שלום מוקי,

גוף האדם מורכב ממיליארדי תאים שנמצאים בתהליך בלתי פוסק של התחדשות ומוות. אחרי שהזרע מפרה את הביצית נוצר מבנה תאים שלכל אחד מהם יש פוטנציאל להתפתח לתאים מסוגים רבים ושונים. התאים מתרבים, משגשגים ומתמיינים לתפקידים שונים בגוף. תאים מתחלקים ומתרבים בתקופות מסוימות כדי שיתאפשר לגוף לגדול, בעוד שבנסיבות אחרות דווקא מופעל מוות מתוכנן ומבוקר של תאים (אפופטוזיס) שמטרתו לפקח על דפוסי ההתפתחות של הגוף (כך למשל נוצרים הרווחים בין האצבעות בתקופת ההתפתחות העוברית), או כדי לפנות תאים שאינם חיוניים. או במילים אחרות, "לכל זמן, ועת לכל חפץ".

אפופטוזיס | איור: ויקיפדיה

ההיווצרות של גידול

אצל יצורים רב-תאיים, התאים "יודעים" מתי להתרבות ואם לעשות את זה בכלל בהתאם לקלטים הכימיים שהם קולטים מסביבתם. כשתא מגיב בצורה לא מותאמת לקלטים האלה וממשיך להתחלק בניגוד ל"הנחיות", מערכת החיסון מזהה אותו בדרך כלל כגורם עוין שמאיים על שלום האורגניזם, ולכן משמידה אותו. לא תמיד מערכת החיסון מצליחה לזהות בזמן את ההתנהגות הלא תקינה של התאים, ובינתיים התא ממשיך להתחלק ונוצר גידול.

תא רגיל יהפוך לתא סרטני בגלל שינויים גנטיים. מוטציות יכולות להצטבר בגנום ולגרום לסרטן כתוצאה מההזדקנות, הדבקה בנגיפים ובחיידקים, חשיפה לקרינה, השפעות הורמונליות, פגמים בפעילות מערכת החיסון ועוד. משאבים רבים מושקעים כבר שנים בחקר הסרטן ונעשים מאמצים כבירים להתחקות אחר המנגנונים שיוצרים מצבים סרטניים.

תאים סרטניים אנושיים. החומר הגנטי צבוע בכחול ואפשר לראות שהתא השמאלי בדיוק מתחלק | תמונה: ויקיפדיה

שפיר או ממאיר

גידול שפיר הוא מצב שבו רקמת תאים מתחילה להתחלק ולגדול בעקבות שינויים בגנום של תא בודד. גידול שפיר מכיל תאים רגילים שאין להם יכולות ממאירות ליצור גרורות, כלומר לנדוד לאזורים רחוקים יותר. גידולים כאלה מזיקים פחות מגידולים ממאירים, אולם הם עלולים להפעיל לחץ מזיק על הרקמות הסמוכות להם. בנוסף, בנסיבות מסוימות גידול שפיר עלול להשתנות ולהפוך לגידול ממאיר.

חשוב לעקוב אחרי המאפיינים של נקודות חן כדי לוודא שמדובר בגידול שפיר | תמונה: ויקיפדיה

גידול ממאיר מורכב מתאים שרכשו לפחות בחלקם תכונות שמאפשרות להם להתפשט לרקמות סמוכות, או שעלולים בתהליך של יצירת גרורה להתפשט לאזורים נוספים בגוף דרך מחזור הדם או מערכת הלימפה. במקרה כזה תאים יתפשטו במערכות ההובלה של האורגניזם ועלולים ליצור גידולים נוספים בתהליך שנקרא "מטאסטזיס".

בתאים הסרטניים באים לידי ביטוי גנים שמאפשרים להם להתחלק באופן בלתי מבוקר ולא להגיב לחומרים שהגוף מפריש במטרה לדכא אותם. כמו כן תאים כאלה מסוגלים לגייס לצרכיהם חומרי גדילה ולדרבן כלי דם לצמוח לעברם ולספק להם את חומרי המזון החיוניים לקיומם.

תאים סרטניים שונים מתאים רגילים במגוון תכונות, במראה ובהתנהגות.בתאים רגילים, למשל, האנזים טלומרז איננו פעיל; האנזים הזה מאפשר לתא להתחלק בצורה בלתי מוגבלת בלי לפגוע בגנום. בתאים רגילים התא מתחלק מספר פעמים מוגבל עד שהנזק שמצטבר בגנום שלו מביא להשמדתו. לעומת זאת, בתאים עובריים ובתאים סרטניים הטלומרז נמצא במצב פעיל ומאפשר לרקמה להתרבות בלי הגבלה ולשמור על המידע הגנטי שבה.

מנגנון נוסף שקשור לשמירה של חלוקה נורמלית של תאים הוא הפעילות של החלבון p53, שמעודד מוות מתוכנן של תאים (אפופטוזיס) שהגנום שלהם אינו תקין. נמצאו קשרים בין פגיעה בפעילות החלבון הזה לבין התפתחות של מצבים סרטניים.

האבחנה בין גידול שפיר לגידול ממאיר נעשית באמצעות ביופסיה.

גידולים אצל יצורים אחרים

ההיווצרות של גידולים מסוגים שונים תלויה בביוכימיה של האורגניזם. לדוגמה, בעוד אצל בעלי חיים ניתן למצוא גידולים שפירים וממאירים גם יחד, בצמחים יש רק גידולים שפירים. דוגמה לגידול כזה הוא העפץ, שהוא התרבות מופרזת של רקמת העלה בצמח, בתגובה ליחסי גומלין עם חרק, זיהום חיידקי או פטרייתי.

הסיבה להבדל היא הפיזיולוגיה והתהליכים הביוכימיים שמתקיימים בצמח, שחלקם שונים באופן מהותי מאלה המתרחשים אצל בני אדם ובעלי חיים אחרים. אחד הגורמים לכך הוא שתאי צמח מוקפים בדופן שמגבילה את הניידות שלהם ומונעת מהגידולים להתפשט לרקמות מרוחקות, בעוד בתאים של בעלי חיים התנודתיות הרבה יותר גבוהה.

עפץ בעלה עץ אלון שנגרם מאינטראקציה עם צרעה | תמונה: ויקיפדיה

בומרנג – בחזרה אליך

איך חומרים נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) מסייעים למנוע היווצרות של גידולים סרטניים?

דברת כהן
המחלקה למתמטיקה שימושית ומדעי המחשב

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

• דני קרני

אימפלנט

האם אימפלנט, מונח שרשום ב CT, הוא גידול בכלל, או גידול ממאיר?

• מיה ורדי

לכל אדם החולה בסרטן יש גידול

לכל אדם החולה בסרטן יש גידול ממהיר? או שזה לא חובה?

• אני