אני מניח שהשאלה נשאלת על רקע הידיעות של שפל בהופעת כתמי-שמש בשנה האחרונה.

הפוטוספירה(photosphere)  היא השם שניתן לפני השטח של השמש או במילים אחרות השכבה אותה אנו "רואים"; הטמפרטורה על פני הפוטוספירה היא בסביבות 5500 מעלות צלסיוס.
כתמי שמש הם אזורים בפוטוספירה הנראים יותר כהים והטמפרטורה בהם נמוכה יחסית (4000 מעלות בערך).
אזורים אלו מופיעים בגלל פעילות של שדות מגנטיים חזקים מאוד המפריעים לשדה המגנטי של השמש וכתוצאה מכך בשנים בהם מופעים כתמי שמש השמש פעילה מעט יותר ופולטת קרינה רבה יותר.
רוב הקרינה המסוכנת נעצרת בחגורת הקרינה על שם ואן-אלן שמקיפה את כדור הארץ. האינטראקציה בין חלקיקי השמש לחגורת ואן-אלן אחראית לתופעת הזוהר הצפוני.

המחזוריות של הופעת כתמי שמש היא די קבועה, לפחות במאות השנים האחרונות (משנת 1610, התקופה בה עקבו אחרי השמש באופן רצוף). הזמן שנמדד הוא בערך כל 11 שנה (מחזור שמשי).


כתמי שמש (התמונה לקוחה מויקיפדיה).

מאמצע המאה ה 17 ועד תחילת המאה ה 18 היו 7 מחזורי שמש בהם שיא הופעת כתמי השמש היה נמוך מאוד.
התקופה קרויה "שפל-מאונדר" על שם אסטרונום אנגלי (Edward W. Maunder) שחקר את התופעה כמעט 200 שנה לאחר שהתרחשה (סוף המאה ה 19). במקביל לתופעת "שפל-מאונדר" התרחשה באמריקה ואירופה תקופה של עידן-קרח "קטן".

 
מספר כתמי השמש על פי תצפית משנת 1610 (התמונה לקוחה מויקיפדיה).

אם נחזור לתקופתנו אנו, השיא הקרוב אמור להתרחש בשנת 2011 ולקראת שיא זה מספר כתמי השמש אמור להתחיל ולגדול אך המצב כרגע הוא בדיוק הפוך! לא רק שמספר כתמי השמש לא גדל אלא הוא נמוך מאוד באופן אבסולוטי.

האם הדבר מצביע על תקופה מחודשת של "מיני" עידן קרח?
כנראה שלא.

תצפיות של מספר מאות שנים אולי נשמעות הרבה אך ביחס לתקופת הקיום של השמש וכדור הארץ זוהי תקופה זניחה. בנוסף רק בעשרות השנים האחרונות התצפיות והמחקר נעשו מאוד מדויקים בזכות התקדמות הטכנולוגיה.
יש מספר חוקרים ב NASA שמציינים שבניגוד לעידן הקרח הקטן שהתרחש ב סוף המאה ה 17 (שהתרחש לאחר תקופה של שפל בפעילות כתמי השמש) הרי שהשיא האחרון של מחזור השמש (2000-2002) לווה בהתפרצויות אלימות מאוד.

באמצע יוני 2009 התפרסמה כתבה באתר הרשמי של NASA המנסה לתת הסבר לתופעה.

חוקרי NASA מציינים כי פעילות זרמי הסילון בעומק השמש (7000 ק"מ מתחת לפני השטח) איטית הרבה יותר מהרגיל אך לפי התצפיות הנוכחיות הופעת כתמי השמש אמורה להתחיל בחודשים הקרובים ולכן אפשר להירגע.

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית

מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות