשה מגיל צעיר בעזרה להוריהם בחקלאות ובמשק הבית, המסגרת האלה כמעט נעלמו מהעולם. לא היה זה מקרה שבמלחמת האזרחים של ארצות הברית, הצפון המתועש והמתקדם טכנולוגית התנגד לעבדות, ואילו הדרום החקלאי והמפגר טכנולוגית תמך בה. אין צורך בעובדי כפייה לא משכילים כשמכונות ורובוטים עושים את כל העבודה.

קריסת הסדר הפיאודלי ועלייתן של הדמוקרטיות הליברליות הם בעיקר תוצאה של הגידול בהשכלה ובכוח המיקוח של הפועלים, בהשוואה לאבותיהם שעסקו בחקלאות כפרית. האליטות הפוליטיות לא נתקפו סתם כך במגפה פתאומית של טוב לב בכל כך הרבה מדינות, והחליטו כאיש אחד להעניק להמונים זכויות חברתיות ופוליטיות. הוויתורים האלה נכפו עליהן עקב המחסור הגובר בפועלים ובחיילים, ובעקבות התפתחותו של מעמד ביניים שנהנה מרמה חסרת תקדים של השכלה ועושר. כך, למשל, מנגנוני הרווחה המודרניים הראשונים היו אלה שאומצו בגרמניה של המאה ה-19, כשקנצלר גרמניה אוטו פון ביסמרק ביקש לבלום את הגירתם של פועלים גרמנים לארצות הברית בחיפוש אחרי משכורות גבוהות יותר.

במילים אחרות, החברה המעמדית הקשיחה והמאוד לא שוויונית המתוארת ביצירות מדע בדיוני רבות, פשוט אינה יעילה בעידן הטכנולוגי המודרני. היא פוגעת בשוויון ההזדמנויות וביזמות ולא מאפשרת להעסיק חלק ניכר מהאוכלוסייה במגזרים טכנולוגיים מתקדמים. מדינות שזה מצבן בימינו נוטות להיות עניות ומפגרות, בהשוואה למדינות דמוקרטיות וליברליות. לכן אין פלא ששיעור המדינות הדמוקרטיות והליברליות נמצא במגמת עלייה כבר עשרות שנים, עם נסיגות זמניות פה שם.


שיעור המדינות הדמוקרטיות בעולם עולה באופן עקבי מאז המהפכה הצרפתית | מקור: Our world in data

תמונה מעוותת

חשוב להדגיש: איני טוען שלקידמה הטכנולוגית אין שום השלכות שליליות. יש קבוצות ספציפיות שעלולות להפסיד לא מעט בגללה. במאות הקודמות היו אלה הלודיטים בבריטניה, למשל, שאיבדו את עבודתם כאומנים מומחים בתעשיית הטקסטיל עקב כניסתן לשימוש של מכונות חדשות, או אצולת הקרקעות האירופית, שהפסידה לא מעט כשאיכרים החלו להגר בהמוניהם לערים הגדולות. כיום נהגי מוניות במדינות רבות חוששים לאבד את עבודתם לשירותי הסעה שיתופיים כמו אלה של חברת אובר, ומהפכת הבינה המלאכותית מחוללת שינויים מרחיקי לכת בתחומים שנחשבו עד כה למעוזם הבלעדי של בני האדם.קבוצות כאלה נאבקות נגד השינוי הטכנולוגי, ולא פעם מקדמות רטוריקה לוחמנית על יריבות בין האדם למכונה, בדומה ליצירות המדע הבדיוני ולמיתוסים העתיקים. מלבד זאת אין להתעלם מהחשש מפני פגיעה בסביבה, הרס של מוסדות חברתיים ותיקים, פיתוח כלי נשק חדשים שיובילו להשמדה המונית, ועוד.

הכשל של המדע הבדיוני אינו עצם העיסוק בצדדים השליליים של הקידמה הטכנולוגית, אלא עיוות הפרופורציות. הצורך בדרמה מוביל כמעט את כל יוצרי המדע הבדיוני להתמקד בצד השלילי של הקידמה, או לתאר את העתיד בגוונים קודרים. כתוצאה מכך הם משקפים לצופים תמונת מצב מעוותת של השלכות הקידמה על העולם האמיתי. נדמה מיצירותיהם שאין מנוס מצניחה חובקת עולם של רמת החיים או מפגיעה משמעותית בחירויות הפוליטיות. במציאות מדובר בתסריטי קיצון שסבירותם נמוכה, ושסותרים את המגמות של מאות השנים האחרונות.

