טלוויזיות ומסכי מחשב ישנים הם בעלי שפורפרת קטודית CRT, אשר מאיצות אלקטרונים על המרקע בכדי לקבל תמונה. המחוללים שבמסכים אלו גורמים לקרינה. הקרינה הנפלטת הינה בתחום גלי הרדיו אך ישנה גם קרינת X מזערית הנפלטת מהם. האינטראקציה בין האלקטרונים והמסך יכולים פוטנציאלית ליצור קרינת X בעוצמה נמוכה. טלוויזיות ומסכי מחשב שאינן CRT (מסכי LCD) אינן מייצרות קרינת X משום שאינן שפורפרות קטודיות.

כמו גלי מיקרו, גלי רדיו ואור נראה, גם קרינת ה X הינה קרינה אלקטרומגנטית.
בניגוד לגלי מיקרו, רדיו ואור נראה, גלי רנטגן (X) הם סוג של קרינה מייננת אשר מסוגלת להוציא אלקטרונים מהאטומים ולהרוס תאים חיים ובכלל זה את הדנא של אותם תאים. יש להדגיש כי אין עדות מוצקה שקרינה מטלוויזיות או מחשבים גורמים לפגיעה פיזיולוגית.

ישנם המצהירים על הפחתה של כ 95% מהקרינה, אך אין מסמכותנו באתר זה להצהיר על טיב מסנני הקרינה למינהם ובכלל זה על נזק, אם בכלל, שמסכים יכולים לגרום.

על פי נתוני ה FDA האמריקאי, בשנות ה 60 נמצאו טלוויזיות (CRT) אשר פלטו קרינה גבוהה יחסית של קרינת X ובעקבות כך, נכתבו תקני בטיחות שעל יצרני המסכים לעמוד בהם לגבי מסכים CRT על מנת למנוע סכנה לציבור. כמובן שמכשירי ה CRT כיום הינם שונים מבחינה טכנולוגית מאלו שהיו מלפני 60 שנה ורמת פליטת קרינת ה X הינה מזערית.

אין בתשובה זו בכדי לעמוד על עוצמת הקרינה הנפלטת ממסכים ובכלל זה סוג הקרינה, הסכנות הנגרמות (אם בכלל) בעקבותיה וכיצד ניתן להפחיתה.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה

• איציק

קרינה מסך LCD מעבר לקיר חדר ילדים

שלום
    קיים אצלי חשש לגבי מכשיר ה LCD שבסלון מותקן על הקיר,מעבר לקיר בצידו השני נמצאת מיטת הילדים ברגע שהילד ישן ראשו ממש צמוד לקיר (שבצידו השני ישנו המסך) שאלתי האם קיימת סכנת קרינה לילד במצב זה ? (לא ניתן לשנות את מיקום המיטה בחדר)
    תודה רבה מראש
    איציק

• מומחה מצוות מכון דוידסוןאנה גריבנין

קרינה

שלום איציק,

ראשית אציין שאיננו פורום רפואי ואין באפשרותינו לתת ייעוץ מקצועי בנושאים בריאותיים.
    מההבט המדעי, מסכי LCD אינם פולטים קרינה מיינת ולכן אם מסך הLCD הוא תקני, לא אמורה להיות רמת קרינה גבוהה ו/או מסוכנת מהמכשיר.

• בתי

שימציאו מסנן לקרינה ממחשב.לאנשי הייטק ולבית

• מומחה מצוות מכון דוידסוןאנה גריבנין

קרינה

שלום בתי,

נכון להיום אין הוכחות מדעיות שמוכיחות כי הקרינה הנפלטת ממסכי מחשב גורמת לנזק לגוף שלנו. ישנם סיבות אחרות לכך שישיבה ממושכת מול מחשב אינה מומלצת מסיבות רפואיות (למשל ישיבה לא נכונה מול המחשב שהוכחה כמזיקה, המאמץ לעיניים ועוד).

• נטלי

קרינה מסורק

האם גם סורקי דפים וצילומים המחוברים למחשבים פולטים קרינה בעת הסריקה?
    אודה על תשובה.

• ז'ק בוזגלו

קרינת מסכי LCD

בכתבה שלכם בנושא, רשמתם: "גם מסכי LCD ("מסכים שטוחים") פולטים קרינה מסויימת בעוצמה נמוכה וישנם מסנני קרינה למסכים שמתפקידם להפחית את הקרינה."
    אישתי עובדת בחדר קטן של 3מ' על 4מ' והתקינו בחדר זה מסך 32" המשקף מצלמות במעגל סגור בנוסף למסך המחשב שלה. האם הקרינה הנפלטת יכולה לסכן אותה בדרך כלשהיא? אודה מאוד לתשובתכם.

• חני

קרינה מטלויזיה, אקס בוקס

שלום רב!

אני שואלת לגבי קרינה ממסך טלוזיה דק האם כשהוא כבוי(נמצא בחדר של הבן שלי) עדיין יש קרינה?
    כמו כן לגבי אקס בוקס האם כשכבוי יש עדיין קרינה?

אני מאוד חששת מקרינה.

אנא תשובתך.

• גיא

עדיין לא הסברת אזה סוג קרינה נפלטת ממסכי LCD?

אם מדובר בקרינה מיינננת או בקרינת גלי רדיו וכדומה באורך גל ארוך יותר ולעניות דעתי עובדה זו היא הנותנת ולא מה היו הסיכונים בשנות ה-60?

• חיים ברק

קרוב ל"אפס" קרינה

מסכי LCD ("מסכים שטוחים") אינם פולטים קרינה מייננת.
    כמות הקרינה אלקטרומגנטית הנפלטת מהן הינה מזערית ואינה מסוכנת.

ההתיחסות לממצאים בשנות ה 60 היו לגבי מסכי CRT מסכי שפורפרת קתודה ("המסכים הישנים").

• אלנתן

איזה קרינה משתחררת ממסכי LCD ?

לא X כפי שהסברת אז איזה כן?

• אלנתן