נוח השאלה המקורי: אומרים שהאטמוספירה של הירח כה דלילה מכיוון שכוח המשיכה שלו לא חזק כדי להחזיק את הגזים. אם כך כיצד יש לירח טיטן אטמוספירה כה מאסיבית ולחוצה (כוח המשיכה של הירח הוא אפילו קצת יותר חזק משל טיטן)? גלעד

ראשית, הירח טיטן הינו בעל מסה גדולה מזו של הירח שלנו ועל כן כח המשיכה עליו גדול יותר מזה שעל הירח.

אנו עדיין לא מבינים לעומק מדוע דווקא לטיטן ישנה אטמוספירה. אולם, נתונים ממשימות אחרונות ציידו אותנו בידע על התפתחות האטמוספרה בטיטן.

שבתאי נמצא במרחק כזה מהשמש שבו חשיפה לשמש ושטף של רוח השמש הם מספיק נמוכים שאלמנטים ותרכובות שהינם נדיפים בכוכבי הלכת הסלעיים נוטים להצטבר בכל שלושת מצבי הצבירה.
(כוכבי הלכת הסלעיים הם אותם כוכבי לכת המאופיים בדחיסות, הרכב סלעי וקרקע מוצקה. כוכב חמה, נוגה, הארץ ומאדים מוגדרים ככוכבי לכת סלעיים).

הטמפרטורה על ירח טיטן היא די נמוכה ועומדת על כ-90 מעלות קלווין. על כן, כמות החומרים שיכולים להוות מרכיב באטמוספירה הינה גדולה יותר מאשר על פני הארץ. ישנן הנחות ש-50% ממסת טיטן הינה סיליקט כששאר המסה הינה מים קפואים, H2O ו NH3-H2O ('אמוניה מימית').

שכבות האטמוספירה העליונה של טיטן. באדיבות נאס"א

מכיוון שלירחים קליסטו וגנימד (ירחיו הגדולים של צדק) יש מבנה דומה לזה של טיטן, אין זה ברור מדוע האטמוספירה על גנימד וקליסטו הינה זניחה.
ישנן כמה השערות לכך. אחת מהן היא שגושי קרח (שביטים) שפגעו בקליסטו וגנימד שחררו אנרגיה רבה מאשר שעל טיטן וזאת בשל שדה הגרוויטציה הגדול יותר שעל פני צדק. דבר זה אולי גרם לכרסום האטמוספירה בשני ירחיו הגדולים של צדק בעוד שהחומרים השבטיים יכלו אולי לבנות את האטמוספירה של טיטן.

אין אנו יודעים לעומק מדוע דווקא לטיטן יש אטמוספירה בלתי זניחה וההשערה הנ"ל הינה אחת מני רבות.

• חחי