השאלה המקורית:
האם ציפורים רואות דברים שונים (אורכי גל) מבני אדם והאם יש לייזר באור נראה?איתן

 השאלה פוצלה לשתי שאלות:

-          האם ציפורים רואות דברים שונים (אורכי גל) מבני אדם? (ראה בהמשך)

-          האם יש לייזר באור נראה?

לציפורים יש תפישת צבע שונה מבני האדם. יש להן יכולת לראות דברים בהם לא מבחינים בני האדם. הן רואות פרט לאור נראה, כמו בני האדם (ואור נראה, בהגדרתו, הוא... תחום הצבעים אותו רואים בני אדם...), גם חלק מהספקטרום העל-סגול.

 
התמונה ממחישה את משמעות הרגישות השונה של המדוכים השונים. במציאות, הגרפים יותר מורכבים, ולא בהכרח ביחסים אלו. מקור התמונה הינו בעיבוד של מאמרם של   Hart NS, Partridge JC, Bennett ATD and Cuthill IC (2000) Visual pigments, cone oil droplets and ocular media in four species of estrildid finch. J. of Comparative Physiology A186 (7-8): 681-694. העיבוד מופיע ב-Pryke, Sarah R. (2007) Sexual selection of Ultraviolet and structural color signals in Reproductive biology and phylogeny of birds/volume 6a-6b ובויקיפדיה

לגבי המהות של שאלתך, ישנן ציפורים אשר לציפורים אחרות נראות שונות זו מזו, אך לנו (בני האדם) הן נראות כמעט זהות. הדבר קורה כאשר יש על נוצותיהן דפוסי צבע של על-סגול בהם אנו (ללא מיכשור מתאים) לא מסוגלים להבחין.

ישנם פירות וגרגרים אשר שכבתם החיצונית מחזירה היטב אור על-סגול, ועל-כן לציפורים מהותית קל יותר להבחין בהם מאשר לבני אדם. חישבו למשל על מכרסמים קטנים, המותירים אחריהם את הפרשותיהם או מסמנים איתן את הטריטוריה שלהם, ובכך מסגירים את מקומם לציפורי טרף, כיוון שהפרשות אלו מחזירות אור על-סגול. בני אדם אינם מסוגלים להבחין בהן, לפחות לא באותה מידה.

הבדלי תפישת הצבע מתבטאים כמובן בדברים פרקטיים רבים אחרים, כמו גם בדברים טכניים כמו יכולת הבחנה משופרת בין גוונים, אשר לעינינו יראו זהים.

ממה הדבר נובע?

קולטני הצבע בעין, הידועים גם בשם מדוכים, מתחלקים למספר סוגים, על-פי רגישותם  האופטימלית לצבע מסויים. לבני האדם יש שלושה סוגים של קולטני צבע, הרגישים לאדום, כחול וירוק. אנו אם כן טרי-כרומטים (תלת-צבעיים). לציפורים ישנו גם סוג קולטן רביעי, הרגיש לתחום העל-סגול, והן על-כן טטרה-כרומטיות (ארבע-צבעיות). ישנן ציפורים להן אף קולטן חמישי, כמו ליונים, מה שמגדיר אותן כפנטה-כרומטיות (חמש-צבעיות),

עם זאת, יש להבין כי הכתוב מוכלל. פרט להבדלים בין פרטים מאותו מין, ישנם מינים רבים של ציפורים, ובין המינים השונים ישנם הבדלים ניכרים מבחינת הראייה. רגישותו של מין מסוים לגוונים מסויימים של צבעים כמו גם לעוצמות שונות הינה בהתאם לסביבה בה בעיקר הוא חי ולצרכיו הקיומיים.

 
מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • שלומי דגן

    לא הבנתי

    לא כתוב במאמר כלום על שנאה של ציפורים לצבעים, להפך - הן יכולות לראות אורכי גל אשר בני-אדם אינם יכולים להבחין בהן.

  • דניאל

    שאלה חשובה לגבי הצבע

    לא הבנתי כל כך.איזה צבע הציפורים שונאות?ואם כל הציפורים שונאות את הצבע הזה?