כל מסה ביקום גורמת לעקמומיות במרחב, דבר זה מתבטא ככוח המשיכה. ניתן גם לדמות זאת ככדור כבד המונח על יריעה גמישה ויוצר בה שקע, כאשר נשליך גולה קטנה היא טיפול לתוך השקע האמור ותפגע בכדור. במערכת השמש שלנו, לשמש (כוכב שבת) יש את המסה הגדולה ביותר והיא למעשה הגורם הראשוני לקריסת החומר ויצירת כוכבי הלכת. לכן כוכבי הלכת נעים סביב השמש כי היא מקור המסה העיקרי המושך את כל המסות מסביב ו"לוכד" אותם. כמובן שהשמש עצמה גם מושפעת מהמשיכה של כוכבי הלכת וכן יש השפעה של כוכבי הלכת והירחים אחד על השני.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית

• עופר

• מאיר

תלוי היכן החללית נמצאת ולאיזה כיוון האסטרונאוט משליך את הכדור.
    במידה והכדור יושלך לכיוון השמש התשובה די ברורה, בשאר הכיונים השאלה אם מסלולו יתקרב מספיק לאחד מכוכבי הלכת או לאחד האסטרואידים בענן אורט.
    אבל גם אם הכדור יצליח לחמוק מכל מערכת השמש (סבירות אפסית בהתחשב בצפיפות של ענן אורט) ניתן לומר שבהינתן זמן מספיק לבסוף הוא יפגוש גרם שמימי כל שהוא - בין אם זה כוכב, כוכב לכת, שביט או אסטרואיד.

• דגן

האם גוף במרחב מעוקם יכול להיות במנוחה?

האם גוף במרחב מעוקם, למשל במערכת השמש יכול להיות במנוחה, או שהוא מחויב לנוע בהתאם למרחב במעוקם - במסלול היקפי סביב השמש?

• מאיר ברק

המרחב מעוקם אך כל היקום נמתח

בצורה מפושטת ולא מדוייקת (אך נוחה לתשובה כאן) ניתן לתאר את כל היקום כמצוי על פני שטח של בלון מתנפח.
    כל נקודה על פני הלון מתרחקת מכל שאר הנקודות שעל הבלון ולכן למעה שום גוף לא במנוחה. עם מערכת השמש היא חלק מגלקסיית שביל החלב שנעה ביקום במהירות אדירה.

להלן מספר קישורים לשאלות המתייחסות לנושא