על פי תורת היחסות הכללית מרחב-הזמן מתעקם בהשפעת כבידה. לכן, בנוכחות של כבידה חזקה מספיק, נקודות רחוקות ביקום יכולות להיות קרובות זו לזו עד כדי "מרחק נגיעה" אחת מן השניה. תופעה זו, בשילוב מכניקת הקוונטים, מנבאת את היווצרותם של חורי תולעת כאלו. כלומר, מאפשרת מעבר בין שתי נקודות במרחב-זמן ואף מסע בזמן.

הקצוות של חור התולעת, מבחינה תאורטית, יכולים להיות "תוך-יקומי", כלומר שתי הנקודות קיימות בתוך אותו יקום, או "בין-יקומי", שתי הנקודות נמצאות ביקומים שונים. מבחינה קוונטית, תופעה זו מתרחשת אולי באופן ספונטני עבור חלקיקים נקודתיים כמו אלקטרונים, אך בפועל לא ייתכן חור תולעת גדול מספיק בשביל מעבר של אטומים (ועל כן של גופים מאקרוסקופיים).

חורי תולעת מופיעים תאורטית כפתרונות של המשוואות של תורת היחסות הכללית של איינשטיין. אחד התכונות של חורי תולעת הינה שחור תולעת הינו מאוד לא יציב ויקרוס כאשר כמות קטנה של חומר (אפילו פוטון בודד) ינסה לעבור דרכו.


חור תולעת בין-יקומי                                                                        חור תולעת תוך-יקומי

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • שיאל מחנקוב

    תאוריית מסע בזמן

    אם E=Mc² לפי תורת היחסות של אנשטיין שזה אנרגייה=מסה כפול קבוע בריבוע אז זה אפשרי שאם חור תולעת הוא התשובה לתורת היחסות וקבוע במשוואה הוא לרוב מהירות האור,כוח הכבידה הוא מה שמייצר חורי תולעת וחורים שחוריים בין כוכביים מאפשרים לראות את העתיד לפני שעוברים "ספגטיפיקציה" ונשאבים לנקודה הסינגולרית שניתן לייצר מכונת זמן שכוח הכבידה שלה יהיה חזק מספיק לעיקום הזמן,העיקום יצור אנרגייה והאנרגייה תיצור חור תולעת,כשבמכונה יהיה מספיק חומר אורגני כדי לייצב את החור תולעת שלא יקרוס וכדי לחזור קדימה בזמן יהיה צריך גם ליצור חלק שיהיה חזק מספיק במכונה כדי לדחוס חומר לחור שחור קטן ולדאוג שהוא לא יפגע ביציבות החור תולעת ושיהיה שמור מספיק כדי להישאר בתוך המכונה ולהפיק אנרגייה ממנו למסע גם קדימה בזמן מבלי למות,זה אפשרי?
    אגב אני תלמיד בן 13 בעמ"ט(עתודה מדעית טכנולוגית ברוז)שלומד בכיתה ז'3,אשמח אם תוכל להשתתף בזום מסויים אצל כיתתי,רב תודות

  • ירין

    חזרה בזמן

    העם השמועה שאדם הגיע לעתיד דרך חור תולעת מתחת לכיורו הי אפשרית פיזיקלית?

  • אנונימי

    אהבתי ,הנוסע היה מפורט וברור