חדרי מלח הם למעשה סביבה מבוקרת המחקה את מכרות המלח בעומק האדמה.

הכול התחיל במכרות מלח במזרח אירופה במאה ה 18 וה 19.
יש עדויות על נזירים שטיפלו בחולים בתוך מערות בהם שפשפו אבני מלח אלו באלו ונתנו לחולים לשאוף את האוויר הרווי ברסס המלח כדי להקל על בעיות נשימה שונות.
כורים החלו לשים לב (לטענתם) שהשהייה בחלל המכרות משפרת מחלות דרכי הנשימה שחלקם היו חולים בהם.
בשנת 1843 רופא פולני (Felix Botchkowski) שהיה אחראי על "רפואה תעסוקתית" מטעם ממשלת פולין שם לב אף הוא למיעוט החולים במחלות ריאה מבין העובדים במכרות המלח. הוא העלה רעיון שחלקיקי המלח באוויר הם האחראים לשיפור במחלות ריאה.
מכאן ועד לטיפול בבעיות נשימה במערות מלח טבעיות (זכה לשם speleotherapy, Speleo ביוונית פירושו מערה) הדרך הייתה קצרה.
יזמים שונים הבינו את הפוטנציאל הרווחי ואת העובדה שאפשר לחקות את התנאים במערות מלח גם בתנאים מבוקרים מעל פני האדמה וכך נוצרו חדרי מלח; הטיפול ידוע בשמו Halotherapy (halos פירושו מלח ביוונית). יתרון נוסף בטיפול בחדרים הוא יכולת פיקוח טובה יותר על החולה.


גביש מלח (ויקיפדיה)

הטענה היא שריכוז המלח הגבוה (הכוונה למלח-שולחן: נתרן כלורי NaCl) מעלה את ריכוז היונים השליליים באוויר ובנוסף המלח עצמו סופח נוזלים מהראיות ובכך מקל על בעיות נשימה שונות כמו ליחה כרונית ואסמה.

מה אומרת הספרות המדעית?

The effect of salt chamber treatment on bronchial hyperresponsiveness in asthmatics
J. Hedman, T. Hugg, J. Sandell, T. Haahtela
(Allergy, 61, pages 605 - 610 (2006

המאמר בדק טיפול בחדרי מלח (40 דקות, 5 פעמים בשבוע למשך שבועיים) כתוספת לטיפול קונבנציונאלי של שבועיים סטרואידים. המאמר מציין שלא ניתן לשלול את היעילות של חדרי מלח כתוספת לטיפול קונוונציונאלי.

Speleotherapy: a special kind of climatotherapy, its role in respiratory rehabilitation
T. Horvath
(Disability & Rehabilitation, 8, pages 90 - 92 (1986

המאמר מבצע מחקר רטרוספקטיבי של 4000 חולים במחלות הנשימה בבתי חולים בהונגריה שטופלו במערות מלח. המאמר מראה שיש שיפור בחולים שטופלו במחלות דרכי הנשימה.

Halotherapy for Treatment of Respiratory Diseases
A. V. CHERVINSKAYA and N. A. ZILBER
JOURNAL OF AEROSOL MEDICINE, 8, pages 221-232 (1995)

המאמר בדק 124 חולים במחלות נשימה מול ביקורת (15 חולים). הטיפול ערך כשעה במשך 10-20 יום.
על פי המאמר היה שיפור במצבם של החולים שטופלו אל מול הביקורת.
המאמר גם מציין שבחלק מהחולים הייתה בהתחלה החרפה של המצב בליווי שיעול רב.

לסיכום ניתן לומר שיש עדויות מסוימות לכך שיש אולי יעילות לטיפולים בחדרי מלח במצבי מחלה מסוימים של מחלות נשימה:

האם לרוץ לחדר המלח הקרוב לביתך? לאו דווקא
(1). מספר המאמרים הוא קטן מאוד ובעיתונים יחסית לא מפורסמים, מה שתמיד מעורר שאלות ודורש חזרות נוספות.
2). חלק מהמחקרים הם רטרוספקטיביים (כלומר מעבדים מידע קיים)- לעיתים קשה לאתר את כל החולים והסכנה להטיה של התוצאות (גם באופן לא מודע) גבוהה יותר (למשל החוקר מוציא מהמחקר את כל החולים הקשים מאוד או אלו שמתו וסביר להניח שדווקא חולים קשים אלו לא חוו שיפור וכו').
(3). כל המאמרים מציינים טיפול רצוף של לפחות שבועיים. אין כל עדות שביקור או שניים במהלך סוף-שבוע יכול לשפר את המצב.
(4). רוב המאמרים מציינים את השיפור לטווח קצר אך לא מספקים מידע לטווח ארוך.
(5). רוב המאמרים מציינים את הטיפול ב"מחלות נשימה". ההכללה הזאת קצת מוזרה ובעייתית לדעתי. אין דין אסמה או בעיה אלרגית כזיהום חיידקי או סרטן חס וחלילה. על פי אותו הגיון ניתן לומר שהמהירות הממוצעת של כלי תעבורה היא 1000 קמ"ש (אם נמצע את כל כלי הרכב מחלליות ועד סקטים ואופנאים). הרבה יותר קל להבין את ההשפעה החיובית על הנשימה (לטווח קצר) של חדרי מלח על חולים במחלות כמו אסמה לעומת סרטן או זיהום.


