אשליה אופטית חדשה משגעת את הרשת וגורמת לתמונות בשחור ולבן להיראות צבעוניות

בשנים האחרונות צצות להן יותר ויותר תמונות המציגות אשליות אופטיות שגורמות לאינטרנט לגעוש; שמלות כחולות שהופכות זהובות  ונעלי ספורט ורודות שהופכות אפורות, מחלקות את העולם לשניים, עם מחנות נלהבים בכל צד שבטוחים שהצד השני הוא פשוט עיוור צבעים.

טרנד חדש שמתרוצץ בימים האחרונים ברשתות החברתיות מציג אשליה אופטית שגורמת למוח שלנו לראות תמונות בשחור לבן כאילו הן מלאות צבע וחיות. התמונות נוצרו בטכניקה שפיתח ידי אמן המדיה הדיגיטלית ומפתח התוכנה הנורווגי אויבינד קולאס (Kolas), כניסוי חזותי שהוא מכנה "אשליה של הטמעת צבע". האשליה האופטית נוצרת כאשר מניחים רשת של קווים צבעוניים מעל תמונה בשחור לבן. מבט חפוז על התמונה המעובדת, עם הרשת, גורם למוח לראות את כל פרטיה בצבע.

התמונה בשחור-לבן, והפסים גורמים למוח לפרשה כצבעונית | מקור: Manuel Schmalsteig CC-BY-2.0/Øyvind Kolås
התמונה בשחור-לבן, והפסים גורמים למוח לפרשה כצבעונית | מקור: Manuel Schmalsteig CC-BY-2.0/Øyvind Kolås

מדוע המוח שלנו מפרש את התמונות בצורה כזו?

כאשר קרן אור נכנסת לעין, היא נקלטת באזור הרשתית, בחלק האחורי של גלגל העין. תאים הרגישים לאור ברשתית ממירים את האור לאות חשמלי, העובר הלאה למוח לצורך עיבוד המידע והפיכתו לתמונה שנוכל להבין. יש ברשתית שני סוגים עיקריים של תאים הרגישים לאור: תאי הקנים, המיועדים לראיית לילה (ראייה בשחור ולבן), ותאי המדוכים לראיית צבע.

האופטיקה של עין האדם אינה מושלמת, וכדי להפחית את העומס על המערכת, התאים הרגישים לאור "דוגמים" את האור מנקודות שונות במרחב, ופועלים למעשה כמו פילטר של מצלמה. העוצמה של האור בכל נקודה שנדגמת מחושבת כערך הממוצע של עוצמת האור בנקודות הסובבות אותה.

לכן כשמדובר בתמונה בשחור ולבן עם קווי הרשת הצבעוניים, קטעי התמונה שמכילים צבע הם די גדולים, לכן כדי לסנן חלק מהמידע, תאי האור בעין ממצעים אותם עם הרקע האכרומטי, שמיוחס לאחר מכן לאותו חלק הצבעוני של התמונה. במילים אחרות, המוח שלנו דוחס מידע חזותי כשאנחנו מסתכלים על דברים, ונותן לנו רושם כללי של מה שראינו. רק אם ניקח את הזמן לבחון את פרטי התמונה מקרוב נוכל להבחין כי מדובר ברשת של קווים צבעוניים על רקע בשחור-לבן.

האשליות האופטיות הללו מפלגות את הגולשים באינטרנט ומעוררות לעתים ויכוחים סוערים, אך הן גם מספקות הזדמנות נהדרת להבין כיצד עובדת מערכת הראייה שלנו.

סרטון קצר המדגים את השיטה של קולאס:

 

תגובה אחת

  • משה

    מגניב! האם יש לזה אפליקציות מעשיות?

    האם מישהו מצא דרך להפיק תועלת מאשליה כזו מעבר לפליאה של גולשים? משהו כמו