המילה "אל-ניניו" (El-nino) מקורה בספרדית ופירושה "הילד".
המונח מתאר תופעה אקלימית שהתגלתה לראשונה בחופי פרו ואקוודור (האוקיינוס השקט).
במהלך רוב השנה המים באזורים אלו מגיע ממעמקי האוקיינוס ולכן המים קרים ועשירים בחומרי מזון מהקרקעית, כתוצאה מכך כמות הדגה גדולה מאוד. לקראת חודש דצמבר המים באזור מתחממים למשך מספר שבועות. אחת לכמה שנים תקופת המים החמים מתארכת מעבר למספר שבועות עד ל3 חודשים ויותר. התארכות התקופה פוגעת בשרשרת המזון באזור וכתוצאה מכך כמות הדגה יורדת ופרנסת הדייגים וכלכלת האזור נפגעת. בגלל סמיכות התופעה לחג המולד הדייגים המקומיים קראו לתופעה על שם ישו ("הילד", ישו נולד על פי האמונה ב25 בדצמבר הנחגג כחג המולד).
מעבר להשפעה המקומית יש גם השפעה גלובאלית נרחבת לתופעה בגלל שינויים בזרמי אוקיינוס עמוקים.

מחקרים מראים מעל לכול ספק שהופעת אל-ניניו גורמת להשפעות גלובליות במרחק רב ביותר מיבשת דרום אמריקה (לעיתים בהפרש ל מספר חודשים) והאוקיינוס השקט ומגיעה אף לאוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס ההודי.

ישראל מעצם היותה על שפת הים התיכון המבודד יחסית מזרמי האוקיינוסים העיקריים מושפעת פחות מתופעת אל-ניניו אך מחקרים של השנים האחרונות מראים שבשנים בהם מתרחש אל-ניניו יש חורף גשום בארץ.

התדירות הממוצעת של תופעת האל-ניניו היתה פעם עד פעמיים ב10 שנים, אך ב 50 השנים האחרונות התופעה התרחשה מעל 11 פעם ומדענים רבים טוענים כי גם כאן האשמה היא בהתערבות ובהרס של האדם את האיזון העדין של האקלים הגלובאלי.

 
תמונה המתארת את השינוי החריג בטמפרטורת המים באוקיינוסים במהלך "אל-ניניו" 1997 (ויקיפדיה).

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

6 תגובות

  • ליהי

    אל ניניו

    היי, לדעתי ראוי גם לתת התייחסות להשפעה שיש על גובה הגלים באזורים מסוימים (לדוגמה מאווריקס בקליפורניה)

  • גלי

    לה ניניה

    שלום,
    רציתי לשאול האם התופעה לה ניניה משפיעה על האקלים בארץ?
    האם בזמן האחרון היה מחקר בנוגע להשפעות לה ניניה ואל ניניו בארץ ? תודה רבה,

  • Meir Mendelssohn

    לא הגיע לממדים של זה של שנת 2015-6

    כבר בחודש מאי 1982 החלו נחלשות הרוחות המזרחיות, ומים חמים שהחלו עושים את דרכם ההפוכה מזרחה, נערמו סמוך לאיי חג המולד במרכז האוקיינוס השקט ואקוואדור במזרחו. על פי עקרון הנדנדה המוכר, כשמפלס האוקיינוס עולה במזרח, הוא יורד במערב. בשעה שבמזרח האוקיינוס הופרעה שלוות הציפורים מאימת המים העולים, והן נאלצו לנטוש את קניהן, במערב נחשפו שוניות אלמוגים לאוויר מחמת המים היורדים ומתו. בעקבות הירידה העצומה בחומרי המזון, נאלצו כלבי-הים לצלול עמוק יותר בחיפוש אחר מזון, ואלה שלא הצליחו למצוא, הורעבו ומתו. העלייה הגדולה בטמפרטורת מי הים במזרח, 3-4 מעלות צלזיוס מעל הטמפרטורות הממוצעות, גרמה לאלמוגי השונית לאבד את האצות החיות עמם בשיתוף. תהליך זה הנקרא "הלבנת אלמוגים" גרם במקרים רבים למותם. ואם לא די בזאת, כמות הגשמים המדהימה שירדה בפרו ובאקוואדור, כ-300 סנטימטרים בתקופה של כ-6 חודשים, הפכה את אזור החוף היבש לאזור ביצות עם צמחייה צפופה. צמחייה זו הזמינה אליה להקות חגבים, והייתה חגיגה לקרפדות ולציפורים שהתרבו במהירות מסחררת. בקיצור, הפרה של כל האיזון הקיים בתוך המערכת האקולוגית הימית והיבשתית. הנזק הכספי שנגרם בגין אירוע זה נאמד בלא פחות מאשר 8 מיליארד דולר! אירוע אל-ניניו האחרון התרחש בשנת 98-1997. במהלכו פקדו כצפוי תופעות מזג אוויר קיצוניות את האזורים בשני צדדיו של האוקיינוס השקט. באינדונזיה ובאוסטרליה פרצו שרפות בעקבות היובש החריג, ואילו סופות הוריקן שפקדו את מערב ארצות הברית ומקסיקו, גרמו לשיטפונות ולנזקים קשים. אף כי בתחילה היה נדמה לחוקרים, כי אירוע זה עומד להיות "אירוע המאה", התברר כי אמנם היה זה אירוע חזק, אך הוא לא הגיע לממדים של זה של שנת 2015-6

