יש בארץ ישראל כ-10 אקוויפרים (אקוות בעברית) בסה"כ. לפעמים מתייחסים אל כלל האקוויפרים של אזור ההר כאל אקוויפר אחד, ולכלל האקוויפרים של אזור החוף כאל אקוויפר אחד, על אף שלא ברור לחלוטין האם יש קשר הידרולוגי בין האקוויפרים השונים בכל אזור.


תרשים של אקוויפר אופייני (תמונה באדיבות ויקיפדיה).

אקוויפר החוף מוגדר לרוב כאקוויפר המשתרע מחוף רצועת עזה בדרום ועד חוף הכרמל בצפון. הגדרה זאת משאירה את האקוויפר שלחופי צפון הארץ מחוץ לתחום אקוויפר החוף. יש לציין שאקוויפר החוף שוכן בשכבה רדודה  של סלעי כורכר ואבן חול המשתרעים עד עומק של כ-300 מטרים בלבד, ובאזור רכס הכרמל שכבה זאת נקטעת ע"י הר הכרמל שהתרומם ונחשף לפני כ-5 מליון שנים.

אקוויפר החוף (זה מדרום להר הכרמל) הוא אקוויפר המספק כ-1/7 מצריכת המים השפירים של ישראל, שלישי בחשיבותו לאחר הכנרת (המספקת כ-1/3) ואקוויפר ההר. כמות המים הניתנת לניצול מאקוויפר הגליל המערבי נאמדת ב-140 מליון מטרים מעוקבים, שהם פחות מ-1/10 מצריכת המים השפירים של ישראל.

השירות ההידרולוגי של ישראל הינו הגוף האחראי מטעם הממשלה לכל נושא מקורות המים, כגון מעקב אחר כמות המים שבהם, בדיקת איכותם וכו', והוא מפרסם דו"ח שנתי על מצב מקורות המים מדי שנה עבור השנה החולפת. דו"חות השירות ההידרולוגי הם מקור מצוין למידע על קיום קשרים הידרולוגיים בין אקוויפרים שונים ועל האקוויפרים בכלל.

מאת: אמיר טל
מחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה
מכון ויצמן למדע
 

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • חסוי

    תגובה...

    אתר מאוד יפה! אבל.... הוא עמוס מדי... :)

  • lana

    לא מבינה

    אבל מה הבדל עדיין לא הבנתי אתם יכולים בבקשה לכתוב לי מה ההבדל שהם בבירור?

  • כרמל עזימי

    משהו

    לא רשמת על אקוויפר צפון הארץ

  • עמי

    אקוויפר הנגב

    אמנם לא נשאל בשאלה המקורית, אבל נדמה לי שהאקוויפר של הנגב הוא הגדול מכולם ונמצא בכמה שכבות עומק. המים אמנם מליחים, אבל בהחלט יש שאיבות חזקות מאוד בנגב ובערבה (כל כך חזקות שהרבה מעיינות התיבשו בשני העשורים האחרונים).