כפי שניתן לראות בתמונה למעלה, מסלולי ההקפה של כוכבי הלכת הפנימיים של מערכת השמש את השמש, מצויים כולם על מישור אחד אך במרחקים שונים; הפנימי ביותר הוא כוכב חמה ואחריו כלפי חוץ נגה, כדור הארץ, ומאדים. צדק כבר שייך לכוכבים החיצוניים יותר של מערכת השמש ובין מסלול ההקפה שלו ושל מאדים מצויים אסטרואידים רבים שכיום חושבים שהינם כוכב לכת שלא הצליח להיווצר בגלל כוח המשיכה החזק של צדק.

מכיוון שלכוכב לכת המצוי רחוק יותר ממערכת השמש יש יותר מרחק לעבור (היקף המסלול במעגלי שלו גדול יותר, כפי שניתן לראות בתמונה) הרי שהקפה אחת שלו את השמש לוקחת יותר זמן ולכן "שנה" שלו תהייה ארוכה יותר.
ההפך הוא הנכון בכוכב לכת הקרוב יותר לשמש.
בעוד ששנה על פני כדור הארץ אורכת כ 365 יום, שנה של נוגה תיקח כ 225 יום ושנה של צדק 4331 יום!! הירח שהוא הלוויין של כדור הארץ מקיף אותנו פעם בחודש.

בגלל זמני ההקפה השונים, כוכבי הלכת מצויים במיקומים שונים אחד יחסית לשני בתלות בזמן. לעיתים יכולה להתרחש תופעה שבה שני כוכבי לכת או יותר מסתדרים על קו אחד פחות או יותר במבט מכדור הארץ. כאשר נוצר מעין קו ישר כזה בין שני כוכבי הלכת וכדור הארץ (ראה תמונה למטה) הדבר יראה כאילו כוכבי הלכת מצמדים ובמקרים מסוימים אפילו חופפים זה את זה.

לתופעה אסטרונומית זו- של 3 גרמי שמיים המצויים על "קו" ישר אחד יש שם: סיזיגי (Syzygy, המילה היחידה הידועה לי באנגלית בעלת 3 Y). אומנם הביטוי מתכוון בעיקר שכדור הארץ השמש וגרם שמים נוסף (לרוב הירח) אך במשמעותו הרחבה הוא מתכוון לכל גוף שמימי באשר הוא.

תופעת ההתקרבות בין הירח, נוגה וצדק שהתרחשה בתחילת דצמבר 2008 הביאה אותם עד למרחק של 2 מעלות קשת (לשם השוואה גודלו של הירח בשמים הוא חצי מעלת קשת). הפעם הבאה שתופעה כזו תתרחש תהייה במרץ 2012. ב2065 לעומת זאת יתרחש אירוע אף יותר מדהים נגה וצדק "יתאחדו". תופעה זו מתרחשת פעם ב 247 שנים והיא קרתה פעם אחרונה ב 1819 (השנה בה אלבמה התקבלה כמדינה ה22 של ארצות הברית).

יש חוקרים המאמינים כי "הכוכב הזוהר של בית לחם", אותו כוכב שבישר את הולדת ישו הוא למעשה התקבצות של נוגה וצדק שהתרחשה בשנת 2 לפני הספירה. באותו עניין, חוקרים אחרים טוענים שהסמל המוסלמי של הסהר והכוכב מקורו בהתקרבות בין נגה והירח שהתרחשה בשנה שמוחמד יצא ממכה.

חשוב להבין שהמושג "התקרבות" בין שני גרמי שמים הוא מושג שיכול להטעות. כאשר שני גרמי השמיים מקיפים את אותו כוכב (כמו במקרה המדובר) הדבר בהחלט מעיד על התקרבות ביניהם (אם כי במופעים שונים המרחקים "האמיתיים" ביניהם יכולים להיות שונים משמעותית). אך כאשר מסתכלים על שני גרמי שמים אקראיים בחלל חשוב לזכור שהחלל הוא תלת מימדי ואילו התמונה הנראית לנו היא במבט דו-ממדי. התבוננו בתמונה המפורסמת (למטה) של העגלה הגדולה (או הדובה הגדולה בשמה השני), מיהם שני הכוכבים הקרובים ביותר זה לזה?

לא, אין אלה 2 הכוכבים ביצול העגלה אלא דווקא שני הכוכבים הנראים כרחוקים ביותר זה מזה- הכוכב הקיצוני בקצה היצול והכוכב הקיצוני בגוף העגלה. הסיבה היא, כפי שהוסבר למעלה, שהחלל תלת מימדי ולכן אם מתחשבים גם בעומק ולא רק במראה הדו מימדי של התמונה שני כוכבים אלו הם הסמוכים ביותר זה לזה.

3 תגובות

  • ריקו

    אין כמו ללמוד על כוכבי הלכת

    כוכבי הלכת מעשירים ומעניינים אותי עד מאוד
    ממש ממש מעניין ומתאגר ומשעשע

  • מאיר ברק

  • צבי פלטיאל

    התקבצות כוכבי לכת

    אכן כוכבי הלכת הפנימיים של מערכת השמש נמצאים כולם במישור אחד כפי שמסביר ד"ר ברק. אבל, לא רק הם. גם כוכבי הלכת החיצונים (אלה הרחוקים מהשמש יותר מכדור הארץ) נמצאים באותו מישור. רק בשל כך אכן ניתן לתאר את תנועת כל כוכבי הלכת ע"י ציור במישור אחד כפי שמופיע בהסבר המפורט של ד"ר ברק.

    המצאותם של כל כוכבי הלכת והשמש באותו מישור אינה דבר מובן מאליו. הוא תוצאה של תהליך היווצרותה של כל מערכת השמש על כוכבי הלכת שבה. הסימן המובהק לכך היא הופעתם של השמש, הירח וכל כוכבי הלכת על אותו מסלול בשמים, מסלול המילקה.