תמונה נלקחה מויקיפדיה.

בנוסף נשמעו טענות נוספות, להם אין כל סימוכין מדעיים וחלקן ממש מגוחכות, כגון :
# האוויר בחדרי מלח מחסל אורגניזמים באוויר והאוויר סטרילי (אין כל עדות מדעית ואין כל היגיון או מנגנון מוסבר ובנוסף סביר להניח שאנחנו היינו מתים הרבה לפני החיידקים).
# ריפוי מהיר של פצעים (אין כל עדות מדעית).
# טיפולים בסרטן (אין כל הוכחה מדעית או הסבר למנגנון אפשרי).
# הרבה מהפרסומים מדגישים את עתיקותם של סלעי המלח (מעל 200 מליון שנים). מעבר לקושי להוכיח טענה כזאת, מבחינת הטיפול (במידה והטיפול עוזר) אין כל קשר ל"גיל" המלח ומי שרוצה להסתופף בקרבת סלעים עתיקים לא חייב לשלם על שהייה בחדר מלח אלא יכול לחבק גם סלעים שונים (שחלקם אף עתיקים יותר).
העובדה היא שעשרות מרפאות לטיפול בחדרי מלח מצויות באירופה והן משתמשות בקירות מצופים במלח בתהליך כימי רגיל- האפקט הוא אותו אפקט.

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

8 תגובות

  • אילן

    עברו כמה שנים מאז כתיבת המאמר

    האם ישנם מחקרים חדשים המחזקים או מחלישים את הטענה ליעילותם של חדרי המלח?

  • Ami

    תודה על הכתבה

    כדאי לעשות הגהה עברית. "הטיפול ערך כשעה" במקום "ארך כשעה"

  • יצחק

    שתי הערות

    ראשית תודה על הכתבה המעניינת. אם יורשה לי להעיר:
    1. כותבים אסטמה ולא אסמה.
    2. המשפט "אין דין אסמה או בעיה אלרגית כזיהום חיידקי או סרטן חס וחלילה" מעט צרם לי: חס וחלילה אינו ביטוי המתאים לאדם הדוגל בשיטה המדעית בכזו אדיקות. האם יש מחקרים המעידים על כך שהמילים הללו מסוגלות למנוע דברים רעים? מסופקני...

  • סמדר וייס

    תגובה לכתבה

    <p>
    ד&quot;ר מאיר ברק שלום , מאמר נהדר תודה רבה . אני אוסיף ואומר שאחת הבעיות היא שרוב חדרי המלח לא מאדים את המלח ולכן התוצאות פחות טובות ! ברגע שהמלח עובר אידוי מקבלים תוצאות הרבה יותר טובות בטיפול בבעיות נשימה בחדרי מלח .</p>

  • ג׳ון

    אידוי מלח

    לא ניתן לאדות את המלח עצמו באמצעים ביתיים, מכוון שטמפרטורת ההתכה של מלח היא 800 מעלות, ולחץ האדים שלו בטמפרטורות נמוכות הוא זניח לחלוטין. את בוודאי מתכוונת לאידוי מי מלח, אבל גם במקרה הזה אין שום יתרון מכוון שרק מולקולות המים מאודות ואין להם שום יתרון בריאותי.

