נוסח השאלה המלא: האם לאחר חישמול ממתח גבוה נותרת גופה או שהמתח כל כך גבוה שהבן אדם הופך ישר לאפר?

התשובה הקצרה – כן. תמיד תישאר גופה, למרות שייתכן והנזק יהיה מסיבי. כמובן שנאריך קצת בנושא לאוהבי הפרטים העסיסיים:

מוות מהחשמלות נגרם בשל דום לב, חנק, או כוויות, כשהנזק תלוי בשישה גורמים שניקראים ששת גורמי קוונהובן (Kouwenhoven's 6 factors) על שם וויליאם ב. קוונהובן, ממציא הדפיברילטור .

1. סוג הזרם – זרם חילופין (AC) בדרך כלל קטלני יותר מזרם ישיר (DC) משום שזרם חילופין גורם לכיווץ לא רצוני של השריר ולא מאפשר ניתוק מהגורם המחשמל.
2. מתח – הפונטציאל החשמלי (בוולט) בין נקודת החישמול לקרקע. מתח גבוה כולל כל מתח מעל 600 וולט, אך קיימים מתחים גבוהים בהרבה. למשל, שנאים אזוריים מקבלים מתח של בין 12,000 עד 36,000 וולט, בעוד שתחנות משניות מקבלות מתח של 161,000 או 400,000 וולט מתחנות הכח (מתח-על עליון)
3. זרם – עוצמת הזרם (תלוייה במתח ובהתנגדות) זרם חשמלי של 50 מיליאמפר משתק את שרירי מערכת הנשימה, של 100 מיליאמפר גורם לפרפור חדרים, ושל 2 אמפר גורם לדום לב.
4. משך ההתחשמלות
5. התנגדות הגוף – ההתנגדות של הגוף נובעת בעיקר מהעור, שכאשר הוא יבש יכולה להגיע ל 100,000 אוהם.
6. מסלול הזרם בגוף – השפעת הזרם על איברים כמו הלב או הסרעפת תלויה במסלול סגירת המעגל מנקודת החשמל אל הקרקע.

פגישה עגומה של עטלף פירות עם חוטי חשמל. המעגל החשמלי נותק ומנע שריפה של הגוף. תמונה מויקיפדיה.

כוויות נגרמות בשל פיזור חלק מהאנרגיה החשמלית כחום, על פי הנוסחא P = I2R (I= זרם, R=התנגדות). מכיוון שכך האזורים בעלי התנגדות הגבוהה נפגעים יותר מאלו בעלי התנגדות נמוכה. לאחר שהעור נפגע, התנגדותו יורדת מ- 100,000 לכ- 500 אוהם, הזרם דרך הגוף עולה, ואיברים פנימיים מתחילים להינזק. מכיוון שתכולת המים של האיברים הפנימיים גבוהה, קיבולת החום גבוהה יחסית ומונעת שריפה של כל הגוף (בישול).

ייתכן שלאורך זמן יתאדו מספיק מים לאפשר שריפה של אזורים שומניים, שיובילו לשריפה של חלק גדול של הגוף, אך זאת רק בפרקי זמן גבוהים מאוד שבדרך כלל לא מתאפשרים במציאות. למשל, בנפגעי ברקים, שיכולים להגיע למיליוני וולטים, מוצאים כוויות או אזורים חרוכים רק בנקודת הכניסה והיציאה של הזרם, וזאת בשל פרק הזמן הקצר של פגיעת הברק. מעבר לכך, בעלי חיים המתחשמלים מחוטי חשמל או שנאים, בדרך כלל לא נשרפים כליל, מכיוון שהמוות גורם לניתוק בעל החיים מהגורם המחשמל, או לחילופין בשל מנגנוני בטיחות שגורמים לסגירת המעגל החשמלי. כמו כן ראוי לציין את הארי פ. מקגרו, ששרד מפגש לא נעים עם קו מתח של 340,000 וולט ביוטה, ארה"ב (והרויח ביושר מקום של כבוד בספר השיאים של גינס).

מאת: אוני צברי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • מוטי

    התנגדות הגוף

    ב"ה
    מהם הערכים (אוהם) הממוצעים של התנגדות הגוף לזרם חשמלי?