זרמים ימיים מעל פני השטח נגרמים בדרך-כלל בגלל רוחות, ובשל כוח קוריוליס הם נעים בדרך-כלל עם כיוון השעון בחצי הכדור הצפוני ונגד כיוון השעון בחצי הכדור הדרומי. זרמים תת-ימיים נגרמים בדרך-כלל בשל הבדלים בצפיפות ובטמפרטורת המים.

מערבולת נוצרת כאשר כוחות שונים כמו תנועת רוחות חזקות, זרימה חזקה של מים או כוחות של גאות ושפל גורמים למים באוקינוס לנוע במעגל. המערבולת נגרמת למעשה כתוצאה מכח קורליוס. נזכיר מהו כח קוליורוס: כוח קוֹרִיוֹלִיס הינו כוח מדומה המופיע משום שמערכת ייחוס מסתובבת היא אינה אינרציאלית (ולכן הוא תלוי במערכת הייחוס). הכוח מתבטא בכך שביחס למערכת מסתובבת גופים סוטים מהתנועה בקו ישר, גם כאשר לא פועלים על הגופים כוחות חיצוניים.
בתוך התנועה המעגלית בים, נוצר באופן טבעי כוח גדול במיוחד במרכז העיגול. זאת משום שהמים במרכז העיגול צריכים לעבור מרחק קצר בהרבה בשביל להשלים מעגל מאשר המים בקצוות, ולכן הם זורמים בכוח רב יותר. דבר זה גורם למים להידחף כלפי מטה במערבולות מסוימות. גוף שייקלע אל תוך המערבולת עלול להימשך אל לבה ואל עומק המים.


מפה של חמשת המערבולות העיקריות. התמונה לקוחה מויקיפדיה

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות