מתניה שלום,

בעין האנושית ישנם ארבעה סוגי תאים קולטי אור (פוטורצפטורים): קנים ושלושה סוגי מדוכים.
שלושה סוגי מדוכים הנבדלים זה מזה באורך הגל העיקרי אותו הם קולטים. כל סוג רגיש במיוחד לתחום מסוים של קרינת האור הנראה ורגיש פחות לקרינה באורכי גל אחרים: יש מדוכים הרגישים במיוחד לאור בתחום הירוק (קרינה בעלת אורכי גל בינוניים), יש הרגישים במיוחד לאור בתחום הכחול (קרינה קצרת- גל), ויש הרגישים במיוחד לאור האדום (קרינה ארוכת- גל).

קולטני האור ואורכי הגל הנקלטים בהם

המידע הנקלט מהמדוכים השונים מועבר לתאים המכונים תאי הגנגיליון של הרשתית.
קיימים שני סוגים עיקריים של תאי גנגיליון ברשתית המכונים תאי M ותאי P.
בתאי P נעשה העיבוד הראשוני של תפיסת הצבע. תאים אלה מקבלים קלט מהמדוכים השונים ומעבדים אותו. עיקרו של עיבוד זה הינו הפחתת צבעים מנוגדים אלה מאלה. העובדה שהמדוכים יכולים להגיב באופן יחסי לעוצמת ההפעלה (בניגוד להפעלה מסוג הכל או לא כלום, ללא מצבי ביניים), יחד עם המספר הרב של הצירופים השונים של שלושת סוגי המדוכים, הם המאפשרים לנו להבחין בכל קשת גווני הצבע השונים. חוקרים טוענים כי אדם שראייתו תקינה, יכול להבחין במיליון גוונים שונים של צבע!!!  בשלב זה המידע המועבר למוח הוא תמהיל של מידע על צבע ועוצמה. המשך העיבוד במוח הוא מורכב ביותר ועדיין לא פוענח לגמרי.

מאת: ורד בר
המחלקה לביולוגיה מולקולארית
מכון ויצמן למדע.

הערה לגולשים:

• דקה

האם לאור הלבן יש אורך

שלום, אני מבין שהעיין רואה צבעים בדיסק ניוטון היא מתרגמת אותם במהירות סיבוב מסויימת ללבן , וידוע שכל צבע יש לו את אורך הגל שלו ,והעיין משלבת (אם אני לא טועה) ומסכמת אותם ואז רואים צבע לבן.
    השאילה היא מ