  • אביבה איטח

    חדרי מלח בשיטת Halotheraph

    כתבה מאוד ישנה אך עם כל כך הרבה אי דיוקים, מפי מי שעובד במכון למדע, ונושא תואר ד''ר, בהחלט דורשת רענון, עדכון ותיקון המידע שמסרת.
    לדעתי, מעולם לא ביקרת ולא נהנית מחווית הטיפול במלח, בחדרי מלח, או אף במערות מלח.
    זה מאוד אופייני לכתבות של 'מומחים' בארץ, וזו תעודת עניות. לא תמצא כתבות כאלה באירופה, שם רוב הטיפולים באטטמה כוללים טיפול בחדרי מלח וחלקם אף נכלל בסל הבריאות. גם בגני ילדים ובבתי ספר בונים חדרי מלח, ואף מארגנים ביקורים מאורגנים עם שהייה במערות מלח. אלא שכאן, בזכות אולי התואר ד'' ר שאתה נושא כנראה, ובשל חוסר המודעות המספקת לכך בקרב הציבור, אתה מוצא הזדמנות לכתוב בצורה כה חובבנית על נושא אותו לא ניסית לחקור וללמוד לעומק. זו לא עבודה של 'מדען', זה ממש קיצור דרך רשלני המטעה את הציבור, על ידי פרסום מאמר לא מדוייק לא מבוסס ולא מקצועי.
    לעניין, הטיפול במלח בשיטת Halotherapy הנתמכת במכשיר חכם Halogenerator, (ובכלל הטיפול במלח יבש) מוכח והוכח בעולם על ידי מדענים רבים, כבר לפני עשרות שנים, ולאחרונה הוכח גם בבי''ח רמב''ם בארץ, כטיפול יעיל ולא מזיק כלל, ומיועד לטפל במחלות חוזרות, כרוניות ומתמשכות בדרכי הנשימה (כגון: אסטמה, ברונכיט, נזלת, שיעול, הצברויות ליחה, דלקות גרון וריאות, דלקות אוזניים, סינוסיטיס, COPD ועוד). מי התיימר לטפל במחלות סרטן?
    במאמר שלך התעלמת לחלוטין מחשיבותו, חיוניותו ותרומתו של הנתרן-כלורי, NaCl ותפקודו בגוף האדם, ונחיצותו בכלל לכל החי. המלח הנו יסוד חיוני ובלעדיו אין חיים. כן, גם הלב, גם המוח לא יעבדו שבריר שנייה ללא המלח!
    אילו המאמר שלך היה מאוזן ומקצועי היית מציין לפחות חלק מתרומתו של המלח בפינוי 'פסולת' מתאי מערכת הנשימה, בפירוק הליחה הצמיגית החוסמת את הריאות ומעברי האוויר המשמשת שם כ'חממה' למזהמים שונים.
    אשמח לשלוח לך קובץ בן 139 עמודים עם עשרות מחקרים בעולם על הטיפול במלח Halotherapy, שלא ניתן לזלזל בהם על ידי מאמר רדוד כזה.
    וכיום בעיצומה של הקורונה כבר פיתחו מדענים בעולם, מוצרים ממלח להגנה מפניה.
    אשמח גם לראות תיקון ומאמר מקצועי ומעמיק יותר ממך בנושא.
    (לאמיתו של דבר, אני כותבת ומגיבה כמנלת ובעלים של חדרי מלח בשיטת Halotherapy, וכמפתחת של מוצרים יעילים ואף 'מצילי חיים' ממלח וחלקיקי מלח יבש). איני מציינת את השם, אז אין כאן פרסום, אלא רק כדי להבהיר ולהביא לידיעת הציבור מידע המסייע רבות לשיפור במחלות כרוניות הפוגעות באיכות החיים. אשמח לסייע בכל דרך בעיקר בתקופה קשה זו.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    תוכן שיווקי באתר

    סמדר שלום,
    איננו מפרסמים תוכן שיווקי באתר ולכן מחקתי את ההפנייה לבית העסק. אודה לך אם תמנעי מהוספת תוכן שיווקי לאתר.
    בברכה,
    ביאנה

  • ארז

    גביש חדר מלח

    קראתי את הכתבה שלך בנושא טיפול בגבישי מלח/ חדר מלח.
    וברצוני לציין כי ילדי מזה כשנה מטופלים באחד מחדרי המלח בבקעת אונו. ולפני הטיפול מאוד חששתי מכך שלא מצאתי מחקרים משמעותיים מהארץ בנושא. אך לאחר התייצות עם רופאת הילדים שלנו החלטנו שנתחיל את הטיפול אך לפני נעשה בדיקת דם ואחרי מספר טיפולים נעשה שוב בדיקת דם על מנת לראות שאין עלייה ברמת המלח בדם. ואכן כך עשינו ועפ"י התוצאות הרופאה אמרה שבמידה שזה עוזר/מקל על הילדים היא ממליצה להמשיך ואכן היה.
    לסיכום: אני ממליץ בחום על טיפול בגביש חדרי מלח כמובן שכל אחד צריך להיות עירני ולראות שזה עוזר לילדו.

    בברכה
    אבא לשני ילדים מגני תקווה