הי אורלי,
שאלת שאלה מאוד מעניינת, שינויים בשיער שלנו הפכו למשהו כל כך נפוץ וכל כך זמין ורובנו לא יודעים איך התהליך עובד.
אבל בשביל להבין איך עובד תהליך החלקת השיער, צריך להתחיל עם מבנה השערה וממה בכלל נובעים ההבדלים בין סוגי השיער השונים. השיער שלנו (וכאן אני מתייחסת לחלק החיצוני של השערה אותו אנחנו רואים) בנוי מכמה שכבות, כאשר הפנימית והעיקרית מבניהן נקראת הקורטקס. הצורה של שכבה זו נקבעת גנטית והיא שקובעת אם השיער יהיה מתולתל או חלק. תדמייני גליל גמיש דק וארוך עם היקף עגול, ככה נראה הקורטקס של שיער חלק. גליל דומה אבל עם היקף בצורת אליפסה נותן מבנה של שיער מתולתל.  כאמור, המבנה הזה נקבע על ידי הגנטיקה האישית של כל אחד. אותו גליל, הקורטקס של השערה, מורכב בעיקר מחלבון שנקרא קרטין. את הקרטין אפשר לדמיין כסיבים ארוכים בתוך השערה (קצת כמו המון חוטי חשמל מיקרוסקופיים בתוך כבל חשמל גדול). הסיבים הללו מחוברים זה לזה ע"י קשרים כימיים: קשרי מלח, קשרי מימן וקשרים די-סולפידיים, והם אלו שמייצבים את כל המבנה.

מבנה השערה.
קשרי מלח הם קשרים אלקטרוסטטיים שנוצרים בין אטומים טעונים חיובית ושלילית בסיבי הקרטין וקשרי המימן הם קשרים שנוצרים בין אטומי מימן ואטומי חמצן בסיבי הקרטין (בהסבר מאוד כללי). אלו קשרים חלשים יחסית אשר ניתנים לפירוק די בקלות, למשל ע"י מים או ע"י חימום. בגלל זה בדרך כלל עושים פן אחרי חפיפת השיער. הקשרים הללו נפתחים ואז ניתן לעצב את השערה איך שרוצים (עם מחליק שיער או עם מתלתל שיער). הקשרים אז נסגרים מחדש בצורה שהכתבנו לשערה. הסיבה שפן הוא זמני ביותר נובעת מכך שלאט הקשרים חוזרים למצבם הראשוני. הלחות באוויר פותחת את קשרי המימן מחדש והם נסגרים בצורה הטבעית שלהם. וגם כמובן, בשלב מסוים אנחנו רוצות לחפוף את השיער...

ועכשיו לקשרים הדי-סולפידיים, פה הסיפור נהיה מעניין יותר. הקרטין הוא אחד החלבונים שמורכבים מהכמות הגדולה ביותר של חומצת האמינו ציסטאין. אבן הבניין הזו של הקרטין הינה מולקולה שבקצה שלה ישנה קבוצת סולפהידריל, המורכבת מאטום מימן ואטום גופרית (SH). קבוצות אלה בדרך כלל מאבדות את אטום המימן שלהן בתהליך שנקרא חימצון ואז שני אטומי הגופרית נקשרים זה לזה ויוצרים את הקשר הדי-סולפידי (קשר גופרית S-S). קשר הגופרית הינו קשר קוולנטי, זהו קשר חזק שעל מנת לפתוח אותו יש צורך בשימוש בחומרים כימיים שיחזירו את אטום המימן וייצרו מחדש את קבוצת הסולפהידריל. זה מה שקורה בתהליכי החלקה כימיים.

