העין השלישית (או "העין הפנימית") איננה איבר ממשי כי אם מונח המתאר איבר מיסטי שמיוחסות לו יכולות טלפתיה, אינטואיציה וראיית הנולד. היא מכונה גם הצ'אקרה השישית.

יצוג גרפי של רעיון העין השלישית מהמאה ה 17 (ויקיפדיה)

מיקומה של העין השלישית (מעט מעל לקו הגבות) חופף למיקומה של בלוטת האיצטרובל ועל-כן יש הטוענים כי בלוטת האיצטרובל היא העין השלישית. בלוטה זו מפרישה את החומר מלטונין למחזור הדם. מלטונין מווסת את מחזור השינה והעירות.

במהלך ההיסטוריה היו מספר חוקרים והוגי דיעות אשר ניסו לשייך בין בלוטה זו לבין העין השלישית. הראשון שבהם היה הירופילוס שתיאר במאה ה-3 לפני הספירה את הבלוטה כ- "השוער המווסת את זרימת המחשבה אל חדרי המוח". רנה דקארט היה זה שבמאה ה-17 כינה את הבלוטה "מושב הנפש" .
אהלבורן ו דה-גרף טענו כמאה שנים לאחר מכן כי- הבלוטה מקבילה לעין השלישית שע"פ הגדרתם - " בלוטה השוכנת בכיפת מוחם של בעלי חוליות ירודים ורגישה לשינוי אור וחושך בדומה לרשתית העין"

פסל של האל שיווה עם עין שלישית (ויקיפדיה).

עם השנים הבינו כי בלוטת האצטרובל אמנם מצויה פיזית באזור העין השלישית אך אין קשר בין השתיים ולכן "העין השלישית" במובנה המקורי נשארה לא מוכחת ואינה חלק מהשיח המדעי. כיום היא משמשת בעיקר בחוגי "העידן החדש" ומסמלת התעוררות, הארה ורוחניות.

בבודהיזם והנדואיזם יש משמעות חשובה לעין השלישית ונשים רבות מציירות נקודה אדומה (טילק tilak) במיקום המיוחס לה (מעל לקו הגבות) כדי לסמן הארה.

הטילק (tilak). ויקיפדיה.

ורד בר
המחלקה לביולוגיה מולקולארית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • שיר

    עדכון

    האם אפשר לפרסם מידע יותר עדכני בנושא? אולי חקרו דברים חדשים ב13 השנים האחרונות מאז שפורסמה הכתבה?

  • רק למדע מוכח יש...

    חוגי העידן החדש: הארה ורוחניות וכו- זה בזבוז זמן

    ועכשיו אני מבינה למה נשים מהמזרח מציירות נקודה אדומה במקום הזה. (גלית)