אנסה לנסח את התשובה בצורה פשוטה וברורה. מקלט רדיו הינו למעשה מגבר. כלומר גלי הרדיו נקלטים באמצעות אנטנה, הגל מעובד באמצעות מסנן הבורר את האות הרצוי מבין כל האותות שנקלטו, מגביר את האות, והופך אותו לקול המושמע דרך הרמקול. המגבר, כשמו כן הוא, תפקידו להגביר את האות הנקלט מבחוץ, לפני שמופק ממנו קול או תמונה.

בכל מקלט ישנו מרכיב אלקטרוני חשוב שתפקידו לבצע את המעבר בין התדרים כלומר "התחנות". במילים אחרות, ישנו רכיב אלקטרוני במקלט (לדוגמא במקלט רדיו) שתפקידו לבצע העברת תדרים בכל פעם שאנו "מעבירים תחנה".

מקלט סופרהטרודין (Superheterodyne receiver) הוא סוג של מקלט רדיו משוכלל יותר, שיש בו שלב של המרת תדר. כלומר, שיטת העברת התדרים הינה שונה במכשיר סופרהטרודין. במקלט סופרהטרודין, המעבר בין תדרים שונים מתבצע על ידי המרה של התדר הנקלט (כל פעם תדר אחר) לתדר בניים וקבוע בתוך המקלט. התדר הקבוע הזה נקרא נקרא 'תדר ביניים' (IF), ובדרך כלל הוא נמוך התדר השידור. לאחר שהתדר הומר, אותו סיגנל (אות) מוגבר, וממנו מופק קול או תמונה (כלומר הוא מפענח). במקלט סופרהטרודין, המרתו של התדר הנקלט לתדר הביניים (תדר IF) מתבצע על יד מחולל תדר משתנה, מתנד.

מתנד, מחולל תדר, הינו למעשה מעגל חשמלי היוצר אות חשמלי מחזורי. תדר המתנד יכול להיות פחות מהרץ ולהגיע עד עשרות גיגה-הרצים. בעקבות פעולת המעגל הממיר, כלומר המתנד, אנו מקבלים את תדר הביניים (IF) שהוא למעשה ההפרש בין תדר המתנד לתדר של התחנה שאנו רוצים לקלוט.

אופן פעולת המקלט הסופרהטרודין הינו יעיל יותר על זו של 'מקלט ישיר'. זאת מכיון שישנם פחות הפרעות מתחנות שהן בתדר קרוב.


הטכניקה שבבסיסה פועל מקלט סופרהטרודין נמצאת כיום בשימוש כמעט בכל מקלט: רדיו, טלויזיה, טלפונים סלולאריים וכו'.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • יוסף

  • חיים ברק

    עקרון הפעולה זהה

    במאמר זה הסברתי על אופן פעולתו של רסיבר סופרהטרודין.
    עקרון הפעולה זהה לכל תדר שהוא, אך כמובן שמכשירים שונים בנויים אחרת בהתאם לאופן שימושם.

    לקריאה נוספת ומעמיקה:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Superheterodyne_receiver