פרדוקס השמדת המידע, (Information Paradox), מתרחש כאשר מידע הטמון בחומר שנכנס לתוך חור שחור עלול להיעלם בעקבות תהליך ה"התאדות" של חורים שחורים, תהליך שנובע מקרינת-הוקינג. קרינת-הוקינג היא זו היוצרת את הפרדוקס של אובדן המידע .

תחילה נסביר מהי קרינת הוקינג: סטיבן הוקינג העלה טענה כי חור שחור חייב לפלוט קרינה. בתהליך שכזה יוצאת אנרגיה מהחור השחור, דבר שיכול לבסוף לגרום להתאיידותו. חשוב להדגיש כי עוצמת הקרינה כל כך קטנה, שהזמן שתהליך זה דורש הוא ארוך ביותר. לדוגמה, עבור חור שחור בעל מסת שמש, זמן זה גדול מזמן קיום היקום. תהליך פליטת קרינת הוקינג יגרום לחורים השחורים להיעלם לחלוטין כעבור זמן מסוים, ונשאלת השאלה אם המידע לגבי החומר שהיה אבד. תשובה חיובית לשאלה זו, מנוגדת לדרך בה אנו מבינים את מהותם של תהליכים קוונטיים בתור תהליכים משמרי מידע.

בפיזיקה, חלקיק (במצב קוונטי מוגדר) נושא מידע. על פי משפט ה"אין-שיער" אנו יודעים ששלושת הפרמטרים היחידים של החור השחור, שאותם ניתן למדוד מחוץ לאופק האירועים, הם מסה, תנע זוויתי ומטען. לכן, אם החלקיקים המרכיבים את החור השחור נשאו מידע נוסף לפני שנכנסו לתוכו, הרי מידע זה אמור להיות בתוך החור השחור. יש להוסיף שהתהליך הקוונטי של קרינת הוקינג, שבמהלכו מסת החור השחור קטנה, אינו מוציא מידע מחוץ לחור השחור, משום שהחלקיקים המרכיבים קרינה זו נמצאים במצב קוונטי מעורב (סופרפוזיציה). כל עוד החור השחור קיים אנו יכולים להניח שהמידע נמצא בתוכו, אך עם התאדותו הסופית על ידי פליטת קרינת הוקינג, מה לגבי מיקום הימצאותו של המידע? אם המידע נעלם, אז לפנינו תהליך בלתי הפיך, אשר לא אפשרי לפי תורת הקוונטים. וזהו למעשה הפרדוקס. ראוי לציין שכיום ישנם ניסיונות למצוא מנגנונים פיזיקליים שמונעים התאיידות לגמרי של חור שחור.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • אור

    הנוסחה שמתארת את הפרדוקס

    נתקלתי לא מזמן בנוסחה שהובילה אותי בעצם לכתה הזאת: S=c^3Ka/4hG
    אני יודעת שהאות G זה גרוויטציה, c מהירות האור, ו- h זה קשור למשטח של החור השחור.
    אבל לא הבנתי מה בדיוק שאר המרכיבים בנוסחה מתארים ואיך הכל מתחבר ביחד.
    תוכלו להסביר לי בבקשה? ממש הסתקרנתי לגבי זה.