השאלה המקורית: איך עובד מרכך שיער (קונדישינר) על השערות? האם הוא תלוי בצבע העור, בגנים או בגורמים אחרים?


כולנו נתקלנו בוודאי בפרסומות למרככי שיער, שהציגו כוכבי קולנוע ודוגמנים מנופפים בגאווה בשיערם הבוהק. אבל למה לנו להשמש בכלל במרכך שיער? איך הוא עובד? ומה ההבדל בין כל המרככים שמציעים לנו? כדי לענות על השאלות הללו אנחנו צריכים להבין קודם איך מורכב השיער.


מבנה השערה | תרשים: אנה לוצ'יה ואסקז וילה ושותפיה, BMC Biotechnology

שיער הוא סיב חלבון שצומח מתוך זקיק שמובנה בתוך העור שלנו. בפשטות, השערה היא בעלת מבנה גלילי ומורכבת משלוש שכבות עיקריות (מהפנימית ביותר ועד לחיצונית ביותר):

האזור הפנימי ביותר הוא ליבת השערה, שהתאים בו מפוזרים בצורה בלתי-מאורגנת ומרכזו חלול. מסביב לליבה נמצאת קליפת השערה, השכבה האמצעית והעבה ביותר, המורכבת מצברי תאים צמודים שמכילים גם את הפיגמנט מלנין שמעניק לשיער שלנו את צבעו. השכבה החיצונית ביותר היא הקוטיקולה, שמורכבת מכמה שכבות של תאים מתים, קצת בדומה לקשקשי דגים או גג רעפים. זו גם השכבה המעניינת ביותר לענייננו, היות שהיא החיצונית ביותר.

מדוע אנחנו זקוקים למרכך שיער?
שיער נראה טוב כשהקשקשים בשכבת הקוטיקולה צמודים היטב זה לזה, כך שהמבנה שלה נראה שטוח. המבנה השטוח מחזיר את האור באופן מיטבי, כך שהשיער נראה חלק ומבריק.

מה שמאפשר לקשקשים לשמור על מבנה חלק ושטוח הוא חומר בשם חֵלֶב, שמופרש מבלוטות החלב בבסיס השערות. החלב משמן את השערות ומונע מהן להתייבש, אך גם יוצר לכלוך.


שערת אדם במיקרוסקופ אלקטרונים סורק | צילום, בריאן בנדלי;  נלקח מהאתר NISE לחינוך מדעי

לחלק החיצוני של השיער יש מטען שלילי מעט, שמושך אליו חלקיקי לכלוך בעלי מטען חיובי. רבים מהחומרים האלה, כגון פיח, הם חומרים דוחי מים (הידרופוביים), ולכן לא יורדים גם במקלחת רגילה. כדי להסיר את הלכלוך צריך להיעזר בשמפו, שמורכב ממולקולות "אמפיפיליות", כלומר כאלה שנמשכות גם למים וגם לשמן. השמפו נקשר היטב לחלב, וכשאנחנו שוטפים אותו במים הוא  לוקח איתו את הלכלוך השמנוני, יחד עם החלב שמקיף את השיער. בנוסף, שמפו מכיל לרוב חלקיקים טעונים שלילית, שמסייעים בקשירת החלקיקים החיוביים שבלכלוך.

עכשיו השיער נקי מלכלוך ואנחנו מרגישים מצוין, אך לצערנו הוא גם חופשי מהחלב שהחליק אותו ואפשר לקשקשי הקוטיקולה להישאר שטוחים. יתרה מזאת, כיוון שהחלקיקים החיוביים נעלמו גם הם עם השמפו, המטענים השליליים שנותרו על הקשקשים דוחים זה את זה וגורמים לקשקשים להתרומם ולהתרחק. בגלל זה האור שפוגע בשיערנו נוטה להתפז ולהיבלע. הקשקשים הזקופים גם נתפסים בקשקשים של השערות הסמוכות, ונותנים לשיער מראה נפוח. אגב, נזק דומה לשיער עלול להיגרם גם מחשיפה ממושכת לשמש או מסיבות אחרות.

מה עושה מרכך השיער?
נשארנו עם שיער יבש מאוד ובעל מטען שלילי שפוגם במראהו. כדי להשיב לו את הברק המקורי צריך להשיב לו את מה שאיבד, כמובן. נזדקק לשם כך לחומר שומני במקום זה שאבד ולמטענים חיוביים שיאפשרו לקשקשי הקוטיקולה לשוב למקומם.

