אין מתכת הקרויה מגנט. אחת מהתכונות של היסודות המתכתיים בטבלה המחזורית היא שהם בעלי יכולת להפוך למגנטים (פרומגנטים).

בכל אטום קיימים שדות מגנטיים זעירים בגלל הסיבוב של האלקטרון סביב עצמו (קרוי ספין, spin). כיוון הסיבוב משפיע על כיוון השדה- שדות מנוגדים ימשכו זה לזה ושדות זהים ידחו זה את זה. יש יסודות שבהם סך כל השדות של האלקטרונים באטום יבטלו אחד את השני והאטומים ניטראליים מבחינה מגנטית, לכן לא יושפעו מהימצאות מגנט לידם (אדישים). לעומתם, יש יסודות בהם סך כל השדות של האלקטרונים באטום לא מבטל אחד את השני (כמו ברזל לדוגמא) והם בעלי מומנט מגנטי. כאשר נקרב עליהם מגנט המומנטים יסתדרו עם כיוון קווי הכוח של השדה המגנטי של המגנט וימשכו אליו. אך כאשר נרחיק את המגנט יחזרו המומנטים המגנטים של כול אטום למצב אקראי.

שבבי ברזל מסתדרים על פי קווי הכוח של השדה המגנטי של מגנט (ויקיפדיה(

מגנט מוגדר כגוף בעל שדה מגנטי "קבוע". זהו חומר פרומגנטי שעבר עיבוד, והשדה המגנטי של כל אטום בחומר עבר "קיבוע". לכן כל השדות המגנטיים של החומר מצביעים לאותו כיוון גם כאשר הם לא מצויים בהשפעה של שדה מגנטי חיצוני. במצב כזה ניתן לדבר על 2 קטבים מגנטיים ברורים המנוגדים זה לזה (די-פול). כל קוטב יימשך לקוטב ההופכי לו במגנט אחר.

כאשר ניקח מגנט וניתן לו להיות "חופשי" בתוך שדה מגנטי חיצוני הוא יתכוון בצורה כזו שהשדה המגנטי והקטבים המגנטיים שלו יהיו בכיוון הפוך לשדה המגנטי החיצוני. זהו למעשה עיקרון פעולת המצפן. מחט המצפן הממוגנטת "חופשייה" בתוך השדה המגנטי של כדור הארץ והקוטב הדרומי שלה מצביע לכיוון הצפון המגנטי של כדור הארץ.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית

• אלון

• שלומי דגן.

כל המגנט הוא ממגנט

תחתוך מגנט ל-2, ומה שהיה פעם אמצע המגנט עכשיו יהפוך לקוטב מגנטי מהמניין.אם אתה מדבר על קצוות המגנט - אזי הם קרויים קטבים: קוטב חיובי וקוטב שלילי

התשובה מצוייה בקישורים הבאים
    קישורים:
    מדוע לכדור הארץ יש קטבים מגנטיים

האם יש לשדה המגנטי של כדור הארץ השפעה על בעלי חיים

• נמרוד

שדה מגנטי

מה המשמעות של השדה המגנטי של כדור הארץ
    והיכן בדיוק הוא ממוקם

• מאיר ברק

על נושא הספין דובר בקישורים הבאים.
    אם זאת לפי כמות השאלות אני מבין שהעניין עדיין לא ברור ולכן בעתיד הקרוב נעלה תשובה חדשה שתנסה לתת הסבר טוב יותר.

קישורים:
    מה זה ספין

מהו הספין של האלקטרון

• נמרוד

המשמעות של ספין לא מובנת

הובן כאן מקישור אחר שספין אינו סיבוב
    סביב עצמו אלא במשמעות תנע זויתי שלא הבנתי מה זה

• חני

מיגנוט

האם בטבע יש מגנט לא מתכתי?