יש מספר תופעות והשפעות שהירח אחראי להן אשר יפסיקו להתרחש אם הירח יחדל מלהתקיים (או לא היה קיים כלל):

(1). אני מניח שההשפעה שתהייה הניכרת ביותר לעין היא שתופעת הגאות והשפל המתרחשת פעמיים כל יום בהשפעת הכבידה של הירח לא תתרחש. אין זאת אומרת שתופעת הגאות והשפל לא תהייה קיימת יותר, היא עדיין תתרחש בגלל הכבידה של השמש - אך בגלל המרחק הרב של השמש מכדור הארץ עוצמת התופעה תהיה רק שליש מהמוכר לנו כיום.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

(2). כתוצאה ישירה מחוסר השפעת כבידת הירח על כדור הארץ – כדור הארץ יסתובב יותר מהר! מה שאומר שהיום יהיה יותר קצר. יום יותר קצר ישפיע כמובן על השעון הציריקארדי של בני האדם ובעלי החיים (השעון הפנימי). הוא גם ישפיע על צמחים, אצות ופוטוסינתזה ומשם שוב על כל היצורים החיים למעשה (היצורים הניזונים ישירות מצמחים ואצות או על יצורים הניזונים מיצורים הניזונים ישירות מצמחים ואצות). מהירות הסיבוב הגבוהה יותר גם תשפיע על משטר הרוחות ועוצמת הסערות שתגדל.

(3). ליקוי חמה המתרחש כאשר הירח מתייצב בין כדור הארץ לשמש יחדל מלהתרחש.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

(4). הירח משמש בין השאר כמסננת של כדור הארץ – חלק מהמטאוריטים מוסטים בגלל הכבידה שלו וחלקם כנראה גם פוגע בו ולא בכדור הארץ. ייתכן שלולא הירח החיים כפי שאנו מכירים אותם כיום לא היו קיימים. אם מספר המטאוריטים הפוגע בכדור הארץ היה גדל בצורה משמעותית ייתכן ובע"ח גדולים לא היו שורדים את ההפגזה הבלתי פוסקת. חשוב לציין שזאת רק השערה שאני מעלה כאן, למיטב ידיעתי אין הוכחה שלולא הירח כמות הפגיעות של מטאוריטים בכדור הארץ הייתה גדולה עד כדי פגיעה ביצורים חיים (בגלל זיהום אוויר וחסימת קרינת השמש למשל).

תמונה באדיבות ויקיפדיה.

(5). שמי הלילה היו חשוכים הרבה יותר מה שיכול להשפיע בצורה ישירה על יכולות הציד של האדם הקדמון (במידה וצד בלילה) ועל מלחמות בטרם הומצאו אמצעי ראיית הלילה.

(6). המרוץ בין ארצות הברית לברית המועצות לכיבוש הירח לא היה מתרחש, כתוצאה מכך מאות פיתוחים והמצאות טכנולוגיים לא היו יוצאים לפועל (או לחילופין היו מתגלים הרבה יותר מאוחר). את ההשפעה המדויקת קשה לתאר מכיוון שיש כל כך הרבה המצאות ופיתוחים קטנים שמשפיעים עלינו בחיי היום-יום. דוגמא אחת היא החומר טפלון שמשמש אותנו במחבתות, סירים וגם בוולקרו (Velcro) הידוע בכינויו בלשון העם – סקוטש.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

[*במאמר מוסגר - הרבה לא יודעים אך הוולקרו והטפלון במחבתות הם אותו חומר. האפקט הוא קצת מבלבל בעוד הטפלון במחבתות מונע הידבקות הרי שהוולקרו מבטיח הצמדות טובה. שני תצורות החומר ידועות גם כדוקטור ג'קיל (הוולקרו המבולגן והנצמד) ומיסטר הייד (הטפלון המונע הידבקות), על שם הדמות הספרותית המוכרת שהייתה אף היא בעלת שתי אישיויות].

מכל האמור לעייל אפשר לראות שכלל לא בטוח שאילולא הירח היה קיים החיים כפי שאנו מכירים אותם היו נוצרים וגם אם היו נוצרים אין ספק שההשפעות המצטברות של כל השינויים המוזכרים כאן היו משנים את ההיסטוריה לחלוטין.

מעניין איך יהושע היה מסיים את המשפט "שמש בגבעון דום... (וירח בעמק איילון)".

14 תגובות

  • חנה

    המוראץ לחלל לא ק'/ור רק בירח.

    המוראץ לחלל לא ק'/ור רק בירח.

  • אנונימי

    נו באמת....

    איך הגעת לזה שללא ירח לא היה מרוץ לחלל לדוגמא, ואין אפילו איזכור שללא ירח לא היו חיים כלל, לא היה מי שיגיע למרוץ לחלל אלא אם אבנים היו מתחילות לדבר...

  • רוני

    בקשר לכך שהירח תמיד מראה רק צד אחד שלו

    קראתי באיזשהו מקום שזמן מחזור סיבוב הירח סביב צירו זהה לזמן מחזור ההקפה של הירח סביב כדור הארץ, וזאת הסיבה שהירח תמיד מראה רק צד אחד שלו. שאלתי היא: האם יש קשר בין מחזור ההקפה למחזור סביב הציר? האם זה אקראי? ואם כן, מה הסיכוי שזמן ההקפה של הירח סביב כדוה''א (שהוא תלוי מרחק) אכן יתאים במדוייק לסיבוב הירח סביב צירו כך שהירח תמיד יראה לנו רק צד אחד?