כאן בדיוק נכנס לתמונה מרכך השיער. מרככי שיער מכילים מרכיבים רבים, שהעיקריים מביניהם מבחינתנו הם חומרים פעילי שטח טעונים חיובית שנקראים "סרפקטנטים קטיוניים". המולקולות האלו מכילות קבוצות טעונות חיובית שנמשכות חזק למטען השלילי של השיער ועוטפות אותו. חומצות חלשות שנמצאות במרכך מעלות את החומציות של סביבת השיער וכך מחזקות את הקשרים הקיימים בין הקשקשים שעל כל שערה. כך הקשקשים נצמדים מחדש והשיער חוזר למראהו החלק.

רוב מרככי שיער גם מכילים חומר שומני כלשהו שמחליף את החלב שהיה על השיער. לרוב מקובל להוסיף תרכובות המבוססות על צורן, אך חברות שונות משתמשות בהרכבים שומניים אחרים, ולמשל מוסיפות שמן קוקוס. עם זאת, הפעילות הבסיסית של כל המרככים היא זהה.

מה עשוי להשפיע על מראה השיער?
כמו בתכונות רבות אחרות, גם השיער מושפע מאוד מגורמים גנטיים וסביבתיים. לחלקנו יש שיער שומני יותר ולאחרים שומני פחות, בהתאם לכמות בלוטות החלב שבקרקפת ותפקודן. גם צבע השיער משפיע על המראה שלו ועד כמה הלכלוך יבלוט עליו. 


מגוון צבעי שיער | צילומים: ג'ג'וטאקיולר, ראמה, ג'סטרו ומאטבק, ויקיפדיה

אורך השיער עשוי להשפיע גם הוא על כמות הלכלוך שנלכד בשיער ועל הנטייה של השיערות להסתבך זו בזו. חוזק שורשי השיערה בעור הקרקפת משפיע על הנטייה של השיער לנשור במצבים מסוימים והדוגמאות עוד רבות. עם זאת, אופי הפעולה של מרככי השיער זהה בבסיסו, והשפעתם על השיער תלויה בעיקר במצב השיער הנוכחי ובתדירות השימוש בהם.

נתנאל גטן
המחלקה לנוירוביולוגיה
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

17 תגובות

  • תמר

    מרכך לגוף במקום סבון

    שלום,
    כתבה מעניינת מאוד!
    רציתי לשאול האם מרכך שיער במקום סבון (בטעות) שסיבנתי איתו את הגוף, מספיק לניקיון של הגוף?
    תודה

  • טל

    היי תמר,

    היי תמר,
    סבון וגם שמפו עובדים בצורה כזו שהם מכילים חומרים אשר נקשרים למולקלות שומן מצדן האחד ומים מצד האחר, כך בעצם זרם המים שוטף את השומן מעל העור שלנו או השיער ואיתו את הליכלוך שנדבק לשומן.
    מרכך כאמור הוא חומר שומני שבא להחליף את השומן שאבד מהשיערות ולכן הוא לא תחליף טוב לסבון כי אינו מנקה כלל.

  • אנונימי

    שאלה:)

    באילו חומרים נהוג להשתמש בתור סורפקטנטים קטיוניים בתעשייה? ואם יש לך דוגמא לכאלו שהם גם טבעיים?
    ההסבר היה מעולה, תודה!

  • אסף

    בריא או לא?

    על מרכך השיער, שלום קראתי את הכתבה על מרכך השיער מעניינת מאוד אך נשארו לי מספר שאלות : מרכך שיער בריא לשיער או לא ?,ואם יגרם נזק לשיער מחוסר שימוש בתכשיר?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנתנאל גטן

    תשובה

    היי אסף. תודה רבה על השאלה. ממש כאן למטה, ישנה שאלה דומה מאוד שנשאלה ע"י חופית. אנא קרא את תשובתי עליה ובמידה ומשהו אינו ברור או שיש לך שאלות נוספות שאל שאלה נוספת ואשמח לענות לך. בהצלחה!

