נוסח השאלה המלא: מהו התפקיד האבולוציוני של קרום הבתולים ומה גרם לו להיווצר?

קרום הבתולים הוא קרום רירי אשר ממוקם בפתח הנרתיק. קרום זה קיים אצל נקבות האדם, אצל מגוון יונקים ואף בציפורים ובדגים מסוימים. הקרום הוא רקמה גמישה שמשתנה בגודל, בצורה ובעובי. מאחר והקרום מגיע בכל הגדלים והצורות, הוא לא יכול להיות אינדיקציה לפעילות מינית כזאת או אחרת. אצל חלק מהנשים הקרום כל כך גמיש, שבזמן חדירה וקיום יחסי מין הוא לא נקרע, אלא פשוט זז הצידה. לחילופין, הקרום יכול להיבקע מביצוע פעילות ספורטיבית, משימוש בטמפונים או מבדיקה גניקולוגית. זאת ועוד, יש נשים שנולדות ללא קרום בתולים.

בתרבויות עתיקות ובתרבויות מסורתיות כיום, נקשר קרום הבתולין בעשרות אמונות טפלות ומנהגים. חשוב לציין שכל אותן אמונות ומסורות הן גיבוב של שטויות. לרוב תוצר של מעמד האישה הנמוך, שאפשר את תפיסת האישה, מיניותה ובתוליה כרכוש.

ככל הידוע, אין לקרום הבתולים שום תפקיד פיסיולוגי, ואין בצידו שום יתרון אבולוציוני. ההנחה כיום היא שבדומה לעצם הזנב, קרום הבתולים הוא שריד של ההתפתחות העוברית: הקרום נוצר בחודש החמישי להתפתחות העוברית, במהלכו הנרתיק עובר תיעול. בסוף תהליך התיעול נשאר קרום הבתולים בפתח הנרתיק כשריד לרקמת התאים אשר מלאה את חלל הנרתיק. תהליך התפתחות הפה הוא דומה מאוד, אך הקרום החוסם את פתח הפה בזמן ההתפתחות העוברית נעלם לחלוטין לפני הלידה.


תרשים של הפות האנושי: קרום הבתולין ממוקם בפתח הנרתיק. לרוב הוא אינו חוסם את הפתח לחלוטין וכך מאפשר את יציאת הדימום הווסתי.

חשוב להבין שמבחינת שימור של תכונה לאורך האבולוציה – אין הכרח שתהווה יתרון, אך יש הכרח שלא תהווה חיסרון. ברמה הגנטית, רצפים גנטים חסרי כל יתרון מצויים בגנום של כולנו. העובדה שאין בצידם חיסרון מאפשרת את שימורם, מאחר ואין סלקציה כנגד האורגניזמים הנושאים אותם. מנגנון זה, המכונה סחף גנטי (באנגלית, Genetic drift), מאפשר יצירת מגוון גנטי רחב באוכלוסיה, ולו תפקיד חשוב באבולוציה.

מאת: דניאל בן-הלוי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

8 תגובות

  • חיפאי

    כתבה לא מדעית בעליל

    1. קרום שדורש תאים וכלי דם וגורם לאיבוד דם וכאב בקיום היחסים. זה חיסרון אבולוציוני ולכן הטענה לסחף גנטי נופלת ורצוי להיות צנוע ולומר אני לא יודע...
    2. הפסקה על החשיבות בחברות מסורתיות ורכוש על מיניותה ועוד כמה שטויות של בורות לפחות ביהדות. זוהי גם שפיטה של ערכים שלא קשורים למדע וגם לא נכונה בעליל וגם פגיעה באמון של ידע מדעי שאמורים לצרוך כאן ובמקום מקבלים הטפה על דיעות במיוחד שהאתר והמכון ממומן מכספי המדינה כולה ולא אתר פרטי....או אולי יש כאלה שתופסים את המדינה והממלכתיות כרכוש שלהם...

  • אוהד

    תודה

    תודה על הכתבה המאלפת.

  • אורי

    כמה התנשאות

    "חשוב לציין שכל אותן אמונות ומסורות הן גיבוב של שטויות"
    זו דעתו של הכותב. ואתר ברמה של מכון דווידסון ראוי שלא יכניס את גישת הכותב המלומד לתוך עניינים מדעיים.
    העובדה היא שלאישה יש קרום בתולין, ושלמרות התפתחות האבולוציה הוא לא נעלם. יש אנשים רבים שסבורים שלא כל דבר בעולם הוא מקרי, ושיש לכך משמעות. לקרוא לזה אמונות טפלות זה ממש מיותר, גם אם אתה לא מסכים.

  • רינה

    אני

    הקדוש ברוך הוא לא בורא סתם דברים ועובדה שהאישה נבראת עם זה בהריון, קרום הבתולים נקרע מחדירה ראשונה של גבר! חבורה של אידיוטים שהקדוש ברוך הוא יכרית אותכם ואת זרעכם ויגאלנו במהרה בימנו ונזכה ויתקיים בנו הפס' "ותחזנה עיננו בשובך לציון ברחמים" "שמחנו כימות עיניתנו שנות ראינו רעה" "ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב" אבא אנחנו מחכים לך!

  • אנונימי

    יפה. מסכימה

    י

  • ציפי

    "רצפים גנטיים חסרי כל יתרון"

    וואו. קצת צניעות. נזכרתי איך אחד הפרופסורים שלי לפיזיקה באוניברסיטה העברית עודד אותנו ללכת להרצאות בנושאים שאנחנו פחות מבינים בהם, תוך שהוא מציין שגם הוא וחבריו הפרופסורים הולכים להרצאות כאלה כי לפחות לומדים משהו. וזה היה פרופסור עם עשרות שנות ניסיון והישגים במחקר.
    גמרנו כבר להבין איך כל הגנים בעולם עובדים שאת מציינת שרצפים הם "חסרי כל ייתרון"? מניין הבטחון המיותר הזה? יש מיליוני גנים שעדיין אין לנו מושג מה הם עושים, אבל את כבר יודעת שהם חסרי כל יתרון... מאתר ברמה של מכון דווידסון באמת שהייתי מצפה ליותר.

  • נטע

    ממש אהבתי איך שהגדרת את זה!!

    בתרבויות עתיקות ובתרבויות מסורתיות כיום, נקשר קרום הבתולין בעשרות אמונות טפלות ומנהגים. חשוב לציין שכל אותן אמונות ומסורות הן גיבוב של שטויות. לרוב תוצר של מעמד האישה הנמוך, שאפשר את תפיסת האישה, מיניותה ובתוליה כרכוש. הייתי כ"כ רוצה לצאת לעולם בהצהרה שניתוחי איחוי בתולים הם בלוף מיותר לחלוטין, שבו רופאים = אנשים שיש להם אינפורמציה רלוונטית לבתולים, ויודעים שלא תמיד יש דימום בפעם הראשונה - מצלים את הבורות של נערות תמימות, ורוקדים עליה [ל הבורות], כדי לעשות כסף, עבור ניתוח מיותר לחלוטין!!! אני מדברת ככה כאשה חרדית שנחרדת נוכח ההתעסקות האובססיבית של חז"ל בנושא בתולים, והמשמעויות וההשלכות שכביכול הם גזרו ממצב אנטומי כזה או אחר, לגבי שיפוט וביקורתיות על "מצבה המוסרי", כביכול. כשקראתי את הפסקה הנ"ל, ישר ירדתי לבדוק בתחתית העמוד את שם כותב/ת המאמר. אני עדיין לא יודעת אם זה איש או אשה, אל מרגש אותי שיש אנשים שמתייחסים לזה ככה.

  • נטלי