יחס ציבורי שלילי כלפי טכנולוגיה מתקדמת משפיע בסופו של דבר על הפוליטיקאים ועל מדיניות. דוגמה בולטת לכך מהעשורים האחרונים היא ההתנגדות הפופולרית לשימוש בכורים גרעיניים להפקת חשמל, אף על פי שהם בטוחים מאוד, אקולוגיים מאוד ומשמשים תחליף מצוין לדלקי מחצבים כמו נפט, פחם וגז טבעי. דוגמאות אחרות הן ההתנגדות להנדסה גנטית בחקלאות, שיכולה להוריד משמעותית את מחירי המזון במדינות מתפתחות, או את הקריאות הנוכחיות לעצירת הפיתוח של טכנולוגיות בינה מלאכותית. בכל המקרים האלו רצוי לבחון גם את הצדדים השליליים של הטכנולוגיה, אך בלי להתעלם מהתרומה שלה לאנושות ובלי להיכנע לפחדים חסרי בסיס.


חווה לא טעתה כשטעמה מפרי עץ הדעת | צילום: Abdo ezzurghi, שאטרסטוק

בחירתה של חווה

חווה לא טעתה כשאכלה מעץ הדעת. היא פשוט הייתה אנושית. הנטייה לחקור, להעז, להתקדם ולמרוד בסמכות, היא מאפיין אנושי בסיסי, לא פחות מהנטייה לשמרנות והפחד מהבלתי נודע. אלו הם שני כוחות שהמאבק ביניהם מתרחש לא רק בשדה הפוליטי, אלא גם בתוך המוח של כל אחד ואחת מאיתנו.

יצירות מדע בדיוני שעוסקות רק בנזקי הטכנולוגיה, או צובעות את העתיד בצבעים קודרים באופן לא סביר, לא תורמות לשיפור המציאות. הן מדרבנות אותנו לקחת תסריטים קיצוניים ונדירים ולהתייחס אליהם כאילו היו ודאות כמעט מוחלטת; מניאות אותנו מלחזור על החטא הקדמון של חווה המקראית, של בוני מגדל בבל, של פרומתאוס – יוצרות את הרושם שאסור לנו לשאוף להפר את שיווי המשקל, לחקור ולדעת ולנסות לשנות את העולם.

קשה לשלב דרמה, מתח ומסתורין בסיפור עתידני בלי להגזים בהשלכות השליליות של הטכנולוגיה, אבל יש כאלו שהצליחו. חשבו למשל על חלק ניכר מספריהם של ז'ול ורן ושל אייזק אסימוב, או על סדרות "מסע בין כוכבים" הישנות. בדרך כלל העתיד ביצירות הללו אינו קודר, אלא פשוט שונה, ובני האדם מתמודדים עם טכנולוגיות חדשות וגילויים מדעיים חדשים בשילוב ריאליסטי של פחד וסקרנות, חששות בריאים מהשינוי לצד רצון לנצל הזדמנויות חדשות. כך ניסיתי לעשות גם אני בטרילוגיית המדע הבדיוני שכתבתי, "האל המכאני", העוסקת במהות הקידמה הטכנולוגית.

עקב החיבה האנושית לדרמה, יצירות מדע בדיוני חיוביות תמיד נמצאו בצילו של המדע הבדיוני הטכנופובי, השלילי. אך אפשר לקוות שיבוא יום והאנושות תצליח להשתחרר מאותם המיתוסים העתיקים הכובלים את דמיוננו. לכולנו כיום יש חוב גדול לחווה המקראית ולגברים ונשים מסוגה, שבחרו לאורך ההיסטוריה למרוד בסמכות, להעז, ולקדם את המין האנושי לעתיד טוב יותר.

14 תגובות

  • אילון

    מנקודת מבט אבולוציונית

    כנראה שהנטייה האנושית להפחדות כאלה ואחרות מהקדמה הטכנולוגית מטרתה לגרום לנו לפעול בצורה המיטבית ביותר ללא פגיעה בנו ובעולם.
    (מעין תזה, אנטיתזה וסינטזה)

  • איש

    לאיזה מדע בדיוני כוונתכם?

    לאיזה מדע בדיוני כוונתכם? למדעי הקורונה או למדעי המגדר?

  • שלמה

    אפוקליפסה עכשיו.