  • מעיין

    תודה! שאלה

    המאמר מאוד מעניין.
    שתי שאלות -
    1. אם לשמפו מולקולות אמפיפיליות, ולמרכך חלב או חומר שומני אחר, איך עובדים המוצרים מסוג 2in1? (גם שמפו וגם מרכך כביכול באותו תחליב).
    2. האם שימוש מרובה במרכך יכול לפגוע ביכולת הגוף לייצר חלב בעצמו? או לפגוע בדרך אחרת בשערה? (כמו אחד המגיבים שתחתיי, גם אני שמעתי ששימוש יתר במרכך הוא לא מומלץ. השאלה היא למה). תודה מראש!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנתנאל גטן

    תשובה

    היי מעיין! תודה רבה על השאלות המעניינות. תכשירי "שניים באחד" באמת לא היו מאוד יעילים בתחילת דרכם בדיוק מהסיבה שציינת. הרעיון המקורי ליצירת התכשירים הללו היא ניסיון למכור (הרבה אנשים העדיפו לשלם כסף על תכשיר אחד שמתיימר לעשות את העבודה, ולהתאמץ פחות במקלחת). עם השנים טכנולוגיות חדשות התפתחו כדי להתמודד עם הבעיה. אחד הפתרונות הנפוצים הוא שימוש בפולימרים (מולקולות ארוכות וסבוכות) שמחזיקות את החומרים השומניים של המרכך וקושרות אותו לסרפקטנטים של השמפו. הקשר הזה הונדס להיות רגיש למים. כאשר אנחנו מעסים את השיער עם התכשיר השמפו נקשר כרגיל לליכלוך והפולימרים נשארים בסביבה. אז כאשר אנחנו שוטפים את השיער הגשרים הללו מתנתקים ומאפשרים את סילוק השמפו והליכלוך בעוד מרכיבי המרכך נותרים על השיער. עם זאת, ייתכן מאוד שגם עם הטכנולוגיה הזו יעילות המרכך נפגמת במידת מה. באשר לשאלתך השניה, אני מציע שתקראי את התשובה שכתבתי לחופית בהמשך העמוד.

  • הדס

    מאד מאד מעניין תודה!

    אני מניחה שהשימוש בסבון או בשמפו כדי לנקות את השיער לפחות לגבי רוב האוכלוסיה הוא משהו חדש בהיסטוריה ולא נראה לי שאנשים לפני זה היו מסתובבים עם שיער מטונף?
    האם מברשת רכה רגילה לא יכולה גם להסיר לכלוך בלי הצורך בשימוש בשמפו?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנתנאל גטן

    תשובה

    היי הדס! תודה על המחמאה ועל השאלה המעניינת! השאלה שלך היא היסטורית. המילה "שמפו" נכנסה לשפה האנגלית מהשפה ההודית במאה ה- 18. מקור השם הוא מהמילה "צ'אמפו" (champo / चाँपो) שמשמעותה "למרוח" או "לעסות". גם לפני שהמילה הזו נכנסה לשימוש אנשים רבים השתמשו בתכשירי שיער מתמציות צמחים (לדוגמא: עץ תותי סבון). יש לכך אזכורים מתקופות עתיקות במקומות רבים בעולם כמו הודו, מקומות שונים באירופה, אינדונזיה וצפון אמריקה. באשר לשאלתך השניה, הכל שאלה של אלטרנטיבות. מברשת משתמשת בכוח מכאני בכדי להסיר חלקיקים ממשטחים. אם נעביר מברשת על העור או השיער שלנו חלקים מהשומן והלכלוך אכן ירדו. הבעיה בשיטה הזו היא שיעילותה נמוכה, כלומר יידרש מאמץ רב להסרת מעט מאוד מהליכלוך. לכן אנחנו משתמשים בתכשירים בעלי פעילות כימית שעושה את התהליך קל יותר. שמפו (וסבון באופן כללי) קושרים את הליכלוך השומני ומפחיתים את התנגדותו לניקיון באמצעות כוח מכאני (כמו מברשת או זרם המים במקלחת).

  • מוחמד אגבאריה

    שאילה

    האם שיער שומני משמעותו שיער בריא יותר ? "השמן" שעל השיער בעצם זה הוא חלב ?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנתנאל גטן

    שיער שומני - תשובה

    <p>
    היי מוחמד, תודה רבה על השאלה! כמו רוב הדברים בביולוגיה, הכל עניין של מינון. החומר השומני של השיער הוא אכן חלב המיוצר בקרקפת (כפי שמצויין בכתבה).</p>
    <p>
    השיער זקוק לחלב הזה, אך לכמות מסויימת ממנו. כמו במקרים רפואיים אחרים, פעילות בלתי מאוזנת (במקרה שלנו: יותר מידי או מעט מידי חלב) עשוי להוביל לנזק. לרוב כאשר אנשים משתמשים בביטוי &quot;שיער שומני&quot; הם מתכוונים למצב לא בריא בו ייצור החלב מוגבר יתר על המידה.</p>

