התמונה נלקחה מויקיפדיה

יש מספר הסברים, רובם תומכים באפשרות המקשרת בין התופעה לחוש הראייה של העופות :


(1). תנועת הראש קדימה אחרוה משפרת את שיווי-המשקל של העופות בזמן הליכת על הקרקע.
מבנה הגוף של העופות יעיל בתעופה ופחות מותאם להליכה על הקרקע (מיקום הרגליים יחסית למרכז הכובד וציר האורך אינו מיטבי). כפי שאדם הרוכב על חד אופן מטה את גופו לסירוגין קדימה ואחרוה על מנת לשמור על שיווי-משקל כך עושים גם הציפורים.
(2). תנועת הראש של העופות מאפשרת להם לשמור על תמונה קבועה ובכך להתמקד יותר טוב.
צפייה קצרה על יונים ברחוב או תרנגולות בחצר תוכיח לנו כי הראייה שלהם אינה טובה במיוחד והם מנקרים לרוב מספר פעמים עד שהם מצליחים ללקט את הגרגרים אותם רצו.
הסיבה לכך היא מיקום העיניים אצל עופות אלו- העיניים ממוקמות בצידי הראש ואין למעשה שום חפיפה בשדה הראיה שלהן (אין להן ראיה סטריאוסקופית). היתרון במצב זה הוא שהיונים והתרנגולות מסוגלים לראות כמעט 300 מעלות של הסובב אותם ללא להניע את ראשם כלל! זהו יתרון חשוב מאוד לבע"ח שצריכים לפקוח עין ולהיזהר מפני טורפים. החיסרון הוא שהיכולת של עופות אלו להעריך מרחק היא גרועה. לכן הנעת הראש קדימה אחרוה נותנת להם את מימד העומק החסר (בזמן שהראש נע עצמים המצויים קרוב יותר לעיניים "ינועו" מהר יותר מעצמים רחוקים).
בשנת 1978 ד"ר פרוסט (Barrie J Frost) הראה שיונים שהלכו על "מסלול הליכה" לא הניעו את ראשם. ההסבר הוא שבמצב כזה הסביבה נשארת קבועה יחסית ליונה ולכן אין צורך ב"תיקונים" של הראש על מנת לשמור את התמונה קבועה.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • חגית

    לא הבנתי בסוף

    למה הכוונה ב"מסלול הליכה"?
    מסלול שבו התמונה בצדדים נשארת קבועה כל הזמן? משהו אחר?
    תודה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    הכוונה להליכון

    הכוונה ל'הליכון' כמו כזה שיש בחדר כושר, למשל. וכשהולכים על הליכון, אכן - התמונה בצדדים נשארת קבועה כל הזמן.

  • אסף

    מספר גדול יותר של עיניים

    אם זה יתרון אבולוציוני לראות ב360 מעלות וגם לראות באופן ממוקד, זה לא קצת "מוזר" שאין אף חיה "מפותחת" עם יותר משתי עיניים?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אסף
    באבולוציה לכל תכונה יש את המחיר שבא איתה והשאלה ששואלים הוא האם היתרון שהיא מביאה מפצה על המחיר שהיא עולה. עין שניה מביאה את היתרון המובהק של הוספת מימד העומק המאפשר הערכת מרחקים ומיקום במרחב. עין שלישית ויותר, לעומת זאת, לא מביאות ליתרון משמעותי וכן באות במחיר אנרגיתי לא נמוך. על מנת לתת מענה לצורך באיסוף מידע חזותי מכל המרחב קיימת התכונה בה ניתן לסובב את הצוואר בכ-180 מעלות, ואצל בעלי חיים מסויימים (כמו הינשוף) אף יותר במחיר אנרגיתי נמוך בהרבה.

    דבר נוסף הוא שלא תמיד הפתרון שמתקבל הוא הפתרון האידאלי. יכול להיות שרצף של עיניים סביב הראש הוא הפתרון האידאלי ושהמחיר לו נמוך, אבל היות והאבולוציה אינה יוצרת תכונות יש מאין אלא מביאה להתפתחות הדרגתית, יתכן ושלבי הביניים המובילים אל התוצר "עולים יותר מדי" ונותנים יתרון קטן מדי אם בכלל ועל כן האבולוציה לא התקדמה בנתיב הזה.

    מקווה שעזרתי
    ארז