בהחלקה הכימית משתמשים בחומרים שפותחים את קשרי הגופרית בקרטין שבשערה. מדובר בחומרים שתורמים אטום מימן לכל אטום גופרית בקשר. זהו תהליך של חיזור קשר הגופרית והפיכתו חזרה לשתי קבוצות סולפהידריל[-S-S-]  =>  [-SH  HS-]  . ישנם כמה סוגים של חומרים המשמשים כפותחי קשר גופרית בהחלקת שיער והם שונים זה מזה בחוזקם. לפני כל טיפול מסוג זה מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע על מנת לאפיין לאיזה חוזק של חומר סוגי שיער שונים יזדקקו. שימוש בחומר חזק מידי יוכל לפגוע בשיער באופן מיותר ושימוש בחומר חלש מידי אולי לא ייתן את האפקט הרצוי וייתן תוצאה חלקית בלבד (וחבל על הזמן והכסף).  בכל מקרה, בשלב הראשון בתהליך ההחלקה השיער יישטף (פתיחת קשרי מימן זוכרת?) וינוקה מקשרים ואז ימרחו עליו את החומר שיחזר את קשרי הגופרית. לפי סוג השיער יקבע כמה זמן תצטרכי לשבת עם החומר על השיער. בשלב השני יחליקו את השיער ובשלב השלישי ימרח חומר מחמצן (שנקרא חומר מנטרל), שתפקידו לסגור בחזרה את קשרי הגופרית שפתחנו. לסיכום, הרעיון הוא שאנחנו פותחים את קשרי הגופרית, מסדרים את השיער כרצוננו (אותו הרעיון מיושם גם כשרוצים לעשות תלתול קבוע) ולבסוף סוגרים אותם חזרה כאשר השיער נמצא במבנה אותו בחרנו. עכשיו הקשרים ייצבו את המבנה החדש. כאשר החלקה מסוג זה מתבצעת כראוי השינוי בשיער יהיה קבוע מכיוון ששינינו את הקשרים הקוולנטיים שמחזיקים את מבנה השערה, קשרים אלו לא יפתחו בחשיפה למים. אך יש לזכור שהשינוי נעשה רק לשיער החיצוני כמובן, השיער החדש שיגדל יהיה השיער הטבעי איתו נולדת ואז בהתאם לקצב התארכות השיער שלך ואופי תילתולו יהיה צורך בטיפול נוסף.

החלקה מאוד נפוצה היום היא זו הקרויה החלקה יפנית, החלקה זו אמורה להיות "בריאה יותר לשיער" מכיוון שמשלבת גם חומרי הזנה לשיער בזמן הריסתו (שימי לב לניסוח) ומשתמשים בה בחומרים יחסית חלשים להרס מבנה קשרי הגופרית ועל כן הטענה היא לפגיעה נמוכה יותר מאשר בהחלקות אחרות. בנוסף, כאן יישור השיער נעשה עם מגהץ שיער השומר על  חום קבוע ואמור לספק תוצאות אחידות  יותר.
אבל - יש לזכור שבכל אחת מהשיטות מדובר בתהליך חודרני לשערה, כך שאי אפשר להגדיר אף אחת מהן כבריאה. חשוב לכן ללכת לבצע את ההחלקה אצל בעל מקצוע שיוכל גם הוא לתת לך תשובות לשאלות הרבות שיצוצו בהמשך.

סוג החלקה  נוסף הקרא החלקה ברזילאית, כאן לא פותחים קשרים ומחברים מחדש, אלא מורחים על השיער תערובת מסוימת המכילה קרטין. אותו קרטין מלאכותי יתחבר לקרטין הטבעי של השערה שלך, במקומות בהם השערה סדוקה למשל, ליצירת סוג של מבנה מלאכותי חדש. בתהליך הזה לא משנים את המבנה הפנימי של השערה אלא רק מוסיפים משהו חיצוני אשר יורד באיטיות עם כל חפיפה. חשוב לדעת שבהחלקה זו נעשה שימוש בחומר מאוד לא ידידותי, שנקרא פורמאלדהיד. מדובר במולקולה נדיפה שיכולה להיקשר לאבני הבניין של החלבונים בגוף (ואם היא תגיע לדנ"א תיקשר גם אליו ולכן נחשבת מסרטנת). חומר ההחלקה אמנם מונח על השערות, אבל בואי לא נשכח שאלה מחוברות לך לראש. בקיצור, כדאי להימנע מחשיפה לחומר זה.

לסיכום, בכל השיטות מנצלים את תכונותיהם של הקשרים האחראים למבנה השערה. עיצוב השיער אחרי פתיחת הקשרים החלשים יחזיק לזמן מוגבל. תוספת של חלבון מלאכותי ליצירת קשרים נוספים בתוך השערה וייצוב מחדש יחזיק לזמן ארוך יותר אך גם הוא הפיך, כי החומר יורד מהשיער באיטיות. רק פתיחתם של הקשרים הקוולנטיים החזקים שבשערה, קשרי הגופרית, וסגירתם מחדש בעיצוב הרצוי יקבע את המבנה באופן שאינו הפיך, אך רק לחלקו החיצוני של השיער כמובן. ומילה אחרונה – זכרי שבכל אחת מהשיטות את פוגעת בשיערך וכדאי להקדיש גם לכך מחשבה או שתיים.

מאת: רותם תדהר
המחלקה לכימיה ביולוגית

• הילה אברהם

האם אפשר לשנות את השיער גם מבפנים?

