ההמצאות שמחקות את הטבע – תערוכת הקיץ בגן המדע של מכון דוידסון לחינוך מדעי

תערוכת הקיץ החדשה של גן המדע של מכון דוידסון לחינוך מדעי, במכון ויצמן למדע, מזמנת חוויה תוססת וצבעונית. בחרנו לחגוג בה הפעם את עולם הביומימיקרי, שבו האדם מחקה את הטבע ומייצר טכנולוגיות חדשות בהשראת תופעות, מבנים, מערכות ומנגנונים שהתפתחו ביצורים וצמחים במהלך האבולוציה.

התערוכה בגן פרוסה בשטח הגן על פני שלושה מתחמים סגורים וממוזגים.

בחלל הראשון שמוקדש ל"צעדים ראשונים בביומימיקרי" מוזמנים המבקרים לעבור מסע של חוקר ביומימיקרי העובר בתחנות שבהן יחווה התבוננות, השראה, יצירתיות וחיקוי. בכל תחנה יחכו למבקרים והמבקרות מגוון הפעלות והפתעות. למשל מה דעתכם להרכיב "גיבור על" אישי המורכב מבעלי חיים שונים ומהתכונות והיכולות המיוחדות שלהם? שום אויב מרושע לא יגבר על גיבור או גיבורה בעלי זרועות תמנון, עיני נץ ויכולת לטוות קורי עכביש. הניצחון מובטח!

עוד תוכלו לעשות צילום סלפי עם כריש אימתני או תנין העומד לבלוע את המצטלם. במקום יחכו לכם גם מדריכי סדנה שבה הילדים בונים ומחקים את חכמת אדריכלי הטבע, וגם קיר הסוואה שבו ילבשו חלוקים לבנים וייטמעו בתוך יער ירוק.

בחלל השני, שנקרא "באור אחר", המבקרים מוזמנים למתוח את היכולות הטמונות בחושינו, ובמיוחד בחוש הראייה. המבקרים מוזמנים לחוויית חושך שבה רואים את מה שהדבורה רואה (בתחום האור העל-סגול) כשהיא מסתכלת בפרח, להבין איך הבז רואה את טרפו מרחוק, לגלות איך עקרב ענק זורח בחשכה ועוד. באותו מתחם יחכו למבקרי התערוכה גם שלל המצאות המבוססות על חושיהם המופלאים של בעלי החיים, כמו מכשיר אולטרסאונד רפואי המבוסס על עיקרון השמיעה של הדולפינים, מצלמה לראייה תרמית כפי שרואה הנחש, וחוויות נוספות.

החלל השלישי – "המעבדה לחדשנות ולהשראה מהטבע" הוא המקום שבו תוכלו להיפגש עם "המדע הגולמי והחי המתרחש במוסדות מחקר למיניהם. המעבדה שוכנת באקוספרה – מתחם האקולוגיה של הגן, שבתוכו חל המפגש המרתק בין החומר החי (צמח או בעל חיים) למחקר המדעי הביומימטי ולפיתוח הטכנולוגי שנעשה בהשראתו.

תמצאו שם למשל עקרבים הנחקרים במעבדה לחקר חומרים ופני שטח במכון ויצמן למדע. החוקרים בוחנים את החומרים שמהם עשויות צבתות העקרב, שמתאפיינות בחוזק, גמישות ועמידות, ומסיקים מכך מה יידרש כדי לפתח  חומרים חדשים בעלי תכונות-על.

עוד יוכלו המבקרים לפגוש בתופעת אפקט הלוטוס והפיתוחים שנוצרו בעקבותיו, כמו בדים דוחי לכלוך ועוד. לא נזניח גם את השממיות המטפסות על משטחים חלקים, העשים הטווים משי בעל שימושים רפואיים מפתיעים, ומוצגים מרתקים נוספים.

המבקרים מוזמנים לקחת חלק במסיבת נמלים – מסיבת אוזניות יחידה במינה שבה יחוו באופן משעשע איך זה להיות חלק מנחיל נמלים. האם הנמלים טיפשות או חכמות? ואיך הן מצליחות לבצע בהצלחה מלאה משימות משותפות כמו להביא אוכל למלכה בתוך הקן הצפוף?

ב"על קוץ וסקוץ'", מתקן מתנפח ענק עם קיר סקוץ' (ולקרו), יוזמנו לבסוף המבקרים ללבוש חליפות מיוחדות , לקפוץ על הקיר ולהיצמד אליו כמעט בריחוף. ואילו בסדנת "לטוס כמו בטבע" יכינו הילדים עפיפונים מיוחדים בהשראת יכולת הדאייה של ציפורים.

במהלך חודש אוגוסט תיפתח פעילות של משחק ניווט לכל המשפחה ברחבי הגן הפתוח.

 

0 תגובות