אם הסתכלת בתצוגות זיקוקים, הבחנת ודאי כי ישנם שלושה סוגים עיקריים – זיקוקי ניצוצות (sparklers), זיקוקי דינור (fireworks) ופצצות רעש (תרגום חופשי מ-firecrackers ).

זיקוקי ניצוצות פועלים לזמן רב ומפיקים אור בהיר עם ניצוצות דמויי ממטרים. הם בנויים בדרך כלל מתערובת של חומר דלק (פחם וגופרית), חומר מחמצן (חנקה, ניטרט-האשלגן לדוגמה), אבקת ברזל וחומר מקשר, ויחס החומרים הוא כזה שהזיקוק בוער מקצה לקצה בדומה לסיגריה בקצב איטי. בתערובת ניתן להשתמש גם באבקת מגנזיום, אבץ או מתכות אחרות בכדי לקבל ניצוצות. על-ידי הוספת כימיקלים שונים ניתן לקבל צבעים שונים.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

במקרה של פצצות רעש, המאופיינות ברעש חזק ובערה קצרה, נעשה שימוש באבק שריפה הארוז בגליל נייר עם פחם, גופרית וחנקה. במקום כל או חלק מן הפחם ניתן להשתמש גם במתכות שונות. לעיתים נעשה שימוש באבקות הבזק (אבקות בהן השתמשו לפני שנים רבות (כמבזק/פלאש למצלמות), רובן מבוססות מגנזיום, אם כי נעשה שימוש גם במתכות אחרות. מגוון החומרים האפשרי הוא רב. החומרים בהם בוחרים להשתמש והיחס ביניהם קובע את זמן ההארה/פיצוץ ואת עוצמת ההבזק.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

זיקוקים (fireworks) מכילים בדרך כלל מעין פתיל בערה, המאפשר למפעיל להתרחק מהזיקוק, או לדחות את הפיצוץ (למשל כדי שיתרחש כאשר הזיקוק באוויר, במקרה של מופע אווירי).
ישנם זיקוקים הבנויים ממספר שלבים המוצתים זה אחר זה, או ממספר חלקים המוצתים יחדיו לפני היפרדותם. מגוון הזיקוקים הן מבחינת מבנה החיצוני והן מבחינת מבנה וחלוקה פנימיים הוא עצום.
זיקוקי ניצוצות פשוטים יכולים להגיע לטמפרטורה של 1,000 מעלות צלזיוס, זיקוקים מורכבים יותר ופצצות רעש יכולים להגיע כפי הנראה לטמפרטורה של 2,000 מעלות צלזיוס – חם! (לידע כללי ולקבלת פרופורציה – מים רותחים ב-100 מעלות צלזיוס, רוב שמני הבישול רותחים בסביבות 200-250 מעלות צלזיוס, ברזל ניתך בטמפרטורה של 1538 מעלות צלזיוס).


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

רגע הפיצוץ ורגע הפיזור לצורך העניין – אחד הם. אם כוונתך לזיקוקים מתפצלים, הרי כל אחד בנפרד הינו זיקוק עצמאי, היכול להגיע לטמפרטורות אלו כאשר הוא נדלק.

פרט לסכנה המהותית של כוויה, כיוון שזיקוקים מכילים חומרי נפץ לכל דבר, יש לטפל בהם ככאלה, קרי בזהירות רבה. אפילו הכנתם מסוכנת, כיוון שמינון לא נכון של החומרים והכנה לא זהירה יכולים לגרור פיצוץ בעת ההכנה או פיצוץ חזק מהמתוכנן בעת השימוש, על-כן רק על אנשים מוסמכים לעסוק בהכנתם.

תאונות מרובות הרוגים הקשורות לזיקוקים נגרמו בדרך כלל מזיקוקים שהוכנו באורח לא חוקי.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • אנונימי

    אללה הוא אקבר כמו שאומרים, הא

    אללה הוא אקבר כמו שאומרים, הא?? ;))

  • עומרי

    איך הזיקוקוים פועלים

    עם אפשאר לראות יותר תמונות של החפיסות ופירוט על איך מפעילים אותם. תודה

    ואשמח לתשובה