אם יצא לכם לבקר בשנים האחרונות בבית החולים (אני מקווה שמסיבות טובות כמו הולדת אח למשל) בוודאי שמתם לב שבמקומות רבים תלוי שלט האוסר על השימוש בטלפון. הסיבה היא לא למנוע חוסר נימוס או למנוע הפרעה למנוחת החולים אלא כדי למנוע את האפשרות שהאות האלקטרו מגנטי שמשדר המכשיר שלכם ייצר הפרעות או ישבש את פעילות הציוד הרפואי שחלקו עובד בתדרים דומים עד זהים.

הסיבה לאיסור השימוש במכשירי הסלולאר במטוס היא זהה.
התדרים המצויים כיום בשימוש (השיטות הנפוצות GSM ו CDMA) הם בטווחי תדרים הנעים בין 900 ועד 2500 מגהה-הרץ.
ציוד חיוני במטוס (מערכת הניווט- GPS, מכשירי ניווט ורדיו ועוד) כולם עובדים על תדרים בטווח הנ"ל ושימוש במכשיר הסלולאר יכול לגרום לשיבוש האות ולשליחת המטוס לעזאזל (תרתי משמע).

בשנת 1991 משרד התקשורת האמריקאי (FCC - Federal Communications Commission) הוציא הוראה האוסרת על שימוש במכשירים סלולאריים על מטוסים אמריקאים ובמרחב האווירי של ארה"ב.
בזמנו לא היו מחקרים שהראו על סיכון בשימוש ולכן רבים טענו שהדבר נעשה רק כדי לחייב את הנוסעים להשתמש בשרותי הטלפוניה המותקנים במטוסים, שכמובן יקרים הרבה יותר. מסיבות אלו ואחרות מדינות שונות לא חוקקו חוקים דומים.
בינואר 2000 התרסק מטוס של חברת קרוס-אייר (Crossair Flight LX498) מספר דקות לאחר שהמריא מציריך בשוויץ לדרזדן שבגרמניה. על סיפונו היו 7 נוסעים ו 3 אנשי צוות, כולם נספו. הדוח הרשמי של משרד התחבורה השוויצרי ציין את סיבת התאונה כשרשרת טעויות אנוש אך בדיקות נוספות שנערכו הראו תוצאות נוספות. בנוסף לטעויות האנוש של הצוות והטייס בזמן התאונה מערכת הטייס האוטומטי כשלה ובמקביל לכך התקבלה הודעת SMS ע"י נוסע אחד ואילו נוסע אחר דיבר במכשיר שברשותו. אנשי מקצוע שונים תלו חלק מהסיבות לתאונה בגורמים אלו.
לאחר אירוע זה, כמעט כל חברות התעופה בעולם אסרו את השימוש במכשירי הטלפון הסלולארי על סיפונם.

לפני מספר שנים נערכו מבחנים ב NASA וכן ברשויות תעופה נוספות בעולם. התוצאות היו חד משמעיות כאשר מספר מכשירי סלולאר שונים הופעלו בו זמנית סמוך לציוד ניווט ונחיתה של מטוסים נגרמו הפרעות קשות שגרמו למכשירי התעופה לסטיות ומסירת מידע מוטעה.

אך העתיד הקרוב צופן בחובו הפתעות והתפתחויות וסביר להניח שבקרוב (מספר שנים) כבר יהיה מותר לדבר בסלולאר במטוס בהגבלות מסוימות. עדיין יש דרך ללכת בפיתוח מכשירי הסלולאר ומערכות המטוס והתאימות ביניהם אך כבר היום הפתרון נראה באופק.
כיום קיימים כבר מטוסים וחברות תעופה המאפשרות שימוש בסלולאר בתדרים מסוימים בזמן שהמטוס נמצא בשיוט בגובה 10,000 רגל. אולי בעתיד יהיה גם ניתן לעשות זאת בזמן ההמראה והנחיתה.

- הדו"ח הרשמי השוויצרי על התרסקות המטוס. אין בדו"ח כל אזכור לשימוש במכשירי הסלולארי: לחץ כאן



תמונה נלקחה מויקיפדיה.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות