שלום טליה,
מטולטלת פוקו מדגימה את קיומו של כוח קוריוליס שהוא כוח מדומה הנובע מסיבוב כדור הארץ סביב צירו, ועל כן מראה בעקיפין כי כדור הארץ סובב סביב צירו. כוח קוריוליס, שפועל בניצב לכיוון תנועה המטולטלת, גורם לסיבוב איטי של מישור התנועה של המטולטלת (מהירות הסיבוב תלויה בקו הרוחב בו נמצאים). נוכל לראות את השפעת כוח קוריוליס בכל מטולטלת, קצרה ככל שנרצה. משמע, עקרונית אין אורך מינימלי למטולטלת פוקו.


מטוטלת פוקו

אולם, מעשית, יש סיבה טובה לכך שמטולטלות פוקו ארוכות מאד (עשרות מטרים). קשה להפעיל מטולטלת כך שהתנועה תהיה רק במישור אחד - לרוב המטולטלת תנוע באליפסה. תנועה אליפטית זו גורמת לסיבוב מישור התנועה של המטולטלת, בדומה להשפעת כוח קוריוליס, אולם בקצב מהיר בהרבה. אחת הדרכים להפחית את השפעת התנועה הלא רצויה הזו, שממסכת את השפעת כוח קוריוליס, היא להשתמש בחוט ארוך ככל הניתן.
להסבר מדוקדק יותר על הבעיה בבניית מטולטלת פוקו קצרה, וכמו גם תיאור של מטולטלת פוקו קצרה עם הנעה אקטיבית, ראי מאמר של חוקרים מאוניברסיטת קרנגי מלון.

מאת: אמיל וייס
המחלקה לפיזיקה של חומר מעובה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • ואיפה התשובה לש...

  • עופר

    הכנת מטוטלת

    אנחנו עושים עבודה על מטוטלת פוקו ורצינו לבנות מטוטלת דומה. איך ניתן להכין אותה? באיזה חומרים כדאי להשתמש? ובאיזה מימדים עדיף לבנות אותה?

  • גיורא

    עוד סיבות לחוט ארוך

    כל שמסת המישקולת יותר גדולה והחוט יותר ארוך ההשפעה של החיכוך תורגש לאחר יותר זמן. מטוטלת פוקו היא יותר אוטנטית כשהיא נימנעת מהתקנת מיתקני תנופה למטוטלת מדי פעם
    כמו כן עוד סיבה למטוטלת הגדולה של פוקו עצמו היתה להרשים את המבקרים בהדגמה בפריס ב-1851