לכבוד יום השנה לפענוח מבנה ה-DNA, בואו לבדוק מה אתם יודעים על הצופן הגנטי

ב-25 באפריל 1953 התפרסם בכתב העת Nature מאמר היסטורי ששינה מקצה לקצה את הידע הביולוגי. שני חוקרים צעירים, ג'יימס ווטסון ופרנסיס קריק, פענחו את המבנה המרחבי של מולקולת ה-DNA והניחו את היסוד להבנה מולקולרית של מנגנוני התורשה. פענוח המבנה סלל את הדרך למהפכות רבות בביולוגיה, ברפואה ובתעשייה, מהנדסה גנטית ועד פיתוח תרופות לסרטן. לרגל יום השנה למאמר ההיסטורי, אתם מוזמנים לבדוק מה אתם יודעים על DNA. 

 

 

6 תגובות

  • נעמה

    חידון

    איך אפשר לשתף עם תלמידים?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה!

    כולם יכולים להיכנס לחידון בקישור הזה

  • יגאל

    חידון הdna

    הייתי מצפה ליותר קרדיט לרוזלין פרנקלין "שעבודתה סייעה לווטסון וקריק בפענוח". יש אומרים, שגניבת ממצאיה על ידי ווטסון קריק ווילקינס, כולל גניבת צילומים קריסטלוגרפיים של מבנה הדנ"א ממגירת שולחן העבודה שלה, היה המעשה הקריטי בפענוח מבנה הדנ"א.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    פרנקלין

    אין שום ספק שווטסון וקריק פעלו שלא כראוי, ועוד יותר מכך וילקינס. עם זאת, יש להיות הוגנים: רוזלינד פרנקלין לא פענחה את מבנה ה-DNA. וטסון וקריק הם שעשו את הקפיצה המחשבתית והרכיבו יחד את חלקי הפאזל. הצילום המפורסם של פרנקלין היה חלק חשוב בפאזל הזה, אך הוא לא היה הגילוי עצמו.

  • אנונימי

    רוזלינד פרנקלין צריכה להיות בכותרת ולא עוד שאלה

    בלי הצילומים האלו ייתכן שלא היו מגיעים לפענוח. ואלי היא הייתה מגיעה אליו, אני חושב שראוי להתייחס לזה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה

    אין שום ספק שווטסון וקריק פעלו שלא כראוי, ועוד יותר מכך וילקינס. עם זאת, יש להיות הוגנים: רוזלינד פרנקלין לא פענחה את מבנה ה-DNA. וטסון וקריק הם שעשו את הקפיצה המחשבתית והרכיבו יחד את חלקי הפאזל. הצילום המפורסם של פרנקלין היה חלק חשוב בפאזל הזה, אך הוא לא היה הגילוי עצמו. בחיפוש קצר בכתבות של מכון דוידסון תוכל למצוא כתבה שלמה על פרנקלין, ואזכורים נרחבים לתרומתה לפענוח מבנה ה-DNA