    לא הוזכר כלל בכתבה על אופן השינויים שמתרחשים בטבע,על כדור הארץ, וביקום.ליכולת ההבנה של המין האנושי יש מגבלות ביולוגיות,שבסופו של דבר,תביא לכך שנשמיד את עצמנו.דוגמאות יש לרוב.למשל,האיסלם האלים
    המדכא,והכופה,בעזרת שטיפת מוחות כבר מהלדה,והאשליה כי האיסלם הינו האידאל המושלם.בכל רחבי העולם,לאן שהגיע האיסלם ישנה נסיגה ענקית בקידמה שצוינה בכתבה..דוגמאות נוספות: סין הדיקטטורית שמשתלטת,בהדרגה על תחומים רבים בכל רחבי כדור הארץ,וגם כן גורמת לנסיגה בקידמה,גם רוסיה וכל המדינות הנשלטות על ידי דיקטטורים פסיכופטיים,יביאו לנסיגה ענקית בקידמה.מדוע האנושות מבזבזת משאבים אדירים על יצור כלי נשק,שיביאו בסופו של דבר למלחמת גוג ומגוג,במקום להשתמש במשאבים הנ"ל לשפר עוד יותר את רמת חיינו.כל אחד יכול להחליט בעצמו האם הסיפורים האפוקליפטיים הדימיוניים ,יתממשו במציאות,או ישארו כסיפורים בלבד.

  • צפריר

    חקלאות

    שכחת לציין את פריצות הדרך האדירות ביכולת לייצר מזון ובראשן דישון, חומרי הדברה והשקייה. במאה ה 20, למרות מלחמות עולם ומספר מגפות, גורם המוות השכיח ביותר עדיין היה רעב...

  • ניסקו

    ועוד דבר

    הפתיח מערבב שלושה ז'אנרים שאין ביניהם דבר: מד"ב שם דגש על המדע ותוצריו והצורה בה הם משפיעים על החיים. פנטזיה/גיבורי-על שם דגש על כל מה שאינו אנושי. זה לא מד"ב, ואינו יותר ממשאלת לב מאשר חיבור פילוסופי. לבסוף - ז'אנר הזומבים הוא סוגה נפרדת שקשורה יותר לפנטזיה (בסופו של דבר, זומבים הם סוג של גיבורי על), אבל כזו שמהולה בפחד מהמוות.

  • ניסקו

    מדע בדיוני הוא פילוסופיה, לא מדע

    ב-"לצאת מהמאה העשרים" מישל וולבק סוקר יצירות מדע בדיוני חשובות וטוען שספרות המד"ב היא המשך ישיר של הספרות הפילוסופית האמיתית, העמוקה, זו שעוסקת במהות הקיום האנושי. לא סתם המד"ב עוסק לרוב בדיסטופיות: כשלוקחים סיטואציה אל הקצה ניתן לבחון אותה בצורה נקיה יותר. ראינו את זה בישראל לפני שנה - היה אפשר להתווכח על החוסן החברתי או אחריות המדינה לאזרח, אבל רק תחת תנאי קיצון ראינו מה באמת קיים. אסיים באנקדוטה משעשעת: כדי לשלוח את התגובה אני צריך להצהיר שאינני רובוט. אסימוב מתהפך בקברו.

  • אדם

    אם הנחש לא היה מכשיל אותם והם

    אם הנחש לא היה מכשיל אותם והם היו מחכים לשבת כמו שציווה השם הם היו מקבלים מעץ הדעת בזמן הנכון

  • קור

    חחחחחחחחחח

  • 999

    ממש לא

    ממש לא, הוא הביא את הסיפור כמשל, אין כל הוכחה אמיתית לקיום של חווה כמו קיומו של פומתיאוס אך הם מסמנים את הפחד האנושי מלהיתקדם שפוגע באנושות. החכמה היא לא לפחד מלנסות ולחקור ולהעז, ולא ליסמוך על דת או רעיונות דתיים. זה ההבדל בין אנשי הדת שאמרו הבה ניסמוך על "הבטחות אלהויות" לבין הציונים שהעזו להגיד לא ואמרו שהם יצרו לעצמם גאולה. השואה החוכה לנו שהם צדקו אל מול אנשי הדת שנישארו למות ברובם כצאן לטבח בידי הנאצים.

