ההיפותזה השלטת היום לגבי הדרך בה מערכת השמש נוצרה מקורה במאה ה 18 ושמה "השערת הערפילית" (Nebular hypothesis). על פי השערה זו, מערכת השמש נוצרה לפני כ 4.5 מיליארד שנה כנראה כתוצאה מפיצוץ סופר נובה שהתרחש באזור קרוב יחסית. הפיצוץ גרם לדחיסת עננים עצומים של גז וחלקיקים (ערפילית, Nebula). בהמשך כאשר מספיק חומר (מסה) היה מרוכז- הכבידה שלו "התגברה" על לחץ הגזים וכך התחיל תהליך הקריסה; כך נוצרה השמש ובהמשך גם כוכבי הלכת.

מערכת השמש (ויקיפדיה)

אפקט הסיבוב של קריסת ענן הגז גרם לגופים כולם להיווצר במישור אחיד פחות או יותר; מישור זה קרוי מישור המילקה (Ecliptic plane).
השמש מכילה בערך 99% מכל המסה הקיימת במערכת השמש. [לפחות המסה המוכרת לנו, כרגע לא ידוע על חומר אפל בכמות משמעותית במערכת השמש. ]
כל מסה ביקום גורמת לעקמומיות במרחב, דבר זה מתבטא ככוח המשיכה (כבידה). ניתן גם לדמות זאת ככדור כבד המונח על יריעה גמישה ויוצר בה שקע, כאשר נשליך גולה קטנה היא טיפול לתוך השקע האמור ותפגע בכדור.

השפעת מסה על המרחב (ויקיפדיה).

במערכת השמש שלנו, לשמש (כוכב שבת) יש את המסה הגדולה ביותר ולכן כוכבי הלכת נעים סביב השמש. כמובן שהשמש עצמה גם מושפעת מהמשיכה של כוכבי הלכת וכן יש השפעה של כוכבי הלכת והירחים אחד על השני. מסלול כדור הארץ סביב השמש הוא אליפטי כאשר השמש מצויה באחד ממקודי האליפסה; לכן למסלול כדור הארץ יש נקודה הקרובה ביותר לשמש (Perihelion) ונקודה הרחוקה ביותר מהשמש (aphelion). דרך אגב, טעות נפוצה לחשוב שכאשר כדור הארץ בנקודה הכי רחוקה מהשמש אנו חווים חורף ולא היא; העונות קשורות לנקיפת כדור הארץ (נטיית כדור הארץ בזווית של 23.5% ביחס לניצב לשמש).

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית

• רוני

לפי מה יודעים שבערך נוצר לפני

לפי מה יודעים שבערך נוצר לפני 4.5 מיליארד שנה? יתכן שנוצר מאוחר יותר והפיצוץ יצר אותו באופן כמו שהיה למשל לפני מיליארד שנה או פחות.
    אשמח לקבל הסבר.

• איציק

אבל מה גורם להם להסתובב סביב השמש?

אם קיים כוח כבידה שמושך אותם לשמש אז הם אמורים להימשך אליה עד שייצמדו אליה. בנוסף לכך איך בדיוק גורם עיקום המרחב זמן לגופים להימשך אחד לשני?

• אנונימי.

מקבץ שאלות

האם ניתן לעלות מעל ומתחת למערכת השמש?

כיוון שאין כבידה בחלל איך נראה היקום שלנו שטוח או כדור תלת מימדי?

שמעתי שהשמש מכופפת את המרחב. מה קורה עם הרבה עצמים כבדים מכופפים את המרחב אפילו שהם מעל או מתחת לשני האם יכולים להיווצר מעיין חורים במרחב?

תשובות

בהחלט ניתן "לעלות" או "לרדת" מתחת למישור המילקה (המישור בו מצויים כוכבי הלכת) החלל הוא תלת מימדי.
    הקישור הראשון למטה עוסק בסיבה מדוע כוכבי הלכת מצויים במישור אחד אך אין כל מניעה לגוף מלאכותי או אפילו טבעי (למשל כוכבי שביט) לטוס מחוץ למישור זה.

אין נקודה בחלל שאין בה השפעה של הכבידה אך עומצת ההשפעה משתנה בתלות מהמרחק ממסה ומגודל המסה.
    הקישור השני למטה עוסק בהשפעות הכבידה ובצורת הייקום.

כל מסה מכופפת את המרחב, עוצמת כיפוף המרחב תלויה בגודל המסה. מספר עצמים בעלי מסה גדולה במידה ויהיו מספיק קרובים זה לזה יפלו אחד לכיוון השני ויהפכו למסה אחת (זה נצפה קורה אפילו בין 2 גלקסיות!). במידה והמסה גדולה מספיק היא יכולה לבסוף לקרוס לתוך עצמה ולהפוך לחור שחור. מרכז החור השחור הוא נקודת הסינגולריות ושם למעשה עיקום המרחב הוא ינסופי. למעשה בהחלט ניתן לקורא לזה חור במרחב החלל.
    הקישור השלישי עוסק בחורים שחורים.

קישורים:

מדוע כל כוכבי הלכת נמצאים במישור אחד סביב השמש?

האם היקום שטוח או כדורי

מהו חור שחור

• אהוד

שאלה

מכיוון שלכוכבים והירחים בכל זאת יש מסה, האם השמש גם קצת זזה אפילו במילימטרים?

• מאיר ברק

כמובן שיש השפעה גם על השמש...

דבר ראשון חשוב לזכור שמערכת השמש היא חלק מגלקסיית שביל החלב שנעה במהירות עצומה ברחבי היקום, כך שאנו מדברים על תנועה יחסית של כוכבי הלכת סביב השמש (כי למעשה גם השמש לא נייחת).

לכל גוף יש כבידה ולכן הוא ישפיע על גוף אחר, אך ההשפעה היא ביחס למסה (אם מתעלמים מחיכוך).

לכדור הארץ, כוכבי הלכת והירח יש בהחלט השפעה על השמש.
    למעשה אחת הדרכים לזיהוי כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש היא במעקב אחרי כוכבים ומציאת אי סדירות מסויימת בתנועתם הנגרמת ממסה קרובה של כוכב לכת קטן יותר

• אהוד

עוד שאלה

אז האם השמש מסתובבת סביב עצמה? ואם כן אז יחסית למערכת השמש היא נראית סטטית כמו עם כדוה"א והירח או שרואים שהיא מסתובבת?

השמש אכן מסתובבת סביב צירה

מדענים עוקבים אחרי כתמי שמש וכך ניתן לראות את סיבוב השמש סביב צירה.

מעניין לציין שהשמש אינה מוצקה ולכן אזור קו המשווה שלה מסתובב מהר יותר מאשר הקטבים (מכונה differential rotation).

יממה שמשית אורכת כ 25 יום בקו המשווה אך מעל ל 30 יום בקטבים (היממה ארוכה יותר שם).

דבר דומה מתרחש בענקים הגזיים צדק ושבתאי