כשהייתי קטנה השיער שלי היה חלק וכשגדלתי הוא הפך למתולתל
    חשבתי שכמו שהשיער שלי השתנה בתהליכים פנימיים כך אולי אפשר לשנות אותו בחזרה בתהליכים פנימיים
    אשמח עם תעני לי תשובה

• ספיר

האם כל חומר עם מימן שנניח על

האם כל חומר עם מימן שנניח על השיער יפתח את קישרי הגופרית והתווסף למולקולה ? והאם חומר מחמצן ששמים בסוף כדי לסגור את הקשרים הוא גם מזיק או מסוכן? תודה מראש על המאמר הנפלא והמחכים

• עדי

השפעת מלח על החלקה

אשמח לדעת מדוע עלי להשתמש במוצרים שאינם מכילים מלח בכלל ומלח שולחן בפרט כאשר אני עושה החלקה?
    מחיר השמפו לאחר החלקה שערורייתי והייתי רוצה לדת מדוע לא אוכל להשתמש בשמפו רגיל? תודה,

• אלינור

כיצד משפיע חום המחליק על חוזק

כיצד משפיע חום המחליק על חוזק השערה?

• פזית

היי כתבה מעניינת לכל מי שחובב

היי כתבה מעניינת לכל מי שחובב שיער תודה שאלה בהוראות להחלקה רשום פתיחת חמצן אקטיבציה ההיתי שמחה להבין תודה

• מאיר

שלום רותם תדהר ותודה רבה לך

שלום רותם תדהר ותודה רבה לך על ההסבר המדהים!!!
    רציתי רק לשאול, אמרו לי שהפורמלין מזיק רק מתי שמעבירים עליו מחליק שיער שאז יוצא אדים והאדים האלו של הפורמלין רק הם מזיקים לבריאות, האם גם מתי שהפורמלין יבש הוא יכול להזיק???
    תודה רבה!!!!!!!!!!!

• לינוי

החלקה חד פעמית

האם הפורמלהיד מסוכן אם עושים החלקה רק פעם אחת?

• אירית

קראתי רגע לפני שביצעתי את ההחלקה...מזל...

ערך עצום יש לכתבה זו כל הכבוד !
    הגעתי אל הכתבה בחיפוש אחרי החלקה רגע לפני שרציתי לבצע החלקה.
    הארת את עיניי ובטח את עיני רבות שמתפתות לאופנה...
    אשמח לכתבה נוספת על לק ג'ל שאני מאוד אוהבת לעשות אבל מעוניינת להבין לעומק תרתי משמע.. (אקרא אותה בשקיקה רבה..).
    תודות רבות !

• סיגל

החלקת קרטין

הספר שלי ( פעם ראשונה שאני עושה אצלו החלקה) עשה לי החלקת קרטין. הוא חפף לי לפני את השיער ועל שיער רטוב מרח לי את החומר.
    חיכיתי שעה וחצי (על שיער רטוב) ואז יבש לי עם פן ואמר לי לי לחפוף לאחר שלושה ימים.. תמיד עשו לי החלקה על שיער יבש והשתמשו במייבש קרמי. האם הוא נהג נכון ?

• אורלי

החלקה יפנית

האם החלקה יפנית של אינדולה טובה? הספר אמר שעושים זאת על שיער רטוב האם נכון?

• קורל

תודה על ההסבר המפורט!!!

זה האמת גרם לי לרדת מעניין ההחלקה...תודה:)

• רפאל אלימלך

החלקה

לרותם תידהר שלום
    שמי רפאל אלימלך אני חיי בקנדה מונטריאול ואני מוכר מוצריי שיער לספרים מאוד היתרשמתי מהידיעה שלך
    חשבתי לייצר החלקה ברזילאית מה אתה מציעה לי לעשות כפי שהבנתי מהכתבה שלך שהתה לו ממליץ על החלקה ברזילאית תודה מצפה לי תשובה רפאל אלימלך

• אורטל

• שרה

החלקת משי מהי?

החלקת משי מהי? מהם החומרים ?האם הם מוחדרים לקשרי השערה כמו החלקה יפנית או חיצוני כמו ברזילאית? חברת chi מיבאת את החומרים.
    תודה על ההסברים המקצועיים.

• לידיה

ננוקראטין סיסטם מגע הקשמיר   - מהי שיטה זו?

ישנה שיטה חדשה ללא החומר המסוכן. אפשר להסביר בבקשה מהי השיטה ומהם החומרים?

• מור