השאלה המלאה: כיצד משפיעה מכניקת הקוונטים על המדע המעשי? מה היה הגורם ליצירת התורה הזאת ואיך היא משפיעה על האנושות? יפה.


שלום יפה,

לקראת סוף המאה ה-19 התגלו תופעות שאי אפשר להסביר אותן באמצעות הפיסיקה שהייתה ידועה עד אז , והן הובילו להתפתחותה של תיאוריית הקוונטים בתחילת המאה ה-20. בין הבולטות שבהן היו בעיות קרינת גוף שחור, הספקטרום של אטום המימן והאפקט הפוטו-אלקטרי.

בשנת 1900 הציע הפיסיקאי הגרמני מקס פלאנק הסבר לקרינת גוף שחור, כשהניח שהאור מורכב מכמויות בדידות של אנרגיה (קוונטות) ושכמות האנרגיה בכל קוונטה פרופורציונית לתדירות האור. חישובים קודמים של אנרגיית הקרינה של גוף שחור הביאו לתוצאה הלא הגיונית שלפיה הגוף פולט כביכול אנרגיה אינסופית (נקרא גם הקטסטרופה של העל-סגול).הרעיון המהפכני של פלאנק הצליח לראשונה להסביר את ספקטרום הקרינה של גוף שחור באמצעות הנחה פיסיקלית פשוטה. על המחקר הזה הוא זכה בפרס הנובל בשנת 1918.

לאחר מכן השתמש אלברט איינשטיין בהנחות של פלאנק כדי להסביר את האפקט הפוטו-אלקטרי ונילס בוהר נעזר באותם רעיונות כדי להסביר את הספקטרום של אטום המימן. במשך חמישים השנים הבאות התפתחה תיאוריית הקוונטים בצורה מדהימה וכיום היא אחת מאבני היסוד של הפיסיקה. אין פיסיקאי שאינו מכיר את יסודותיה, ורוב המחקר הפעיל בימינו עוסק בתחומים שהתפתחו בעקבותיה.


רבים מהפיסיקאים שפיתחו את יסודות תיאוריית הקוונטים בתמונה מכנס סולווה. 1927

ברוב התופעות הפיסיקליות שאנו מכירים ביומיום איננו רואים את הכמויות הבדידות האלה של אנרגיה, והאופי הקוונטי של החלקיקים נסתר מעינינו, אך תיאוריית הקוונטים מהותית לדרך שבה אנו מבינים את העולם. בלעדיה לא יכולנו להסביר כראוי את צבע השמש והשמיים, תכונות בסיסיות של חומרים לא היו ברורות לנו וגם הטבלה המחזורית של היסודות לא הייתה מובנת לעומקה.

בהיבט היותר שימושי, טכנולוגיות בסיסיות שאנו משתמשים בהן באופן יומיומי מבוססות על תיאוריית הקוונטים: למשל טרנזיסטורים (הרכיבים הבסיסיים של מחשבים, מחשבונים וטלפונים סלולריים מכל הסוגים), לייזרים, מנורות לד ופלורוסנטים, תאים סולריים, מכשירי MRI בבתי חולים, מגנטים ועוד.

בומרנג – בחזרה אלייך
איזה חתול מפורסם בהקשר של תיאוריית הקוונטים ואיזה עיקרון בסיסי בתיאורייה הוא מדגים?

חגי אדרי
המחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

4 תגובות

  • ראובן גרפיט

    הערה לגבי הכתבה ושאלה

    ערה, יש להרחיב ולהסביר כיצד תורת הקוונטים באה לידי ביטוח בדוגמאות שציינת, טרנזיסטורים, סלולריים ועוד.
    שאלה1: צפיה באור כוכבים מרוחקים, עד שלא נגיע לכוכב איננו יודעים האם הוא "חי" מת/ חור שחור האם זו לא דוגמה מקבילה לחתול של שרדינגר?
    שאלה2: כלאנו קרן אור, מספר פוטונים ,בתא של מראות ללא דידקטורים. הפוטונים/ הגל אור ינוע בתוכו עד אין סוף? והאם במידה ונפתח פתח לחדר סוגר וצמוד שבו יהיו הדידקטור או הסרט הרגיש שבו רואים את הפגיעה. מה יקרה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןחגי אדרי

    תשובה

    שלום ראובן, אנחנו לא יודעים אם הכוכב המרוחק קיים או לא, אבל צריך לקרות משהו מאוד מיוחד כדי שנחשוב שהוא בסופרפוזיציה של חי\מת כמו החתול של שרדינגר. מה שהופך את החתול של שרדינגר לדוגמה קוונטית היא קיומו של האטום שיכול להתפרק ואו לא. בכוכב אין שום אלמנט כזה ולכן אין סיבה לחשוב שהוא בסופרפוזיציה, זה פשוט אנחנו שלא יודעים אם הוא קיים או לא כי לא הגענו אליו. בעקרון כדי שנחשוב שמשהו נמצא בסופרפוזיציה צריך להראות תכונות קוונטיות שלו (למשל על ידי התאבכות או שזירה קוונטית) אני מציע לך לקרוא עוד על סופרפוזיציה באתר. למשל כאן
    http://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/physics/%D7%90%D7%99%D7%.... אם אין לפוטונים איפה להיבלע או לאן להעביר את האנרגיה שלהם , אז הם ינוע במראות עד אין סוף. היום יודעים ליצר כזה מצב באמצעות מהוד באיכות גבוהה מאוד בו פוטון יחיד יכול לנוע הלוך ושוב מאות אלפי פעמים לפנישהוא נבלע או בורח מהמראות.
    אם נפתח פתח לגלאי אז נראה עוצמה מאוד נמוכה בגלאי, כי רק מעט אור יגיע אליו (ביחס לכמות האור שהכנסנו).

  • יוני

    החתול

    החתול החמוד של שרדינגר (זה עם המשוואה הארוכה) שבאותו זמן הוא יכול למות בגלל בקבוק הרעל שנשבר או שהוא חי בגלל שהבקבוק לא נשבר.מה שמוכיח את תאוריית הקוונטים

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןחגי אדרי

    תשובה חלקית

    <p>
    שלום יוני,</p>
    <p>
    אכן מדובר בחתול של שרדינגר אך מה שכתבת לא מדוייק.<br />
    החתול נמצא בקופסא עם אטום רדיואקטיבי שיכול להתפרק בכל רגע ולפלוט קרינה שתהרוג את החתול. אם הוא מתפרק החתול ימות ואם לא הוא חי, לכן עד שפותחים את הוקפסא ובודקים החתול יהיה ב<a href="http://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/physics/%D7%90%D7%99%D7%...סופרפוזיציה</a> של חי או מת, וזה העקרון שהסיפור ממחיש - גם עצמים גדולים יכולים להיות מושפעים ישירות מתורת הקוונטים.</p>