ההוכחות לכך שכרומוזום 2 של בני אדם נוצר כתוצאה מאיחוי של כרומוזומים 2p ו-2q שרואים בקופי אדם מסתמכות על אזורים מסוימים שקיימים בכל הכרומוזומים שנקראים טלומרים (telomeres) וצנטרומרים (centromeres).

הטלומרים הם רצפים חוזרים שממוקמים בקצוות הכרומוזומים של יצורים אאוקריוטים (בעלי גרעין), ותפקידים למנוע איבוד של מידע גנטי בזמן חלוקה ולשמש כקוצבי זמן ל-DNA. בתהליך חלוקת ה-DNA אופן השכפול גורם לכך שקצוות הגדילים אינם יכולים להשתכפל, כך שבכל חלוקה גדילי ה-DNA מאבדים מעט מאורכם. אילו הקצוות היו מכילים מידע גנטי נחוץ, התא היה מאבד את אותם הגנים לאחר החלוקה והתא החדש שנוצר לא היה מתפקד בצורה ראויה. יצירת הטלומרים, שהם אזורים ללא אינפורמציה גנטית נחוצה, מוודאת שלמרות אובדן של כ-100 זוגות בסיסים בכל חלוקה המידע הגנטי החיוני נשמר בתא החדש. קיצור הטלומרים בכל חלוקה מאפשר גם ביקורת על מספר חלוקות התא, ומקיים מנגנון שגורם למוות מבוקר של התא לאחר מספר מסוים של חלוקות.

בזמן שכפול ה-DNA וחלוקת התא הכרומוזומים שמשתכפלים ממשיכים להיות מחוברים באזור בעל רצף מיוחד שנקרא הצנטרומר (מכיוון שלרוב הוא נמצא באמצע הכרומוזום). אזור זה מתחבר אל חלבונים מסוימים שמושכים כל אחד מהכרומוזומים אל הקצוות המנוגדים של התא.

שרטוט של הכרומוזומים המאוחים

כשבוחנים את הרצף של כרומוזום 2 האנושי, ניתן לזהות רצפים המאפיינים טלומרים לא רק בקצוות הכרומוזום, אלא גם באזור במרכז הכרומוזום שהוא אזור האיחוי בין שני הכרומוזומים שמוצאים בקופי האדם. כמו כן, הצנטרומר בכרומוזום 2 החדש מקביל לצנטרומר בכרומוזום 2p, אך ניתן למצוא רצף צנטרומרי גם באזור המקביל לצנטרומר בכרומוזום 2q. ממצאים אלו מוכיחים מעבר לכל ספק שבמהלך האבולוציה התרחש איחוי בין שני הכרומוזומים, ולא להיפך.

מאת: אוני צברי
המחלקה לכימיה ביולוגית

• מ00000ש

כרומוזומים

כמה כרומוזומים יש בכל תא של בני אדם?

• LIOR

אפשר קישור למאמר ?

אפשר קישור למאמרים שמוכיחים כי לטלומרים ולצנטרומרים רצפים איחודיים שלא קיימים באזורים אחרים לא מקודדים בין הגנים בכרומוזומים ?
    אפשר קישור למאמרים שמסבירים איך על כרומוזום 2 האנושי קיימים שני צנטרומרים ובכל זאת הכרומוזומים מצליחים להפרד בתהליך המיטוזה איך לא נוצר מצב שחוטי הכישור מתחברים לשני הצנטרומרים וקורעים את הכרומוזום לגזרים שלב האנפאזה ?
    אפשר להבין איך זה שהמדע לא יודע כלום על הקשר בין כמות הכרומוזומים לבין סוג החייה (חיות קטנות יכולות להיות עם הרבה כרומוזומים חיות גדולות יכולות להיות עם מעט ) . יתרה מכך ישנם בעלי חיים נוספייםם עם כמות כרומוזומים כמו הקופים 48 כמו ארנבות עכברים תפוחי אדמה עלי טבק ועוד ועוד , ובעלי חיים נוספים עם כמות כרומוזומים כמו בני האדם 46 כמו אנטילופות ושריפסים . וזה כשאנחנו בעידן שעדיין לא מיפו את כמות הכרומוזומים מכל היצורים החיים בכלל לא גילו את כל היצורים החיים .
    אז איך מצד אחד אין לכם מושג מה הקשר בין כמות הכרומוזומים לבין סוג החייה ומצד שני בגלל שיש לבני אדם וקופים כמעט אותו כמות כרוממוזומים אתם בטוחים מעל לכל ספק שהתפתחנו מהקוף ?
    שאלות שלי רציניות לא קבלתי תשובות באוניברסיטה על השאלות האלה מהמומחים בתחום אולי אתם תוכלו לעזור לי להבין תודה!

• גל חליוה

לקוף מספר גנטי כמו לאוטיסטים מניין שעות היממה

האם האוטיסט הוא הנחוליה בין אדם הראשון לאדם הווה בן נח

• אריק

בנושא האיחוי

מה ההשפעות של איחוי כזה? יודעים מדוע הוא התקבע בסופו של דבר בענף המוביל אלינו? (זה הגיע הרי מפרט בודד..)

• דניאל

איחו כרומוזולי

בהנחה שאיחוי כזה התרחש(ואין לי ספק)
    ולשימפנזים יש 48 כרומוזומים
    ואצל האדם היה איחוי..
    אין זה אומר שהיה צריך להיות 47 ?

• אלדד

לא.

משום שהצאצא מקבל מחצית מהכרומוזומים מהאמא ומחצית מהאבא.
    ולכן יהיו לנו 2 כרומוזומים מאוחים