חור שחור הוא תוצר סופי של כוכב מסיבי שסיים את חיו והפסיק ליצור אנרגיה בתהליך היתוך גרעיני. כאשר כוכב מסיבי לא מקיים תהליך היתוך גרעיני הוא לא מסוגל "לתמוך בעצמו" ולהתנגד לקריסה עצמית (בעקבות מסתו האדירה). כתוצאה מכך הכוכב מתחיל לקרוס לתוך עצמו.בתלות במסתו של הכוכב הוא יכול להפוך לננס לבן, כוכב נויטרונים או חור שחור (הנוצר כאשר מסת הכוכב הייתה גבוהה מאוד, הרבה יותר מהשמש שלנו).

לחור שחור יש מסה אדירה המרוכזת בגודל קטן יחסית, למעשה הצפיפות של חור שחור מוגדרת כאינסופית בנקודת הייחודיות (סינגולאריות). שדה כבידה של חור שחור חזק עד כדי כך שמעבר לסף מסוים- שום גוף (אפילו אור) לא יכול להימלט ממנו (מהירות המילוט גבוה ממהירות האור ולכן בלתי אפשרית). ההיקף החיצוני (שטח הפנים) של חור שחור קרוי "אופק האירועים".

בדיוק באופק האירועים של חור שחור מהירות המילוט שווה למהירות האור ולכן כל מה שנופל ועובר את אופק האירועים לא יוכל להימלט חזרה החוצה. כאשר אור נופל לכיוון החור השחור, בנקודה בה הוא עובר את אופק האירועים הוא פולט קרינה הקרויה קרינת הוקינג הניתנת למדידה.

כל הידע שלנו לגבי חור שחור ייגזר ממאפיינים החיצוניים לאופק האירועים. קיימים 3 מאפיינים או פרמטרים הניתנים לצפייה מחוץ לאופק האירועים והם אלו שמגדירים את החור השחור:
(1). מסה
(M). (2). תנע זוויתי או ספין (J), במידה וקיים.
(3). מטען חשמלי (Q), במידה וקיים.

תמונות נלקחו מויקיפדיה

חור שחור ללא תנע זוויתי (ספין) וללא מטען חשמלי הוא מטיפוס שוורצילד (Schwarzschild).
חור שחור בעל תנע זוויתי אך ללא מטען חשמלי הוא מטיפוס קר (Kerr).
חור שחור ללא תנע זוויתי אך בעל מטען חשמלי הוא מטיפוס רייסנר-נורדסטרום (Reissner-Nordström).
חור שחור בעל תנע זוויתי ומטען חשמלי הוא מטיפוס קר-ניומן (Kerr-Newman).

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית

• אורי

מוות של חורים שחורים

מה קורה כשחורים שחורים מתים?
    הם הופכים לחורים לבנים או שהם מתפוצצים?

• ליאור

מה הקשר בין חורים שחורים לספין, שאלה חשובה?

האם אפשר להשתמש בהינע על חלל בכדי לברוח מחור שחור?
    (הינע על חלל מתבסס על האופן הבא: המרחב הוא זה שנע ולא אתה כך שאפשר להיות באופן עקרוני מהיר יותר ממהירות האור),
    כך שהאם אפשר להשתמש בשיטה זו בכדי להתגבר על מהירות המילוט(הבריחה), של החור השחור וכך לצאת מאופק האירועים?

• ליאור

מה הקשר בין חורים שחורים וספין, שאלה חשובה?

איך המטען החשמלי בא לידי ביטוי בחור השחור?