נוסח השאלה המלא: עד כמה אני יכול לסמוך על מיתאם כניבוי? כלומר - נניח ומצאתי מתאם מאוד חזק בין גובה להשכלה עד כמה סומכים על מיתאמים במחקרים אקדמיים? האם יש עוד כלים לבדוק קשר בין משתנים שונים ?
בוודאי שיש הרבה שיטות וקריטריונים המיועדים לחקור קשר בין משתנים.
אבל הצבעת על סכנה קלאסית בסטטיסטיקה: להתהפנט ע"י המספרים ולוותר על השכל הישר. הקושי אינו בדרך כלל בניתוח המתמטי של הנתונים אלא בפרוש התוצאות. נוטים לשכוח שמתאם חזק אינו בהכרח מעיד על סיבתיות.
דוגמה פשוטה: חקרת בבית ספר מסוים את המיתאם שבין הרמה במתמטיקה לבין מספר הנעליים של כל תלמיד ותלמיד. התוצאות מובהקות: הקשר הדוק. הסיבה היא כמובן שתלמידי שכבה י"ב יודעים מתמטיקה טוב יותר מהתברי בז", וגם נועלים נעליים גדולות יותר. אך הדבר אינו בכלל אומר שאם תיקח שני תלמידי כיתה י"א , מי שנועל 46 יקבל 100 במבחן, ומי שנועל 42 יקבל רק 75 ! סטטיסטיקאי יגיד על דוגמה זו שיש משתנה סמוי ושמו גיל התלמיד.
תתפלא ממספר השטויות המתפרסמות עקב טעויות מסוג זה !
מאת: ד"ר דניאל ללוש
המחלקה לפיסיקה של חלקיקים
מכון ויצמן
הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.