אוסמוזה הנו תהליך בו מים (או ממס אחר) עוברים דרך ממברנה חדירה למחצה בהתאם למפל הריכוזים. כאשר אנו שותים משהו מתוק או אוכלים משהו מלוח ריכוז המומסים בדם עולה (לחץ אוסמוטי עולה) כתוצאה מכך מים נמשכים מתוך התאים והנוזל התוך תאי לכלי הדם כדי לשמור על הלחץ האוסמוטי הנורמאלי. התוצאה הישירה מכך היא שכמות הנוזל בדם עולה וזה יוצר לחץ על חיישני לחץ (ברורצפטורים) המעלים את סינון הנוזלים בכיליה או במילים אחרות ייצור השתן עולה. לכן אנו בעצם מאבדים נוזלים.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

ברגע בו הברורצפטורים חשים בעליה בלחץ בכלי הדם הגוף, או לייתר דיוק ההיפותלמוס, "מפרש" זאת כסימן מתקרב להתייבשות (חשוב להבין שרוב הנוזלים בגוף (כ 90%) מצווים מחוץ לכלי הדם בתאים ובנוזל הבין תאי והם חיוניים לתפקוד הגוף). ולכן אנו מרגישים בצמא – הגוף מאותת לנו לשתות. גם אם כמות הסוכר או מלח שאכלנו לא גבוהה ממש ואנו לא באמת מתייבשים עדיין הגוף ייפרש את העלייה בריכוז המומסים בדם כהתייבשות. ההיגיון פשוט – עדיף לשתות "סתם" מים מאשר למות מהתייבשות.


בתמונה השפעת סביבה היפוטונית איזוטונית והיפרטונית (לחץ אוסמוטי נמוך, נוראמלי וגבוה בהתאמה) על תאי הדם האדומים (תמונה באדיבות ויקיפדיה).

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות