אלמוגים הם בעלי חיים ימיים זעירים שנוטים לגדול במושבות ענק הבנויות מהחומר סידן פחמתי (CaCO3) – בדומה לחומר ממנו בנויות קונכיות של צדפות ושבלולים, אבן גיר וה'אבן' שנוצרת בקומקום החשמלי.
הגוף החי של האלמוג נקרא פּוליפּ, באלמוגים החיים במושבה גודלו של כל פוליפ הוא בין 1 ל-12 מילימטרים, והוא מכיל זרועות צייד בקצה אחד (המסוגלות לצוד פלנגטון, מזונו של הפוליפ, מתוך המים), גוף עם פה במרכז, ו'רגל' בקצה השני.
באמצעות הרגל של הפוליפ הוא נצמד למשטחים קשים עליהם הוא מעביר את כל חייו. משטחים כאלה יכולים להיות סלעים, ספינות טבועות, ובעיקר – שלד של אלמוגים שכבר מתו.


מבנה סכמטי של פוליפ של אלמוג

במהלך חיו בונה הפוליפ סביב עצמו, לצרכי הגנה, את השלד הסידַני – שהוא המאפיין של מושבות האלמוגים (המכונות בעברית שוניות). כיוון שכל פוליפ בונה שלד חדש במהלך חייו, ולרוב הבנייה נוצרת על גבי שלד קיים של פוליפ אחר שמת– נוצרים במהלך השנים המבנים היפים, לרוב דמויי עץ או פרח המאפיינים את שוניות האלמוגים – רק שה'עצים' הללו בנויים אבן גיר\סידן פחמתי ולכן הם קשים ביותר ועמידים שנים רבות בתוך המים.


מבט מלמעלה על שונית אלמוגים באילת


אלמוג מסוג מוחן (כל התמונות באדיבות אתר ויקיפדיה)

בניית השלד מבוססת על תגובת שיקוע: החומר היוני סידן פחמתי, CaCO3, לא נמס במים (לפחות לא במים בעלי pH/רמת חומציות נייטראלית). החומר בנוי משני יונים: יון סידן Ca+2 ויון פחמתי CO3-2. כאשר 2 היונים הנ"ל מתקרבים אחד לשני בסביבה מימית הם נצמדים זה לזה ויוצרים משקע, לפי התגובה:
  (Ca2+(aq) + CO32-(aq) -> CaCO3(s
(הסימון aq- קיצור של aqua – כלומר מומס במים, הסימון s – קיצור של solid, כלומר מוצק)
וזה בדיוק מה שהאלמוג עושה – הוא אוסף יונים של סידן המומסים במי-הים באופן טבעי ומפגיש אותם עם יוני פחמה אותם הוא מיצר בעצמו באמצעות פחמן דו-חמצני ומים:
 +CO2 + H2O -> CO32- + 2H
הפחמן הדו-חמצני הוא כידוע תוצר לוואי של תהליך הנשימה, כך שאין לאלמוג בעיה להשיג אותו. (אגב, רבים מהאלמוגים חיים בשיתוף עם אצה, העוזרת ליצירת סביבה בסיסית, ומקלה על ייצור יון הפחמה לפי התגובה הנ"ל).
המפגש מתרחש על פני החלק החיצוני של הפוליפ כך שעם הזמן נוצרת סביבו משקע עבה של סידן פחמתי. קצב הגידול של השלד הסידני נע בין מספר מ"מ למספר ס"מ בשנה (תלוי בסוג האלמוג ובתנאי הסביבה).

- כתבה על מחקר שבדק מה מזהם את האלמוגים במפרץ אילת: לחץ כאן
- על בניית שונית אלמוגים מלאכותית על ידי 'זריעת' חומרים עליהם הפוליפים יכולים להתיישב: לחץ כאן

מאת: ד"ר אבי אסייג
המחלקה לנוירוביולוגיה ומכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

8 תגובות

  • ד"ר צבי וינשטיין

    אני מבית ספר פורטר ללימודי

    אני מבית ספר פורטר ללימודי הסביבה וכותב עבודה בנושא: ביו-אתיקה ימית במבט אקולוגיה בתחום אלמוגים ושימושם ברפואת אדם (למשל, השתלות מפרקי ברך, אגן ויישומים דנטליים). האם ישנם חומרים כתובים בנושא זה? היכן אוכל למצוא אותם? האם תוכלו לשלוח לי לינקים? ואולי לחבר אותי עם מישהו

  • אבי

    היי

    היי
    אני סטודנט לעיצוב תעשייתי, אשמח לדעת מאיזה חומרים מכינים את האלמוגים המלאכותיים. בשביל להתמודד עם התנאים מתחת למים ובשביל שהאלמוגים יכלו להתקיים על האלמוג המלאכותי.
    ואם אפשר את הלינק של הכתבה על בניית אתרים כי הוא לא עובד בכתבה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    בניית שונית

    שלום אבי

    זאת כתבה מלפני 11 שנה  - והקישור על בניית השונית כנראה ירד במהלך השנים. אני מציע לך לפנות עם השאלות שלך למצפה התת ימי באילת, שם עוסקים בנושא בפועל:
    https://coralworld.co.il/%D7%A9%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%90%D7%9C%D7%...

    בברכה

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אנונימי

    שלום,

    שלום,
    אני סטודנטית למדעי החיים וכל נושא הפוליפים קצת מבלבל אותי, אשמח להסבר קצר לשאלה הבאה
    1. האם קיימים כמה סוגי פוליפים או שכל פוליפ מכיל בעצם את ההצפה, תפיסת הטרף,עיכול ורבייה? תודה בר

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    הכל

    הפוליפ מכיל את כל מערכות החיים הדרושות ליצור חי על מנת להתקיים: תזונה, הפרשה, נשימה ורבייה - ויכול, עקרונית, לתפקד כיחידת חיים עצמאית.

  • יעל

    כמה זמן לוקח לאלמגים להיווצר?

    כמה זמן לוקח לאלמגים להיווצר? ולמה הם חשובים לעולם?

  • רועי הימלהוך

    אלמוגים עם אצה

    האם לכל האלמוגים יש אצה שחיה בשלדם?
    ואם לא איזה אלמוגים כן חיים בהם אצות ואיך הם מגיעות לשלד?
    מה הם התנאים בשביל שאצה תוכל להתקיים באלמוג?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    ברוב

    היי רועי
    האצות קיימות ברוב האלמוגים. הן נמצאות בכל האלמוגים שיוצרים שונית אלמוגים. הצורך העיקרי של האצה הוא אור שמש ולכן לא במפתיע שוניות נוצרות קרוב יחסית לפני המים, ולא בעומק - שם שורר חושך.
    בויקיפדיה בעברית יש הרחבה טובה על הסימביוזה בין אצה לאלמוג:
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%92%D7%99%D7%9D...

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע