במהלך האבולוציה בני האדם איבדו את זנבם. פיתוח חדש מאפשר להחזיר לנו אותו, על יתרונותיו הרבים ליציבה

קופים, חתולים ובעלי חיים אחרים בעלי זנב נהנים מכישורי שיווי משקל ואיזון מופלאים. לעומת זאת, כל מי שנכח אי פעם בשיעור יוגה למתחילים יעיד שבני האדם אינם מתאפיינים ביכולות מרהיבות בתחום הזה. האם עתה תם עידן הנפילות? קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קיאו (Keio) ביפן פיתחה את Arque – זנב רובוטי לביש לבני אדם. התוסף, המבוסס על מבנה זנבו של סוסון הים, מסוגל להרחיב את יכולותיו הטבעיות של הגוף האנושי על ידי שיפור שיווי המשקל והזריזות של הלובש.

לבעלי חוליות רבים יש זנב. הוא מאפשר להם בין השאר לשמור על שיווי המשקל שלהם על ידי הפעלת משקל נגד בכיוון הרצוי, בדומה למנוף שזקוק למשקולת בצידו השני כדי לא להתהפך כשהוא מרים משא. דוגמה מרהיבה לכן אפשר לראות באופן שבו הברדלס – היצור היבשתי המהיר ביותר – משתמש בזנבו על מנת לייצב את עצמו ולהגדיל את יכולת התמרון שלו במהלך מרדף אחרי טרפו.

שרירים מלאכותיים על שלד מלאכותי

הזנב המלאכותי שפיתחו החוקרים היפנים מורכב מארבעה "שרירים מלאכותיים" שמונעים בידי אוויר דחוס, ומחוליות פלסטיק שמשמשות מעין "שלד מלאכותי". הזנב יכול להפעיל כוח בשמונה כיוונים שונים, בהתאם ל"שרירים" המופעלים, וכך להפנות את משקלו לכיוון הדרוש. מערכת השליטה שלו נותנת פקודות לשרירים הללו ומתקנת את מיקום הזנב בהתאם להערכה של מרכז המסה של המשתמש, במטרה להגיע לאיזון מרבי.

את התוסף הרובוטי הזה אפשר להתאים לאנשים בגבהים שונים ובמשקל שונה על ידי הוספה של חוליות ומשקולות או הורדתן. כדי שיהיה אפקטיבי, הזנב צריך להיות כבד יחסית – כחמישה אחוזים ממשקל גופו של המשתמש, כלומר כ-3.5 ק"ג לאדם ששוקל 70 ק"ג. על כן בחרו המפתחים לקבל השראה בעיצובו מסוסוני הים, שלזנבם יש שטח חתך ריבועי, ולא מעגלי כשל רוב בעלי החיים. שטח החתך הריבועי מאפשר התמודדות טובה עם לחצים ועיוותים, בלי לפגוע במבנה או בגמישות התנועה.

המערכת המזניבה מבטיחה לשפר את שיווי המשקל של הלובש ולסייע לאנשים להרים משאות כבדים או לטפס. מעבר לכך היא יכולה לשמש גם להוצאת המשתמש מאיזון ובכך לדמות עבורו התמודדות עם כוחות חיצוניים כמו רוח, במתקנים כמו סימולטור או מערכת מציאות מדומה.

סרטון של הזנב בפעולה:

 

תגובה אחת

  • 19jennie19

    זנב רובוטי

    אני לא הבנתי תוכלו לתרגם את הסרטון