  • Haggai

    תלמדו את האמת

    השבוע מלאה שנה למלחמה בארץ ישראל, כב בתשרי עד כב באלול התשפד
    ומה קרה בשבעה באוקטובר23?
    שלטון הציונים בארץ הקודש עם הבטחה מדומה שלא יהיו עוד פוגרומים תחת שלטונם כבארצות הגולה, ולא נטבחו יהודים בשנה שלמה של אסונות ובמיתות שונות ומשונות?!
    1905 עד 2024 – כמעט 120 שנה של שפיכות דמים בארץ ישראל מאז החל תהליך החילון בה בעלייה השנייה.
    אין שלום ואין פיתרון לכל סבך הבעיות בלי שמירה וקיום מה שכתוב בתורה שהיא ספר ההדרכה של מי שברא את העולם, ורק היצרן יודע להורות איך לטפל במכונה שיצר.
    תתעוררו ללמוד את האמת, ולחזור למקור ולשמירת התורה והמצוות, כי אחרי שתחליפו את המעיל אחרי 120 שנה ותתגלה לכם האמת, כבר יהיה מאוחר...

  • דולב

    יצירות חיוביות תמיד נמצאו בצילו של המדע הבידיוני הטכנופובי

    האומנם? האם המוסד וסדרת הרובוטים של אסימוב נמצאים בצל של שאר המדע הבידיוני?
    אישית הם היו הספרים הראשונים החשובים שקראתי בז'אנר, ועד היום הם מאוד פופולריים. אני חושב שפשוט יש פחות יצירות אוטופיות מדיסטופיות, ולכן רואים פחות מהן בפסגה. אגב, עוד סדרה אוטופית מומלץ שיצאה לאחרונה היא "החרמש". עולם עתידני שבו פתרו את כל בעיות המוות והמחלות, אבל לצורך מניעת פיצוץ אוכולסין יש אנשים מיוחדים שתפקידים להרוג כמות מסויימת מהאוכולוסייה (התוחלת החיים הממוצעת בעולם הזה היא 500 שנה של עושר מוחלט כך שלמרות אותם אנשים, מדובר באוטופיה)
    בנוגע לעץ הדעת, בדומה לנוצרים הקדומים, אתה גם הסתכלת על פרשנויות מאוד עקומות לסיפור. יש הרבה פרשנויות יהודיות, אבל אף אחת מהן לא מתמקדת בשאיפה לידע של חווה. חלקן מתמקדות בכך שאדם וחווה בחרו לא להקשיב לציווי האלוקי שנתן להם את כל העצים בגן עדן מלבד אחד וחלקן מתמקדות בירידה של אדם וחווה מהשכל האלוקי שרואה רק אמת ושקר, לשכל האנושי שיש לו גם בושה ושאר ההטיות לידע. אף אחת מהפרשנויות היהודיות שאני קראתי לא מדברת על הפחד מקידמה ומטכנולוגיה.
    יותר מזה, בבראשית רבה נכתב שהקב"ה הביא לאדם הראשון את האש, בניגוד מוחלט לסיפור פרומותיאוס שבו הוא נאלץ להשיג אותה בגניבה מהאלים. ויש סיפור ידוע בגמרא, שבו קיסר רומי שואל את רבי עקיבא האם מעשה ה' או מעשה אדם גדולים יותר, ורבי עקיבא עונה לו שמעשה אדם גדולים יותר. כשהקיסר מתפלא, רבי עקיבא מסביר לו שחיטה היא מעשה ה', לחם הוא מעשה אדם, וברור שלחם עדיף מחיטה. הסיפור הזה בבירור מנסה להראות את הגישה של היהדות לטכנולוגיה, כדבר חיובי שעוזר לעולם.

  • עש

    בעניין "החרמש" - לדעתי, זו

    בעניין "החרמש" - לדעתי, זו דווקא דיסוטופיה. הסדרה בעצם מסבירה לנו למה יהיה לנו רע (!) כל כך אם נצליח להתגבר על המוות. גם שם זה מנוצל ע"י בעלי שררה, ובסופו של דבר הם בוחרים לחזור אחורה, למצב שהמוות קיים.

  • אלון

    אם אין סיבה לחשוש מהתפתחויות

    אם אין סיבה לחשוש מהתפתחויות טכנולוגיות, בוודאי שאין סיבה לחשוש במיוחד מסיפורים דיסטופיים - כפי שהדגמת בעצמך, המיתוסים האלה קיימים מאז ומתמיד, ולא הפריעו להתפתחות הטכנולוגית והמגמות החיוביות שהצגת

  • י.ד.

    טכנולוגיה היא גולם

    היא יכולה לשחרר והיא יכולה לדכא. היא יכולה להחיות והיא יכולה להרוג. אני מציע לפתח יחס אירוני כלפיה כדי לא להפוך אותה לאליל חדש שגם הוא ינופץ בבוא היום.