מהירות ההקפה של המעבורת את כדור הארץ מגיעה ל 28,000 קמ"ש. אם היית נוסע במהירות כזו מתל-אביב לחיפה הייתה מגיע תוך כ20 שניות!!

כדי לנחות על כדור הארץ על המעבורת להאט בהדרגתיות. עם תחילת החזרה הטייסים מפנים את זנב המעבורת לעבר כיוון הטיסה (דמיין לעצמך מטוס הטס כשזנבו מוביל) לאחר שהתמרון הושלם הם מפעילים את המנועים הראשיים היוצרים כוח דחף כנגד כיוון הטיסה וע"י כך הם מאטים את המעבורת. בשלב השני הטייסים מסובבים את המעבורת חזרה כך שאפה יופנה לכיוון הטיסה בזווית של 40 מעלות למישור הטיסה (אף מורם). תמרון זה חשוב מאוד מכיוון שרק בצורה זו הצד התחתון של המעבורת יוכל לעמוד בחום הנוצר מהכניסה חזרה לאטמוספרה.

בגובה של 120 ק"מ האוויר מתחיל להיות מספיק צפוף כדי לאפשר למעבורת להפוך לדאון הגולש לנחיתה. החיכוך עם האוויר מאט את המעבורת ויוצר חום רב המגיע למעל ל 1500 מעלות צלסיוס.

בגובה 25 ק"מ המעבורת כבר האטה למהירות של 2700 קמ"ש (במהירות זו כבר ייקח לנו מעט יותר משתי דקות כדי להגיע מתל-אביב לחיפה) ולאחר כ5 דקות היא תנחת.


תמונות נלקחו מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • אבי

    שינוי כיוון וחום המעבורת

    בחלל יש וואקום (ריק) אין כל התנגדות לחיכוך לכן אין כל אפקט פיזיקלי שהפעלת מנוע רקטי ישפיע על שינוי כיוון של המעבורת.
    עם חדירת המעבורת לאטמוספרה של כדור הארץ במהירות פנטסטית של 28000 קמ"ש נוצר חיכוך עם האוויר דבר שמביא לחום של יותר מ 1500 מעלות צלזיוס דבר שיגרום לנזקים פלסטיים לחומרים שממנו בנויה המעבורת במיוחד לגלגלים לחוטי חשמל לנוזלים. כמו כן קפולסה שנכנסת לאטמוספרה ויורדת למי הים החום היה יוצר אדי רתיחה במים דבר שבכל הצילומים של הנחיתות במים לא נראה. הגיע הזמן לספר את האמת על הטיסות לחלל ובחזרה. אומנם רוב הציבור מטומטם אבל לא כולו.

  • אביעד ונה

    מדוע אי אפשר להמשיך בטיסה

    מדוע אי אפשר להמשיך בטיסה כשהזנב לכיוון הטיסה לצמצם מרחק עד לקבלת מרחק שהוא פחות מסוכן

  • ציון

    האם מטוס מאט כתוצאה מהשדה המגנטי של כדור הארץ?

    האם מטוס הטס בשמים מאט את מהירותו כתוצאה מזרמי מערבולת המושרים בו עקב השדה המגנטי של כדור הארץ?

  • מאיר ברק

    תשובה

    המטוס מעט את מהירותו האופקית בגלל כוח המשיכה שמושך אותו למטה ובגלל החיכוך באוויר.
    אלו 2 הגורמים העיקריים.

    אין השפעה ישירה של השדה המגנטי על המהירות של המטוס.

    לעומת זאת יכולה להיות השפעה עקיפה של השדה המגנטי של השמש.
    כאשר יש "סערות שמש" זה יכול להשפיע על מזג האוויר על פני כדור הארץ ומזג אוויר סוער בהחלט ישפיע על תנאי הטיסה.