RGB ו CMY הן שתי שיטות ליצירת צבעים.
הראשונה היא שיטת חיבור צבעים (additive color) והשנייה היא שיטת חיסור צבעים (subtractive color); בכל אחת מהשיטות משתמשים בנסיבות שונות.

השיטה היותר "טבעית" היא שיטת החיסור ולכן נתחיל בה:

CMY הם ראשי תיבות ל Cyan, Magenta, Yellow (תכלת, אדום ארגמן וצהוב).
האור אליו אנו חשופים ביום-יום הוא אור לבן שמקורו בשמש; האור הלבן מורכב מאורכי גל רבים של כל צבעי היסוד. כאשר האור הלבן פוגע בחפץ כלשהו חלק מאורכי הגל נבלעים ואילו האחרים מוחזרים. כל חפץ שאנו רואים הוא למעשה הודות לאור המוחזר מאותו חפץ לעבר עיננו. הבליעה היא ה"החסרה". כאשר אנו מחסירים מהאור הלבן את כל אורכי הגל מלבד אדום למשל, החפץ יראה לנו אדום.
שיטת ה CMY היא שיטת יצירת הצבע המשמשת בדפוס וזאת מכיוון שהדף המודפס מואר באור לבן ולכן הצבע שיראה בעין שלנו הוא מה שלא נבלע (מה שלא הוחסר) ע"י המשטח הנצפה. כאשר משטח בולע את כל הצבעים הוא יראה שחור.

אם ניקח את 3 הצבעים האמורים ונערבב אותם יחד נגלה שלא נקבל ממש שחור אלא צבע כהה מאוד עם נטייה לחום. לכן כיום משתמשים בשיטת CMYK ולא בשיטת CMY; ה K מייצגת את הצבע השחור.
כדי להדפיס צבע כלשהו משתמשים באחד או יותר משלושת הצבעים הראשונים וכדי להדפיס שחור משתמשים בצבע השחור עצמו.


דיאגרמת ואן של שיטת CMY

השיטה השנייה (RGB) היא שיטה קצת פחות טבעית להבנה מכיוון שהיא משמשת ליצירת צבעים במקור האור; כלומר פה לא מדובר באור המוחזר לעיננו אלא באור המוקרן לעברנו. היכן אנו נתקלים בכך? במסכי המחשב והטלוויזיה. אנו רואים טלוויזיה לא בגלל אור השמש המוחזר מהמסך לעיננו (למעשה אור השמש דווקא מפריע) אלא בגלל אור המוקרן מתוך הטלוויזיה לעבר עיננו.
RGB הם ראשי תיבות של Red, Blue, Green (אדום, ירוק וכחול).
בתוך המסך קיים תותח אלקטרונים או אמצעי אחר המאיר כל פיקסל על המסך, כאשר כל פיקסל מרכב מנקודות ב 3 צבעי היסוד: אדום, ירוק וכחול. כאן השיטה היא של הוספת צבעים. אם הקרן תפגע רק בחלק הירוק של הפיקסל נראה צבע ירוק אך אם גם החלק הירוק וגם החלק האדום של הפיקסל יואר נראה את הצבע הצהוב (ראה תמונה למטה). אם 3 המרכיבים יוארו נקבל אור לבן. כדי לייצר פיקסל שחור הפיקסל פשוט לא מואר!


דיאגרמת ואן של שיטת RGB

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות