הדיסק קרוי בעברית תקליטור.
שמו בעברית מרמז על הצורה בה נקרא ונכתב המידע - ע"י קרן אור של לייזר. ה

תקליטור עשוי מחומר פלסטי המצופה במעטה דק של אלומיניום ועליו שכבה שקופה, תפקיד האלומיניום להחזיר את קרן הלייזר.

כאשר צורבים תקליטור, קרן לייזר מבצעת צריבה של חורים זעירים (Pits) לאורך מסלול קבוע מראש (כמו בתקליטי ויניל העתיקים) בשכבה השקופה שמעל לאלומיניום; בנקודות בהן הקרן לא צורבת נותר אזור מישורי (land). בזמן קריאה, קרן הלייזר סורקת את התקליטור במסלול קבוע ובתלות בנקודה בה פוגעת קרן הלייזר (חור או מישור) האור מוחזר בזווית שונה. ניתן להבין מכך שהמידע על גבי תקליטור מאוכסן בצורה בינארית של 0 (מישור- land) ו 1 (חור- pit).
בניגוד לתקליטי ויניל המידע נצרב ממרכז התקליטור כלפי חוץ בצורה לוליינית (ולא מבחוץ פנימה). מכיוון שצפיפות האותות קבועה הרי שמהירות הסיבוב של התקליטור משתנה בתלות במיקום המידע- איטית יותר בקריאת מידע המצוי במרכז ומהיר יותר בקריאת מידע המצוי בהיקף החיצוני.  

ישנה שיטה נוספת להדפסת מידע על תקליטורים והיא ע"י הטבעה (impregnation). בשיטה זו צורבים תבנית זכוכית ועליה נבנה בלט ממתכת שהוא משלים לזכוכית, כעת יש לנו מעין חותמת שהיא תמונת ראי של הזכוכית. בשלב זה ניתן להטביע תקליטורים (כמו בשימוש בחותמת) בצורה מהירה וזולה הרבה יותר (לא צריך לצרוב כל תקליטור).
בתקליטורים מהסוג הזה לא ניתן לבצע כתיבה חוזרת מכיוון ששכבת האלומיניום שונתה באופן קבוע.

כיום ישנם גם תקליטורים המאפשרים כתיבה חוזרת (מסומנים באותיות RW- Re Writeable).
בתקליטורים מהסוג הזה קרן הלייזר לא צורבת באופן פיזי את השכבה השקופה שמעל לאלומיניום אלא משנה את תכונות החומר שלה. כאשר קרן הלייזר פוגעת במשטח היא מחממת אותו ל 400 מעלות צלסיוס וגורמת לשינוי כימי (התגבשות) המוביל להחזר שונה של האור; אזורים אלו מקבילים לחורים בתקליטור הרגיל. בתקליטורים מהסוג הזה ניתן גם לבצע פעולת מחיקה המחזירה את החומר למצבו המקורי וניתן לכתוב עליו שוב. פעולת המחיקה מתבצעת גם היא ע"י חימום אך בטמפרטורות נמוכות יותר; חימום זה מוביל לחזרת החומר למצבו ההתחלתי.  


התמונות נלקחו מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע  

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.


 

0 תגובות