  • Silverstoon

    אל-ניניו ולה ניניה

    השנה יבואו אסונות טבע הרות סכנה.....אטו..טו
    אל ניניו (בספרדית: El Niño) היא תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, של עלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט ממערב לפרו ואקוודור בדרום אמריקה לפרק זמן של כמה חודשים. לתופעה השפעה על האקלים באזורים נרחבים בעולם, בחלקם אף מרוחקים עד מאוד מהיבשת הדרום אמריקנית.
    מעשה באחד שהלך פתאום מהר יותר ויותר והקדים את העתיד
    במהלך החודש יולי, טמפרטורות פני הים החריגות (SST) היו קרובות ל + 1.0oC במרכז האוקיינוס השקט המשווני, ומעבר ל+ 2.0oC על פני האוקיינוס השקט המזרחי (איור. 1). (איור. 4). האווירה נשארה מצמידים את התחממות האוקיינוסים, עם חריגות רוח משמעותיות ברמה הנמוכה מערב ממשיכים מזרחה מהמערב למרכז האוקיינוס השקט משווני-, יחד עם רוחות מזרחיות ברמה העליונה חריגות. כמו כן, דרום התנודה המדד המסורתי וקו משווה (SOI) היה שניהם שלילי, עולה בקנה אחד עם הזרימה משופרת מעל האוקיינוס השקט המשווני המזרחי והמרכזי במיוחד מעל. באופן קולקטיבי, תכונות אטמוספרה ואוקיינוסים אלה משקפים אל ניניו משמעותי וחזק לשנה 2015-16.
    הגופים המופקדים לחזות את האל ניניו הזה מודיעים בי ההשפעותו תימשיך ותשפיע על לחץ האוויר הכדור הצפוני האביב 2016, וכל ממוצעי הרב-המודל חוזים אירוע חזק בשיאו בשלהי סתיו / חורף המוקדם (ערכים של שלושה חודשים במדד הנינים-3.4 של + 1.5oC) .
    בסך הכל, יש סיכוי של 90% בהשוואה לנייונים החזקים והגדולים ביותר שאל ניניו יחצה את החורף 2015-16 בחצי הכדור הצפוני, וסבירסיכוי של 85% שזה יימשך לתחילת האביב
    החזאים פה אחד מזהירים מ אל ניניו חזק, עם SST השיא של שלושה חודשים באזור הנינים 3.4 או בסמוך פוטנציאלי חריגה + 2.0oC. בסך הכל, יש סיכוי של 90% בהשוואה לגדולים יותר שאל ניניו ימשיכו דרך חורף 2015-16 חצי הכדור הצפוני, וסביב סיכוי של 85% שזה יימשך לתחילת האביב 2016
    איחור של שנה לעומת התחזיות המוקדמות מתחילה להיווצר באוקיאנוס השקט תופעת אל ניניו.
    ה אל-ניניו (הילד) היא תופעה מוכרת בה התחממות המים באוקיאנוס השקט (בעיקר סביב האזור המשווני ) גורמת לשינויים ברוחות ובזרימות באוקיאנוס, שהשפעתם רבה בעולם כולו כדוגמת בצורת באוסטרליה שיטפונות במזרח אפריקה, יובש קיצוני במערב אמריקה ועוד,