  • דוד

    ללא ירח

    1.כדור הארץ לא היה מאיץ סיבובו סביב הציר היות ואין שום כוח שהיה פועל עליו לעשות כן. הוא פשוט היה מפסיק להאיט בגלל העדר כוח המשיכה של הירח.
    2. לירח יש השפעה על התנודדות ציר כדור הארץ סביב מישור המילקה. התנודדות זו היתה משתנה. איך?

  • דן

    ציר הסיבוב של כדור הארץ

    עד כמה שזכור לי ותוכנית שראיתי בנאשיונל ג'אוגרפיק, ציר הסיבוב של כדור הארץ היה מתנדנד והדבר היה גורם לשינוים מהירים במזג האויר.

  • גלית

    גאות ושפל

    לגבי ההערה הראשונה שלך במאמר:
    תופעת הגאות והשפל אכן הייתה ממשיכה להתקיים ללא ירח אך גלי הגאות היו קטנים יותר כי הם היו מושפעים מהכבידה של השמש בלבד שהיא כשליש כפי שהוסבר, ולכן גודלם היה רק שליש מגודלם כשהירח קיים.

    ההבדל בין הגאות לשפל היה קבוע לאורך כל השנה וההתרחשות הייתה בדיוק באותה שעה בכל יום.
    היממה הייתה מורכבת מ-8 שעות 4 יום ו-4 לילה והלילה כפי שהוסבר היה חשוך מאוד.

  • שאלה

    כל התכונות שמייצג הירח הן חיוביות כלפי כדה"א ובני האדם

    האם אתה חושב שיש לו גם איפיונים שהשפעתם שלילית כלפי כדה"א ובני האדם? (גלית)

  • מאיר ברק

    תגובה

    גם כאן קשה לשער, אבל הנה מספר רעיונות:

    - גאות ושפל אינם דווקא תופעה חיובית והיא יוצרת בעיות רבות במעגני סירות; כך שאולי ללא הירח היה לאנשים מסוימים פחות כאבי ראש היכן "להחנות" את היאכטה שלהם.

    - אם לא היה ירח היה חושך מוחלט בלילה ובני האדם היו מפסיקים להלחם בשעות בחושך. מצד שני בהחלט ייתכן שהיצורים על פני כדור הארץ היו מפתחים קולטני "לילה" הרגישים מאוד לאור קלוש. או לחילופין השימוש באש היה גובר.

    - הסיבוב המהיר יותר של כדור הארץ היה גורם לרוחות חזקות הרבה יותר וזה בהחלט דבר שלילי.

    אני בטוח שיש עוד המון אפשרויות "טובות" ו"רעות" שניתן לחשוב עליהן.

    כמו כן חשוב להבדיל בין מצב בו לא היה ירח כלל לבין מצב בו הירח פתאום נעלם (מצב היפוטתי).
    במקרה הראשון ההשפעה על היצורים היא לאורך זמן ולכן האבולוציה בוודאי הייתה שונה וקשה מאוד ל"נחש" מה היו התוצאות

  • גלית

    The Moon

    היי מאיר, (נזכרתי בשאלה שלי...להסברים המצוינים שלך במאמר.)
    1. לגבי הערתך הראשונה: שגאות ושפל אינה תופעה חיובית בהקשר מעגני סירות...אתה צודק, אבל קודם שתהיה לנו חנייה בת"א...ואח"כ אני מבטיחה להתחשב גם בדאגות החנייה של בעלי היאכטות... ודווקא הייתי מוכנה מאוד להיות בעלת יאכטה עם כל בעיות החנייה שלה...!

    2.לגבי שאר ההערות שלך : הסברים מעניינים , אך מציגים את ההנחה של מצב ללא ירח ! ושאלתי הייתה: האם לירח כשהוא קיים במתכונתו הנוכחית, יש גם תכונות שליליות ,כי לפי ההסברים שלך (במאמר) לא הוצגו תכונות שליליות.

    לגבי משפט הסיום: "מעניין איך יהושע היה מסיים את המשפט "שמש בגבעון דום... (וירח בעמק איילון)" ...כבר אמרתי לך שחוש ההומור האינטליגנטי שלך...מוריד דמעות מרוב הצחוק...

    אז לסיום: טוב שלכדה"א יש בן זוג נחמד -הירח ו...בזכותו כתב שלמה ארצי את השיר המדהים בלחן ובמילים: "ירח" .

  • מאיר ברק

    אני מניח שהתשובה לכך היא סוביקטיבית

    בלילות של ירח מלא קשה יותר לצפות בכוכבים, אם אם נצא מחות לעיר.

    בלילות של ירח מלא קשה לבצע פעילות צבאית כי אנחנו חשופים.

    את יכולה גם לטעון שהירח מספק צידוקים דתיים ביהדות ובאיסלם ולדעתם של אנשים מסוימים זה יכול להיות שלילי.

    ואפשר עוד למצוא אנקדותות רבות אני מניח

  • מנשה

  • מאיר ברק

    תגובה

    כפי שנרשם בתשובה לא יהיו גאות ושפל כפי שהם מוכרים כיום, כדור הארץ יסתובב מהר יותר דבר שישפיע על משטר הרוחות

    קשה מאוד להעריך את ההשפעות המדוייקות על האקלים.
    אפילו כיום עם התנאים שקיימים מליוני שנים אנחנו לא מצליחים לחזות את מזג האוויר במדוייק לטווח של מספר ימים (וגם זה לא תמיד). הנקודה היא שכל שינו קטן יכול להוביל לשינויים גדולים בלתי צפויים (כאוס ואפקט הפרפר(.

    הערכה שלי - החיים על פני כדור הארץ היו ממשיכים.
    האם בני האדם היו שורדים? גם אם הירח ימשיך להתקיים התשובה לא ברורה, לפחות לא כפי שאנו מתנהגים כיום.

  • מנש

  • מנשה