כרגע אין עדויות חותכות המצביעות על הימצאות חיים על פני המאדים. יש מדענים הטוענים שהתנאים השוררים על פני המאדים (לפחות באזורים מסוימים) יכולים לאפשר קיומם של חיים ולו פרימיטיביים ביותר (קרי חיידקים).

מאדים נחשב מזה מאות בשנים כמועמד סביר לכוכב לכת המקיים חיים לצד כדור הארץ; מספר סיבות תורמות לכך: (1). כבר במאה ה 17 אסטרונומים זיהו שלכוכב כיפות קרח בקטבים. בסוף המאה ה18 הוכח כי כיפות אלו גדלו וקטנו לסירוגין במהלך הזמן כפי שעושים הקטבים על פני כדור הארץ לאורך עונות השנה. (2). במאה ה19 התגלה שאורך היום על פני המאדים וכן זווית הנטייה שלו ביחס לציר הניצב למישור הסיבוב סביב השמש דומים מאוד לזה של כדור הארץ. (3). בסוף המאה ה19 נצפו ע"י מיקרוסקופים תעלות ארוכות ועמוקות באזורים מסוימים על פני הכוכב. אסטרונומים שונים האלו את ההשערה שתעלות אלו הן שרידים של עבודה אותה ביצע גזע עתיק (אותן תעלות היוו את ההשראה לתסכית מלחמת העולמות של ה. ג. וולס). בהמשך, עם השיפור ביכולת התצפית התברר שתעלות אלו היו טעות אופטית.

בשנת 1976 נחתו 2 חלליות ויקיניג על פני המאדים ובין שאר הניסויים שביצעו נבדקה האפשרות של קיום חיים על פני המאדים. אחד הניסויים שבוצעו הניב תוצאות שהפתיעו את החוקרים, כאשר דגימה של אדמת המאדים נחשפה למים וחומרי מזון נצפתה עליה בפליטה של פחמן דו חמצני מהדגימה; עליה זו יכולה להצביע על פעילות של חיידקים. בבדיקות חוזרות של הנתונים שהתקבלו הופיעו מספר סימני שאלה לגבי מהימנותם. מאז ועד היום נטוש ויכוח חריף לגבי תוצאות אלו ועדיין לדעת רוב המדענים אין הן מהווים הוכחה לחיים על המאדים. מדענים אחרים, המאמינים כי הבדיקות הוכיחו מעל לכל ספק את הימצאות חיים על המאדים, נתנו לאחרונה (2006) שם לאותו חיידק מאדימי: Gillevinia strata. בשנת 1996 התפרסם מאמר בעיתון מדעי נחשב שדיווח על עדויות להימצאות בקטריות פרימיטיביות על פני המאדים.

המאמר מתייחס לממצאים שהתקבלו מבדיקה של מטאוריט (ALH84001) שנמצא באנטרקטיקה ומאמינים שהגיע ממאדים לפני כ13,000 שנה (הסלע עצמו נוצר על המאדים לפני כ 4.5 מיליארדי שנים). בין השאר, הממצאים הצביעו על תרכובות הזהות בהרכבן לתוצרי הפירוק של בקטריות לאחר מותן, תצורות גבישיות האופייניות לפעילות חיידקית ומבני פחמן היכולים להוות חלקים מחיידקים מאובנים. גם לגבי עדויות אלו קימות לא מעט סימני שאלה ודי ברור שאינן מהוות את ה"אקדח העשן" לו כולם קיוו (קרי- הוכחה חותכת לחיים על המאדים).

לאחרונה, לאחר נחיתת הגשושה אופרטיוניטי (Opportunity) על פני המאדים, פרסמה NASAתמונות המהוות לטענתה עדות לאפשרות שמים נוזליים זורמים לעיתים על פני מאדים (התמונות לא הראו זרימת ממים ממשית אלא רק עדויות). גם עדויות אלו אינן חד משמעיות מכיוון שיתכנו סיבות נוספות לתבניות שנצפו (ראה תמונה) אך אין ספק שהאפשרות כי קיימים מים נוזליים זורמים על פני המאדים נותנת רוח גבית לאפשרות של קיום חיים על פני הכוכב האדום.


התמונות נלקחו מויקיפדיה ואתר NASA

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • דני

    עדיף לסדר את החיים פה

    https://www.facebook.com/dalia.peleg/posts/2125322394153264?__tn__=-R