  • גוסטו

    "בריא" זה עניין טריקי. והשמן על השיער הוא אכן חלב

    אני אתחיל מהשאלה השניה, שמנוניות השיער אכן נובעת מהחלב שהוא חומר שמנוני (הידרופובי). מעניין לדעת שמקורו עוד מאב קדמון שלנו שהיה בעל פרווה, שכן השמנוניות של הפרווה מונעת ממנה להירטב ומשמרת את יכולת הבידוד שלה גם בתנאים של גשם.
    בנוגע לשאלה הראשונה, תלוי מה הפרמטרים שאתה קובע לשיער "בריא". מצד אחד, כמו שנכתב למעלה, החלב השמנוני מונע את התפוררות השכבה החיצונית של השערה. מצד שני, שיער שומני לא מעיד על חיבור טוב יותר לקרקפת (זקיק חזק) ולא מעיד על צפיפות שיער גבוהה. אילו פרמטרים שעלו לי בשלוף, כנראה שיש גם כאלה ששכחתי.

  • חופית

    חפיפת השיער + שימוש במרכך

    ספרים רבים לא ממליצים שלא לחפוף בתדירות גבוהה אלא רק פעם עד פעמיים בשבוע אחרת זה הורס את השיער, האם זה נכון? מה הסיבה לכך? בנוסף הם ממליצים להשתמש במסיכה לשיער אחת לשבוע ולא במרכך שלטענתם "הורס את השיער", האם זה נכון?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנתנאל גטן

    חפיפת השיער ושימוש במרכך - תשובה

    היי חופית! תודה על השאלה! שימוש ממושך בשמפו בתדירות גבוהה מסירה באופן ממושך את החומרים השומניים המיוצרים ע"י הקרקפת. דבר זה עשוי להוביל לניסיונות פיצוי מוגזמים של הגוף. לדוגמא, כמות החלב המיוצרת תגדל מה שיהפוך את השיער לשומני מאוד, יגרום לו לתפוס לכלוך, ויוביל אותנו להשתמש יותר בשמפו - וכך המעגל ממשיך. שימוש סביר במרכך לא אמור לגרום נזק לשיער. חשוב להבין את מטרתו (כפי שמצויין בכתבה) - מרככי שיער נועדו להקנות לשיער **מראה** בריא ע"י הצמדת הקשקשים זה לזה ועטיפת השיער בשכבה חדשה (לרוב מבוססת סיליקון) המקנה לו ברק. הם לא נועדו לשפר את בריאותו של השיער או לטפל במצבים בריאותיים. מסכות לשיער עובדות באופן דומה (ולעיתים אף זהה!) למרככי שיער. עם זאת מסכות לעיתים עשויות להכיל מרכיבים נוספים שאמורים לטפל במצבים ספציפיים, ולרוב נהוג גם להשתמש במסיכות באופן מעט שונה מזה של מרככי שיער (לדוגמא באופן פחות תדיר, להותיר אותם יותר זמן על השיער וכו').

  • נורית קינן

    שיער עשוי מתאים?

    האם השיער שלנו עשוי מתאים? התאים חיים?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנתנאל גטן

    שיער עשוי מתאים - תשובה

    <p>
    היי נורית. תודה רבה על השאלה! על אף הניסיון האדיב (והמבורך) של גוסטו לענות על שאלתך, תשובתו אינה מדוייקת.</p>
    <p>
    רקמה מוגדרת כחומר ממנו חיות וצמחים עשויים, המורכב מתאים והתוצרים שלהם. השיער אכן מורכב מתאים ומתוצריהם (כמו הפיגמנט המצויין בכתבה) ולכן הוא עונה על ההגדרה של רקמה. עם זאת, כשתאים אלו גדלים משורש השערה כלפי מעלה, הם עוברים תהליך שמוביל למותם. אי לכך, החומר הגנטי שבגרעין התאים נהרס (בעוד חומר גנטי אחר עשוי להשמר, כמו לדוגמא דנ&quot;א מיטוכונדריאלי). הדבר הזה מקשה על הפקת הדנ&quot;א הגרעיני שמשמש לצרכי זיהוי חשודים (כמו בסדרות בילוש ושיטור בסגנון של CSI).</p>

  • גוסטו

    לא. שערה היא איננה רקמה.

    לא, כפי שמוצג בתרשים, השיער בנוי מסיבים חלבוניים בלבד. הוא אינו מכיל חומר גנטי ( בגלל זה ב csi צריך למצוא שיער עם זקיק כדי להפליל חשוד), אין לו מבנה ממברנלי כמו תא, הוא אינו מקיים מטבוליזם ובכלליות הוא איננו תא או רקמה ולכן גם איננו "חי".