    על פי סימנים מקדימים כמו טמפרטורת המים באגן המשווני של האוקיאנוס השקט מתפתחים תנאי אל-ניניו החל במרץ השנה (2015). מאחר שההתחממות כבר עברה את הרמות שהיו בתקופות אל-ניניו קודמות ומאחר שהצפי הוא לעליה של כ-ארבע מעלות צופים כי התופעות הנלוות והנגרמות ע"י אל-ניניו יהיו קיצוניות במידה שלא הייתה שנים רבות, יש אומרים כחמישים שנים.
    מאחר והציפיה היא לתופעות קיצוניות שיגרמו לפגיעה באספקת המזון בארצות רבות בשלש יבשות, מפרסם איגוד המזון העולמי World Food Programme (WFP) עשר ״הנחיות״ בבקשה לפרסמן בכל הדרכים, זאת במטרה להביא למודעות שאולי תמתן את האסונות הצפויים.
    על פי ארגון המזון העולמי
    אל-ניניו מתיחס להתחממות רבה של מי האוקינוס השקט.
    בזמן האל-ניניו היחס בין הרוחות והזרמים באוקיאנוס גורמים לשינויים אקלימיים בעולם כולו.
    שינויים בגשמים ובטמפרטורה משפיעים על גידולי מזון ומרעה בשטחים נרחבים בהם הארגון פועל,
    ארועי אל-ניניו שנצפים כבר מ מרץ 2015 הולכים ומתחזקים. הם יגיעו לשיאם בסוף 2015 ויחלשו החל בתחילת 2016.
    ישנה סבירות גבוהה ב-12 החדשים הקרובים תיפגע אספקת המזון בקרב אוכלוסיות רבות במרכז אמריקה, בתת הסהרה ובדרום-מזרח-אסיה שתלויות ישירות בחקלאות ומקנה.
    יש סימנים כי מתפתח אל-ניניו עוצמתי יותר ממה שתועד עד היום.
    ההשפעה על ייצור/גידול גרעינים/דגנים בארצות יכולה להוביל לעליה במחירים, תפגע באספקת המזון עבור אוכלוסיות שממילא מירב הכנסותיהן מופנה לרכישת מזון.
    הפגיעה בהספקת המזון תביא להחרפת סיכסוכים באזורים בהם כבר יש חוסר שקט בגלל גורמים אחרים כמו פגיעה באיכות הקרקע שמביאה לעיור.
    הפגיעה תהיה חריפה יותר באוכלוסיות פגיעות בגלל הצטברות גורמים אחרים כמו עונות גידול לא מוצלחות בעבר הקרוב, שכבר גרמו ל״הסתגלות״ לדפוסי התנהגות מזיקים כמו: פסיחה/וויתור על ארוחות, הוצאת ילדים מביה"ס או מכירת נכסים
    הארגון (WFP) ״ימתח״ את פעילותו ב 2016 כאשר פגיעות האל-ניניו יתבהרו הצורך בעזרה במזון באזורים השונים יתברר.
    עד כאן תרגום) של פרסום ארגון המזון העולמי. האם זה יעזור למנוע אסונות?
    השפעת תופעת האל-ניניו על ישראל מתבטת בחורפים קרים, גשומים ומושלגים, האם יש מי שמתכונן?
    הסימנים של האל ניניו שכולם קורים כעט כאת :
    עלייה בלחץ האטמוספירי מעל האוקיינוס ההודי, באזור אינדונזיה ואוסטרליה
    ירידה בלחץ האטמוספירי מעל טהיטי, מרכז האוקיינוס השקט וחלקו המזרחי

  • משה

    שכיחות

    כתבתם: "תדירות הממוצעת של תופעת האל-ניניו היתה פעם עד פעמיים ב10 שנים, אך ב 50 השנים האחרונות התופעה התרחשה מעל 11 פעם ...". פעמיים בעשר שנים = 10 פעמים בחמישים שנה. תוספת של שנה אחת לא נראית משהו חריג במיוחד.

  • אוהד