השאלה המקורית: מהם קולטני כאב? איך אפשר להוכיח שבעלי חיים חשים כאב?


צבי שלום ותודה על שאלתך,

תחושת הכאב אצל בעלי חיים היא נושא מורכב. מצד אחד בני אדם עצמם הם בעלי חיים, ולכן נראה לנו טבעי שבעלי חיים אחרים חשים גם הם כאב בצורה דומה לנו. מצד שני, בעלי החיים שונים מאיתנו. מערכת העצבים שלנו, שאחראית על תחושת הכאב, שונה מזו של בעלי חיים אחרים. האם בני האדם ובעלי החיים תופסים את הכאב בצורה דומה? ואיך אפשר להוכיח שיצורים חיים שאינם מסוגלים לדווח על תחושותיהם במילים חשים גם הם כאב?

מהו כאב?
ראשית עלינו להגדיר מהו כאב. כאב מוגדר כטווח רחב של חוויות תחושתיות ורגשיות בלתי נעימות שקשורות בנזק עתידי אפשרי או בנזק ממשי לרקמה. הרגישות לכאב והתגובה לכאב הכרחיים להישרדותו של יצור חי. הכאב מאותת ליצור "אתה נמצא בסכנה, התרחק במהירות!" אלמלא תחושת הכאב לא הייתה ליצורים חיים האפשרות להגן על עצמם מפני פגיעה ברקמה או לפחות לצמצם אותה. זו הסיבה שבגללה פרטים בעולם החי שנולדים עם פגם ביכולת לחוש כאב נפצעים בקלות ורובם מתים בגיל צעיר.

איך מועבר אות הכאב?
כשקורה נזק לרקמה או כשיש חשש לנזק אפשרי, הגוף מפריש כימיקלים שנקלטים על ידי קולטני כאב שנקראים "נוסיספטורים". הקולטנים האלה נמצאים בקצות העצבים בעור, בשרירים, במפרקים, בעצמות וברוב האיברים הפנימיים.כשנקלט בהם מידע על קיומו של הכימיקל, הם מתרגמים אותו לפוטנציאל פעולה (אות חשמלי עצבי) בתא העצב. המסר החשמלי הזה מועבר דרך עצבי חוט השדרה עד למרכזים שאחראים על הכאב במוח.


אות חשמלי מוביל מידע על כאב למוח | אנימציה: Laurentaylorj, ויקיפדיה

את מסלול הכאב אפשר לחלק לשני חלקים עיקריים: הראשון והמיידי ביותר הוא קליטת הגירוי בקולטני הכאב, ובעקבותיה תגובה מיידית ורפלקסיבית. לאחר מכן המידע מגיע למוח, שמעריך את מקום הכאב, עוצמתו ומידת אי הנעימות שהגירוי גרם.

את החלק הראשון אפשר למדוד גם אצל בני אדם וגם אצל בעלי החיים. אפשר למשל לצפות בתגובה הרפלקסיבית של הרחקת היד או הגוף כולו במגע עם גירוי מסוכן כמו אש. קולטני כאב נמצאו אצל מגוון רחב של בעלי חיים, כולל חסרי חוליות, ואצל חלקם אף נצפתה תגובה רפלקסיבית דומה לזו של בני האדם.

החלק השני הוא סובייקטיבי ואי אפשר למדוד אותו ישירות אפילו אצל בני אדם. מדובר כאן בפרשנות המודעת והרגשית לקלט הגירוי. במקרה של יד שנכוותה, התגובה המיידית, שאינה תלויה במוח, תהיה להרחיק את היד ממקור האש. רק לאחר מכן יגיע זמנו של המוח לפענח את מה שקרה באופן מודע ותתקבל תחושת כאב או סבל.

היות שבעלי החיים אינם יכולים לתאר לנו את פרשנותם לכאב, אחת הדרכים המקובלות להעריך את תחושת הכאב שלהם היא במעקב אחרי התנהגותן. הרעיון שעומד מאחורי הגישה הזו הוא שאם חיה מגיבה בצורה דומה או מקבילה לזו האנושית, אפשר כנראה להניח שהיא חשה כאב בצורה דומה לנו.

כשחיות ממעטות באכילה, כשהתנהגותן החברתית משתנה, כשהן ממאנות להשתמש באיבר הפגוע או לגעת בו ומתרחקות מאזור הפגיעה, ובעוד שלל התנהגויות דומות אחרות, נסיק שהן חשות כאב. יש גם מדדים נוספים שאפשר לבדוק, כגון שינויים בנשימה, שינוי בלחץ הדם, ושחרור של הורמוני עקה (סטרס).

 מקובל לחשוב שעל מנת שבעל חיים יחוש כאב בצורה דומה לנו, צריכה להיות לו מערכת עצבים מפותחת עם קולטנים מתאימים, עליו להפגין שינויים פיזיולוגיים והתנהגותיים בעקבות הכאב ולהציג ירידה בתגובה לגירוי כשנותנים לו משככי כאבים. כמו כן צריכה להיות לו יכולת קוגניטיבית (חשיבתית) גבוהה יחסית.

מאחר שהפרשנות לכאב היא סובייקטיבית ומשתנה גם בין אנשים שונים, קשה לקבוע בוודאות איך היא מתרחשת אצל בעלי החיים. לכן הנושא שנוי עדיין במחלוקת. מסיבות מוסריות ואתיות המחקר של הנושא הזה בעייתי ומכוני המחקר כפופים לכללים מחמירים שנועדו לצמצם ככל האפשר את הפגיעה או הסבל שנגרמים לבעלי חיים בניסויים. וכמובן יש להימנע מפגיעה בבעלי חיים גם בחיי היומיום.

בומרנג – בחזרה אליך
מהי לדעתך הסיבה לכך שאפשר לבצע ניתוחי מוח בלי הרדמה ובלי לתת משככי כאבים?

2 תגובות

  • אורי

    אבל כן נעשו אלפי מחקרים על זה

    אבל כן נעשו אלפי מחקרים על זה. בוטום ליין, מבחינה ביולוגית-כימית והתנהגותית, אצל יונקים עופות וזוחלים אין ספק שהם חווים כאב ואף סבל באופן לא שונה בהרבה מאיתנו.
    לא צריך ללכת רחוק, ניסית להכאיב לכלב או חתול? אין ממש ספק לגבי זה שהם מרגישים את זה כמונו.

  • שקד

    לפי הקריטריונים המוצגים כאן בעלי חיים בהחלט חשים כאב

    קראתי את המאמר, הוא מעולה כפתיחה לנושא אך חסרה בו התשובה לגבי - האם בעלי חיים חשים כאב. יש לכך השלכות מוסריות משמעותיות ולכן חשוב שיופיעו במאמר דוגמאות ממחקרים ותצפיות שמראות שבעלי חיים חשים כאב. הרי אנחנו יודעים שחולייתנים חשים כאב, אנחנו נותנים משכחי כאבים לחתולים, כלבים, פרות ווסוסים. מחקרים הוכיחו שדגים חשים כאב. כך שלפחות לגבי חולייתנים יכולה להיות כאן תשובה יותר ברורה. דוגמה לגבי דגים: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0168159104000498 אני חושבת שכדאי מאוד לערוך את המאמר ולהוסיף לו את המדיע ואת המסר הברור הזה. זה נושא רגיש מכיוון שאנשים רבים אומרים שבעלי חיים לכאורה לא מרגישים כאב ולכן ניתן לפגוע בהם.