נוסח השאלה המלא:  "כשאדם הוא עיוור בעין אחת, האם הוא רואה שחור בעין זו? לבן? משהו אחר"

עיוורון היא מחלה שכיחה בעיקר באנשים מבוגרים. הסיבה לכך נעוצה מאחר שיכולת הראיה שלנו נוטה לדעוך עם השנים ועם הגיל. כמעט 135 מכל 1000 אנשים מעל גיל 65 נחשבים כ"עיוורים לפי ההגדרה". לצורך הדוגמא , כ1.3 מליון אנשים בארה"ב נכנסים לקטגוריה הזאת, ורק כ10% מהם יודעים לקרוא בשפת ברייל  ואחוז קטן אף יותר משתמש בכלבי נחייה להתנהלות היומיומית.

הסיבות העיקריות לעיוורון  בעולם המערבי הן תאונות, סכרת, גלאקומה ושטיון שרירים. בהשוואה לכך , הסיבה העיקרית לעיוורון במדינות מתפתחות הוא מחסור בויטמין A,שפוגע בעיקר בילדי וניתן למניעה ע"י תזונה נכונה. כ100-140 מליון ילדים בעולם סובלים ממחסור בויטמין A, ולמעלה מחצי מהם מתעוורים מדי שנה.

בהגדרה, "עיוורון מוחלט" מתייחס לחוסר יכולת לקלוט אותות מהסביבה החיצונית. מצב זה הוא מצב מאוד נדיר, ולמעשה רוב האנשים שמוגדרים כעיוורים הם בעלי רמת עיוורון מסויימת.  כלומר, הם יכולים לקבל אינפוט ראייתי בדרגה מסויימת ,על פי סקלת העיוורון 6/60 שהוגדרה ע"י ארגון האופטימטריסטים הבילאומי. לפי הגדרה זו, אדם נחשב לעיוור אם הוא בעל ראייה של 6/60. כלומר, על מנת לזהות עצם כלשהו הוא צריך להיות במרחק 6 מטרים מהעצם בהשוואה לאדם רגיל שמספיק לו להיות 60 מטרים לשם כך. ומכך ניתן להבין שיש דרגות של עיוורון שמתבטאות בצורה שונה בין אדם לאדם.

לרוב הסובלים מה"עיוורון המוחלט" אין  יכולת קליטה של אור. זה נובעת ממחסור בחיבור בין עצב הראיה למוח. הדבר בדר"כ נובע בגלל הסרה של אחת/שתי העיניים בגלל נזק בלתי הפיך לעצב הראיה. עצב הראייה הוא העצב שאחראי על החיבור בין העיניים למוח וליכולת שלנו לראות. סיבה אחרת לעיוורון מוחלט היא נזק חמור למוח.


עין אנושית. צילום: המשתמש Petr Novák, מויקיפדיה

האנשים הללו לא רואים את הצבע"שחור" (כפי שאנו נוהגים רבות לקשר לחושך או לחוסר ראיה). המשמעות של לראות חפץ כלשהו או "היכולת לראות" משמעה היא שגלים באורכים שונים נקלטים ע"י עינינו. הסיגנל מתורגם לסיגנל חשמלי שאותו מעביר עצב הראיה למוח. המוח מתרגם את התמונה וכתוצאה מכך אנחנו רואים את הסביבה החיצונית. כלומר ברגע שאין סיגנל לא רואים כלום! (לא שחור,לא לבן אלא פשוט כלום). אפשר להמשיל את זה לחוסר היכולת לראות בעזרת המרפק או האף למשל, מאחר שהסיגנלים שמועברים ע"י עצבים מאיברים הללו מתורגמים לתחושה ולריח ולא לראיה!, כלומר התשובה לשאלה שנשאלה שלא רואים כלום מאחר ואין סיגנל המגיע למוח ומתורגם לתמונה!

יש כמובן מקרים  יוצאי דופן . לעיתים אנשים שמוגדרים כעיוורים לחלוטין כן יראו הבזקי אור או צבעים שאינם באמת קיימים. הסיבה לכך נעוצה בריאקציה ביולוגית שדומה לרפלקס, שאפשר להמשיל להבזקי אור או פלאשים שאנשים בריאים רואים לעיתים בצורה זמנית אחרי מכה עזה בראשם.

מרינה ליסנקו
דוקטורנטית, המחלקה לבקרה ביולוגית

מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • שרית מורדוכייב

    ציסטה וקטרקט

    היי רציתי לשאול.
    הבן שלי בן 10 חודשים בעין שמאל עבר ניתוח לקטרקט והוצאה של ציסטה שיושבת על האישון.
    הציסטה חזרה אחרי חודש חודשיים מהניתוח ושוב מכסה את כל ציר הראיה. בנוסף היא נוגעת גם בקרנית העין.
    הרופאים טוענים שמאחר ולא השתמש בעין כמעט בכלל סיכויי הראיה שלו בעין זו גם אם תהיה ב 100% הם אפסיים מאחר והמח לא נתן פקודה לעין לראות.
    מה עלינו לעשות ? איך ניתן לגרות את המח לשדר ראיה לעין זו?