הפרומון הוא כימיקל המופרש מבעל-חיים והגורם לפעולה או תגובה של בעל חיים אחר מאותו מין (הכוונה למין ביולוגי, species, ולא לזכר ונקבה) פעילות הפרומונים נחקרה וידועה בעיקר בחרקים.

בתמונה מולקולת הפרומון הראשונה שהתגלתה (בומביקול, (Bombykol) במין של עש ב1959 (ויקיפדיה)

מספר מחקרים מדעיים שפורסמו טוענים כי הצליחו להוכיח קיומם של פרומונים גם בבני-אדם.

המחקר המקיף ביותר בוצע ב1971 בנושא סנכרון המחזור בנשים ע"י חוקרת בשם מרתה קלינטוק.
תופעה ידועה היא שכאשר מספר רב של נשים נמצאות יחד לתקופה ארוכה (צבא, בית סוהר או מעונות באוניברסיטה למשל) הרי שהמחזור שלהם מסתנכרן. תופעה זאת מוכרת כאפקט מקלינטוק (McClintock effect) והחוקרים מאמינים כי היא נגרמת ע"י הפרשת פרומון נקבי.
תופעה דומה (אפקט וויטן, Whitten effect) מוכרת ביונקים קטנים כמו עכברות המסנכרנות את מחזור הייחום שלהן רק ששם ההשפעה נגרמת ע"י פרומונים המופרשים מזכר המצוי בסביבה.

מחקרים אחרים מנסים להוכיח כי האנשים מפרישים "אותות ריח" המייצגים בצורה כלשהי את מערכת החיסון ובכך אנשים באופן לא מודע "יבחרו" (יתאהבו) באנשים הרחוקים מהם מבחינה גנטית ככל הניתן, דבר המקטין את הסיכוי לפגמים תורשתיים.
מחקר דימות מוחי שוודי הראה שמוחות של גברים הומוסקסואליים מגיבים בצורה שונה מגברים הטרוסקסואלים לריחות מסוימים היכולים לגרום לעירור מיני, למעשה המוחות של הגברים ההומוסקסואליים הגיבו כמו מוחות של נשים.
המחקר הורחב גם לנשים והתוצאות חזרו על עצמן.

למחקרים בנושא הפרומונים ההומאניים יש מתנגדים רבים הטוענים לחוסר מובהקות סטטיסטית, לקבוצות מדגם קטנות, להטיה של תוצאות ולחוסר הוכחה חותכת.
כרגע אין תשובה חד משמעית מי צודק, אך נכון לעכשיו עדיין לא הצליחו לבודד חומר כזה או להוכיח מעל לכל ספק השפעה של חומר כזה על בני-אדם (למרות טענות של מספר יצרני בשמים).

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית

• sapir

פרומון

אפשר הסבר יותר ברור מה זה פרומון?

• נעמה

צבא, בית סוהר או מעונות באוניברסיטה?

איזה דוגמאות, למה ללכת רחוק? אף פעם לא שמעת על כמה נשים שפשוט גרות יחד באותו בית? [כשכולן בגיל הפוריות]